اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ایثار هنری یک زوج در عرصه تئاتر/ توقف ساخت مجتمع فرهنگی قلعه‌گنج

یک زوج هنرمند و هنردوست در قلعه‌گنج، منزل کوچک خود را به سالن تمرین تئاتر تبدیل کردند.

ایثار هنری یک زوج در عرصه تئاتر/ توقف ساخت مجتمع فرهنگی قلعه‌گنج

به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، به خطه زرخیز قلعه‌گنج که وارد شوید به دنبال هنر و هنرمند که هستید، اکثر مردم راه «تمگران» را نشان می‌دهند، تمگران در فاصله 30 کیلومتری مرکز قلعه‌گنج در میان نخلستان‌های بزرگ و در حاشیه جازموریان سوخته به آفتاب بداندیشی شکل گرفته است و سابقه تاریخی آن به دوره زرتشتیان برمی‌گردد.

شاعران و نویسندگان زیادی از این خطه برخاسته و در پی شناساندن توانایی و استعدادهای خود در فرهنگسراها و نمایشگاه‌های خارج از شهرستان و استان کرمان هستند.

نبود یک سالن فرهنگی و هنری بعضاً نهال‌های نورسته این سرزمین را اسیر لوارهای سوزناک جازموریان کرده و میوه نداده، می‌خشکاند.

این بار برای تهیه گزارش از یک تمرین تئاتر به این خطه می‌رویم که نشانی منزل مهدی میرزایی را می‌دهند، زوج جوانی که با استفاده از تسهیلات دو اتاق 20 متری ساخته و اینک به سالن تمرین تبدیل کرده‌اند.

به اتاقی کوچک، ساده و زیبا دعوتمان می‌کنند که دور تا دور آن نوجوانان و جوانان حلقه زده و در حال تمرین دیالوگ‌های خود بودند و به آموزش‌های مربی گوش فرامی‌دادند.

علی‌اصغر میرزایی که امسال به کلاس ششم می‌رود در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با اینکه آموزشگاهی در این منطقه وجود ندارد، موسیقی و تئاتر کار می‌کنم و پدرم نیز کتاب‌های مربوط به آن‌ها را خریداری می‌کند تا با مطالعه آن‌ها پیشرفت کنم.

وی افزود: چون نمایشنامه و بازیگری را دوست داشتم با شنیدن تمرین و صدای بازیگران به اینجا آمده تا توانایی خود را بسنجم و اگر قبول شدم، بازیگر شوم.

گرمای هوا اجازه نمی‌دهد که کولرها جوابگوی عرق همت این بازیگران باشد و گاه‌گاهی از زیر بار شانه خالی می‌کند، اما توقفی در کار آن‌ها ایجاد نمی‌کند و همچنان ادامه می‌دهند.

معین میرزایی، پشت کنکوری که نقش جوانی را بازی می‌کند، اذعان داشت: هنر مانند تپه باستانی تمگران ریشه اجدادی در این منطقه دارد و از قدیم آن را به شعر و هنر می‌شناختند.

وی از کمبود امکانات گلایه کرد و ابراز داشت: کمبود امکانات و وسایل و صحنه تمرین از مشکلات عمده است، اما روحیه خود را از دست نمی‌دهیم و تلاش می‌کنیم در جشنواره این نقاط ضعف را برطرف کنیم.

با این قدمت و این امکانات به این خطه ظلم شده است به سراغ نویسنده و کارگردان مطرح جنوب کرمان می‌رویم، وی آمده بود تا تجربیات خود را در اختیار این نوجوانان قرار دهد.

مهرداد بهزادی که سال‌ها خاک صحنه تئاتر خورده است، بیان داشت: همیشه با نام تمگران حس اصالت و دلبستگی پیدا می‌کنم، جوانان با پشتکار در این عرصه‌ها حضور پیدا می‌کنند و همین امر خدمت و آموزش آن‌ها را آسان می‌کند.

وی اذعان داشت: با توجه به قدمت و سابقه دیرین شهرستان قلعه‌گنج در زمینه هنر و فرهنگ به آن ظلم شده و با این همه مشکلات فراروی جوانان در تمگران ایثار هنری صورت گرفته است.

بهزادی عنوان کرد: آینده این جوانان و نوجوانان را باید مسئولان تأمین کنند، چرا که تلاش در این راه بسیاری از معضلات اجتماعی را کاهش می‌دهد.

وی گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه جنگ نرم می‌طلبد، امکانات و تجهیزات بیشتری به حمایت از این هنرمندان اختصاص دهند و کاری کنند که این سربازان در خط مقدم حمله سایبری دشمن مقاوم شوند. 

بهترین آب حیات هنر است

مهدی میرزایی که کارشناس ادبیات فارسی است و همه رشته‌های هنری را به حد اعلا رسانده، اما هنوز بیکار مانده است، یادآور شد: هنگامی که انسان تشنه است، دست به هر کاری می‌زند تا آب بنوشد و بهترین آب حیات همین هنر است.

وی در زمینه هدف خود افزود: بیشتر اوقات باید از یک جا حرکت خود را آغاز کرد تا بتوان، پله آغاز را محکم بنا نهاد و همین کار برای نشان دادن تشنگی ما کافی است.

میرزایی تصریح کرد: داستان این نمایش بر اساس زندگی یک جوان است که با توصیه دوستان ناباب در پی یک شبه پولدار شدن از طریق قاچاق مواد مخدر است که همین امر او را درگیر روح و نفس اماره‌اش می‌کند.

وی اذعان داشت: در دو اتاق منزل مسکونی خود دو اتاق را به تمرین تئاتر اختصاص داده‌ام که یکی ویژه خواهران با 14 نفر و دیگری ویژه برادران با 13 نفر است که در دو نمایشنامه نقش‌آفرینی می‌کنند.

میرزایی به مشکلات دیگر اشاره و عنوان کرد: نبود سالن مجهز، منابع و کتاب‌های آموزشی و اساساً آموزش به عنوان پایه هنر تئاتر در منطقه جنوب کرمان و به ویژه شهرستان قلعه‌گنج بسیار کم‌رنگ است. 

کار ساخت مجتمع هنری قلعه‌گنج رها شده است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قلعه‌گنج نیز اذعان داشت: با توجه به اینکه کار فرهنگی هزینه‌بر است از نظر زمانی نیاز به وقت بیشتری دارد، بنابراین باید فعالیت‌های فرهنگی خلاقانه و ابتکاری انجام گیرد که این امر مستلزم همکاری و تعامل همه نهادها و ادارات و مسئولان مربوطه است.

سیداسماعیل آفاق‌حسینی بیان داشت: با توجه به خلأ تئاتر در شهرستان قلعه‌گنج و عدم وجود امکانات اولیه گروه تئاتر جازموریان در این روستا کار تمرین خود را آغاز کرده که در نوع خود ایثار بزرگی محسوب می‌شود.

وی ابراز داشت: با توجه به پراکندگی جمعیت در روستاها سرانه فرهنگی تا حدودی پایین بوده و همچنین با توجه به محدود بودن کتابخانه عمومی در سطح شهر سرانه مطالعه نیز پایین است؛ بر همین اساس ما درصدد هستیم تا با تجهیز کتابخانه‌های کانون فرهنگی مساجد این مشکل را برطرف کنیم.

آفاق‌حسینی خاطر نشان کرد: با حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی مجتمع فرهنگی شهرستان قلعه‌گنج کار ساخت آن متوقف شده است که نیاز به تخصیص اعتبار ویژه در اتمام آن دارد.

وی با درخواست همکاری از سوی مسئولان استانی و کشوری، متذکر شد: برای ارتقای سطح تئاتر در شهرستان سه گروه هنری تشکیل شده است که با آموزش‌های دوره‌ای امید است این راه هنری پویا و فعال ادامه یابد.

..............................

گزارش از علی اکبرزاده

..............................

انتهای پیام/80004/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول