به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا استان قزوین فرهنگ و هنر زنده سبقهای به درازای تاریخچه تمدنی زندگانی بشر امروز دارد و از آوان کندوکاو انسان برای ادامه حیات خود روی کره زمین و پیشرفت و تمایل برای کشف محیط پیرامونی خود شکل گرفته است.
حکاکیها، نقوش و ترسیمهای سنگی یافت شده در چند دهه اخیر در نقاط مختلف تاریخی و تمدنی در کشورهای آسیایی و برخی نقاط اروپایی گواهی بر اشتیاق و گرایش نخستین دوره تمدنی بشر امروز به شناسایی و تحریک غرایض و استعدادهای خویش بوده است.
هنر تاریخچه 7 هزار ساله دارد
کارشناسان، استادان و محققانی که تحقیقات وسیع، جامع و دقیقی نسبت به تاریخچه و سیر پیشرفت انسان به سوی وضعیت امروزی دارند، دریافتهاند که پیشینه فرهنگ و هنر نه منحصر در قاب امروزی و شکل کنونی است؛ بلکه روزنه این جایگاه کنونی هنر و فرهنگ به حکاکینماییهای ترسیم شده 7 هزار ساله و اندی پیش باز میگردد که در دل غارها، کوههای یخچالی، سرزمینهای کمتر دست خورده یافت شده و همچنان نیز پی در پی برای بشر قرن 21 هویدا میشود.
با شناخت و ترسیم نیمدریچهای از سبقه تمدنی هنر و فرهنگ باید به واقعیت و درجه هنر پی برد و قلمرو و جایگاه این عرصه را بیش از پیش گسترده و فرامحور دانست.
سبکها و شاخکهای هنر امروز با توجه به فوران و اشتهای بالای بشر ساکن در جوامع به دستیابی به نوآوری و خلاقیت، گسترانیدهتر شده و تکثریافتگی پیدا کرده است.
تئاتر و خلاقیتنمایی با ظاهر، وجنات و با استفاده از تحرک جوارح و سبک و سیاقهای اینچنینی از سدههای پیش حتی در زمان حکمرانی نظام فئودالی ارباب و رعیتی در حکومتهای اروپایی شکل رایج یافته و شهرت این عرصه به آن دورانها ارتباط مییابد.
روند حرکت و سیر صعود تئاتر در جوامع مختلف از پلههای خرد به سوی ترقی شکل گرفته و ظواهر این هنر ارزنده نیز روز به روز تغییر یافته و متناسب با شرایط جامعه ارتقا یافته است.
تئاتر در غرب ترویج اباههگری است
اباههگری و تزریق قید هرزگی و لاابالیگری جزو آفات هنر پرانگیزه و امید تئاتر است که اینجا هم جوامع غربی گوی میدان بازی را ربوده و امروزه نمایش روابط کاذب، خرافهپرستی و بیاخلاقی در صحنه تئاتر منشأ غربی و اروپایی دارد.
ورود تئاتر به ایران و تجانس این هنر به فرهنگ ایرانی به اواخر حکمرانی پادشاهان قاجار برمیگردد و مسبب آن نیز سفرهای پیدرپی و خوشگذرانیهای متعدد حاکمان قدیمی ایران در کشورهای اروپایی و الگوپذیری آنان از سیاق غربی بوده است.
کار و فعالیت در تئاتر به طور ویژه و جدی از اوایل سالهای 1310 به بعد در ایران شکل جدید به خود دید و نخستین حلقههای تئاتری نیز به وجود آمدند.
پیروزی انقلاب اسلامی و پیوند آموزههای مبارک و ناب شریعت دینی با تمام بخشهای جامعه فرصتی ارزنده و شکوهمند را فراروی تئاتر ایران قرار داد و افق امیدواری را برای تئاترکاران و هنروران این میدان به ارمغان آورد.
جوانان خوشذوق، آفریننده نقشهای به یادماندنی
اکنون با گذشت سالیان متمادی صحنههای تئاتر ایران جوانان و نوجوانان خوشذوق و علاقهمندی را به خود دیده که شیفتگی خود به این هنر اصیل را با ایفای نقشهای زیبا و به یادماندنی در صحنههای تئاتر نشان میدهند.
تکثر انگیزه و استعدادهای خلاق و خوشذوق در استان قزوین در زمینه تئاتر طی سالهای اخیر رشد بسیار ارزشمندی داشته و اکنون این وظیفه نهادهای متولی است که سرسختانه در فکر حمایت از جوانانی باشند که در وادی هنر تئاتر سرمایهپروری میکنند.
فعالان تئاتر و هنر بویین زهرا تجلیل میشوند
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بویین زهرا در این خصوص در گفتوگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا از تهیه و اجرای چندین ویژهبرنامه هنری مرتبط با تئاتر در شهرستان بویین زهرا خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر کانون نمایش این اداره با جدیت به دنبال حمایت از تئاتریکاران بویین زهرایی بوده و از آنان تجلیل به عمل میآورد.
علی زارعی ادامه داد: ساختاریهای نو و خاصی برای اجرا در روزهای تابستان در این شهرستان از سوی اداره ارشاد تهیه و پیشبینی شده است.
اجرای همایشهای تئاتری، نشستها و دهها کارگاه توجیهی، تجلیل از فعالان تئاتری و شناسایی استعدادهای خاص این عرصه در استان قزوین و شهرستانهای تابعه این استان طی چند سال اخیر شکل قابل قبول و نسبتاً خوبی گرفته است.
در راستای تحلیل و آموزش تئاتر برای علاقهمندان به این رشته، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ورکشاپ و همایش یک روز هنرپیشگی صحنه تئاتر در شهر بویین زهرا را برگزار کرد.
در ورکشاپ یکروزه بویین زهرا که به همت کانون هنرهای نمایشی مجتمع فرهنگی و هنری ولایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر بویین زهرا برگزار شد صدها هنرجو و علاقهمندان فرهنگی و هنری بویین زهرا حضور داشتند.
کارشناس ارشد هنر و تئاتر استان قزوین در این ورکشاپ در خصوص پیدایش تئاتر و بازیگر اظهار داشت: مسئله هنر به عنوان یک دغدغه از ابتدا مورد توجه قرار داشته و سازوکارهای متناسب آن نیز اجرایی شده است.
محمد صمدی به چگونگی ادای حرکات و وجنات در زمان انجام اعمال تئاتری پرداخت و تصریح کرد: ایست تئاتری، نوع حرکت و بیان گفتار بازیگر در زمان اجرای یک نقش مورد توجه و اهمیت است.
صمدی تمرین مستمر و استفاده از تخیل و حس در بازیگری را عامل موفقیت در عرصه هنر در صحنه دانست و بیان کرد: بهکارگیری تمام استعدادها و کار مستمر در عرصه تئاتر سبب اشتیاق و موفقیت بیشتر در این وادی میشود و چهره ممتازی را از بازیگر به نمایش میگذارد.
تزریق بودجه و بهای بیشتر به مقوله فرهنگ و هنر دغدغهای است که بارها و بارها فریادهای آن را از حنجرههای دلسوزان فرهنگی جامعه و از دریچه رسانهها شنیدهایم و در جریان مظلومیت و بیحمایتی این عرصه قرار گرفتهایم.
شاید بتوان با نگارش مختصرنامهای در باب معرفی و بیان عمده دغدغههای فعالان تئاتری گوشی را برای شنیدن صدای آنان فراهم آورد.
امید است تا مسئولان و مدیران ردهبالای فرهنگ و ارشاد اسلامی در عمل به وظایف و کارهایی که به خاطر عمل به آنها مسئول شدهاند، امیدی را در روح جامعه تئاتر تزریق کنند که امروز خشکسالی و روح بیرمقی به جانش افتاده و بسترساز شادابی و تولد دوباره این هنر نحیف و رو به زوال شوند.
انتهای پیام/77005/ی40/ظ1004