اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان عنوان کرد

واکسیناسیون 750 ‌نفر شتر علیه بیماری پاستورلوز در ریگان

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: 750 ‌نفر شتر علیه بیماری پاستورلوز در ریگان واکسینه شدند.

واکسیناسیون 750 ‌نفر شتر علیه بیماری پاستورلوز در ریگان

محسن دهقانیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: حرفه دامپروری به عنوان شغل دوم مردم ریگان از گذشته قابل اهمیت بوده و این حرفه به پرورش گونه خاص و یا گونه‌های محدود دام خلاصه نمی‌شود به طوری که پرورش شتر همانند پرورش دیگر دام‌های اهلی در این شهرستان اهمیت دارد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 2 هزار و 500 نفر شتر در شهرستان وجود دارد و تقریبا پرورش شتر در تمام‌ روستاهای این منطقه به صورت نسبی وجود دارد، اما از جمله روستاهای پرتراکم در این زمینه می‌توان به ده‌رضا، همت‌آباد‌، نعمت‌آباد، سرزه، گزمیر‌، ملک‌آباد، شیرآباد، باقرآباد، گزبهمن و چاه ملک اشاره کرد.

دهقانیان عنوان کرد: از اقدامات شبکه دامپزشکی ریگان برای مبارزه و کنترل بیماری‌های این دام و‌ بیمار‌ی‌های ناشی از معضل خشکسالی می‌توان به واکسیناسیون دام‌های منطقه علیه بیماری پاستورلوز و سمپاشی اشاره کرد.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تا‌کنون 750 نفر شتر علیه بیماری پاستورلوز واکسینه شدند، بیماری پاستورلوزیس یا تب حمل و نقل یک بیماری عفونی واگیردار و یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان ابراز داشت: تغییرات آب و هوایی، استرس، حمل و نقل، جابه‌جایی و حمل نقل بی‌مورد دام‌، عدم رعایت ضوابط قرنطینه و استفاده از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی از عوامل مستعد کننده بروز بیماری هستند و انتقال بیماری معمولا از راه تنفسی و دهان صورت می‌گیرد.

دهقانیان افزود: این بیماری به دو شکل حاد و ریوی بروز می‌کند که در دام با علائمی مانند تب بالا، سرفه، ریزش شدید بزاق، اسهال و گاهی اسهال خونی، تورم دردناک ناحیه کتف و گردن و زیر جلد نواحی گلو، سینه و شکم، پریکاردیت و پنومونی‌ همراه است.

وی گفت: به حداقل رساندن استرس‌ها، واکسیناسیون به ‌موقع به ویژه در اوایل بهار و اوایل پاییز علیه بیماری، ضدعفونی مرتب جایگاه دام و رعایت اصول مدیریت بهداشتی دامداری‌ها، دفن بهداشتی لاشه تلف شده و جلوگیری از حمل و نقل غیرمجاز دام از راه‌های پیشگیری از بیماری پاستورلوز است.

دهقانیان تصریح کرد: به همین منظور با توجه به فصل گرما و وجود توفان‌های شن و ریگ در این شهرستان که زمینه بروز این بیماری را افزایش می‌دهد به همین منظور 2 هزار و 200 نفر از شترهای ریگان به مدت دو هفته علیه این بیماری مهم واکسینه می‌شوند.

وی ابراز داشت: از پرورش دهندگان شتر در شهرستان تقاضا می‌شود در انجام این عملیات فنی همکاری و مساعدت لازم را به شبکه دامپزشکی این شهرستان به عمل آورند و تا پایان انجام واکسیناسیون از جابه‌جایی بی‌مورد ‌دام خودداری کنند.

انتهای پیام/80014/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول