اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

روح امید در مرداب تئاتر با حمایت مسئولان

امید است مسئولان رده‌بالای فرهنگ و ارشاد اسلامی با تزریق امیدی تازه در روح جامعه تئاتر که امروز خشکسالی و بی‌رمقی به جانش افتاده، بستر‌ساز شادابی و تولد دوباره آن شوند.

روح امید در مرداب تئاتر با حمایت مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا استان قزوین فرهنگ و هنر زنده سبقه‌ای به درازای تاریخچه تمدنی زندگانی بشر امروز دارد و از آوان کندوکاو انسان برای ادامه حیات خود روی کره زمین و پیشرفت و تمایل برای کشف محیط پیرامونی خود شکل گرفته است.

حکاکی‌ها، نقوش و ترسیم‌های سنگی یافت شده در چند دهه اخیر در نقاط مختلف تاریخی و تمدنی در کشور‌های آسیایی و برخی نقاط اروپایی گواهی بر اشتیاق و گرایش نخستین دوره تمدنی بشر امروز به شناسایی و تحریک غرایض و استعداد‌های خویش بوده است.

هنر تاریخچه 7 هزار ساله دارد

کارشناسان، استادان و محققانی که تحقیقات وسیع، جامع و دقیقی نسبت به تاریخچه و سیر پیشرفت انسان به سوی وضعیت امروزی دارند، دریافته‌اند که پیشینه فرهنگ و هنر نه منحصر در قاب امروزی و شکل کنونی است؛ بلکه روزنه این جایگاه کنونی هنر و فرهنگ به حکاکی‌‌نمایی‌های ترسیم شده 7 هزار ساله و اندی پیش باز می‌گردد که در دل غار‌ها، کوه‌های یخچالی، سرزمین‌های کمتر دست خورده یافت شده و همچنان نیز پی در پی برای بشر قرن 21 هویدا می‌شود.

با شناخت و ترسیم نیم‌دریچه‌ای از سبقه تمدنی هنر و فرهنگ باید به واقعیت و درجه هنر پی برد و قلمرو و جایگاه این عرصه را بیش از پیش گسترده و فرامحور دانست.

سبک‌ها و شاخک‌های هنر امروز با توجه به فوران و اشتهای بالای بشر ساکن در جوامع به دست‌یابی به نوآوری و خلاقیت، گسترانید‌ه‌تر شده و تکثریافتگی پیدا کرده است.

تئاتر و خلاقیت‌نمایی با ظاهر، وجنات و با استفاده از تحرک جوارح و سبک و سیاق‌های این‌چنینی از سد‌ه‌های پیش حتی در زمان حکمرانی نظام فئودالی ارباب و رعیتی در حکومت‌های اروپایی شکل رایج یافته و شهرت این عرصه به آن دوران‌ها ارتباط می‌یابد.

روند حرکت و سیر صعود تئاتر در جوامع مختلف از پله‌های خرد به سوی ترقی شکل گرفته و ظواهر این هنر ارزنده نیز روز به روز تغییر یافته و متناسب با شرایط جامعه ارتقا یافته است.

تئاتر در غرب ترویج اباهه‌گری است

اباهه‌گری و تزریق قید هرزگی و لاابالی‌گری جزو آفات هنر پرانگیزه و امید تئاتر است که اینجا هم جوامع غربی گوی میدان بازی را ربوده و امروزه نمایش روابط کاذب، خرافه‌پرستی و بی‌اخلاقی در صحنه تئاتر منشأ غربی و اروپایی دارد.

ورود تئاتر به ایران و تجانس این هنر به فرهنگ ایرانی به اواخر حکمرانی پادشاهان قاجار برمی‌گردد و مسبب آن نیز سفر‌های پی‌درپی و خوش‌گذرانی‌های متعدد حاکمان قدیمی ایران در کشور‌های اروپایی و الگوپذیری آنان از سیاق غربی بوده است.

کار و فعالیت در تئاتر به طور ویژه و جدی از اوایل سال‌های 1310 به بعد در ایران شکل جدید به خود دید و نخستین حلقه‌های تئاتری نیز به وجود آمدند.

پیروزی انقلاب اسلامی و پیوند آموزه‌های مبارک و ناب شریعت دینی با تمام بخش‌های جامعه فرصتی ارزنده و شکوهمند را فراروی تئاتر ایران قرار داد و افق امیدواری را برای تئاترکاران و هنروران این میدان به ارمغان آورد.

جوانان خوش‌ذوق، آفریننده نقش‌های به یادماندنی

اکنون با گذشت سالیان متمادی صحنه‌های تئاتر ایران جوانان و نوجوانان خوش‌ذوق و علاقه‌مندی را به خود دیده که شیفتگی خود به این هنر اصیل را با ایفای نقش‌های زیبا و به یادماندنی در صحنه‌های تئاتر نشان می‌دهند.

تکثر انگیزه و استعداد‌های خلاق و خوش‌ذوق در استان قزوین در زمینه تئاتر طی سال‌های اخیر رشد بسیار ارزشمندی داشته و اکنون این وظیفه نهاد‌های متولی است که سرسختانه در فکر حمایت از جوانانی باشند که در وادی هنر تئاتر سرمایه‌پروری می‌کنند.

فعالان تئاتر و هنر بویین زهرا تجلیل می‌شوند

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بویین زهرا در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا از تهیه و اجرای چندین ویژه‌برنامه ‌هنری مرتبط با تئاتر در شهرستان بویین زهرا خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر کانون نمایش این اداره با جدیت به دنبال حمایت از تئاتری‌کاران بویین زهرایی بوده و از آنان تجلیل به عمل می‌آورد.

علی زارعی ادامه داد: ساختاری‌های نو و خاصی برای اجرا در روزهای تابستان در این شهرستان از سوی اداره ارشاد تهیه و پیش‌بینی شده است.

اجرای همایش‌های تئاتری، نشست‌ها و ده‌ها کارگاه توجیهی، تجلیل از فعالان تئاتری و شناسایی استعداد‌های خاص این عرصه در استان قزوین و شهرستان‌های تابعه این استان طی چند سال اخیر شکل قابل قبول و نسبتاً خوبی گرفته است.

در راستای تحلیل و آموزش تئاتر برای علاقه‌مندان به این رشته، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ورک‌شاپ و همایش یک ‌روز هنرپیشگی صحنه تئاتر در شهر بویین زهرا را برگزار کرد.

در ورک‌شاپ یک‌روزه بویین زهرا که به همت کانون هنرهای نمایشی مجتمع فرهنگی و هنری ولایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر بویین زهرا برگزار شد صدها هنرجو و علاقه‌مندان فرهنگی و هنری بویین زهرا حضور داشتند.

کارشناس ارشد هنر و تئاتر استان قزوین در این ورک‌شاپ در خصوص پیدایش تئاتر و بازیگر اظهار داشت: مسئله هنر به عنوان یک دغدغه از ابتدا مورد توجه قرار داشته و سازوکارهای متناسب آن نیز اجرایی شده است.

محمد صمدی به چگونگی ادای حرکات و وجنات در زمان انجام اعمال تئاتری پرداخت و تصریح کرد: ایست تئاتری، نوع حرکت و بیان گفتار بازیگر در زمان اجرای یک نقش مورد توجه و اهمیت است.

صمدی تمرین مستمر و استفاده از تخیل و حس در بازیگری را عامل موفقیت در عرصه هنر در صحنه دانست و بیان کرد: به‌کارگیری تمام استعداد‌ها و کار مستمر در عرصه تئاتر سبب اشتیاق و موفقیت بیشتر در این وادی می‌شود و چهره ممتازی را از بازیگر به نمایش می‌گذارد.

تزریق بودجه و بهای بیشتر به مقوله فرهنگ و هنر دغدغه‌ای است که بارها و بارها‌ فریاد‌های آن را از حنجره‌های دلسوزان فرهنگی جامعه و از دریچه رسانه‌ها شنیده‌ایم و در جریان مظلومیت و بی‌حمایتی این عرصه قرار گرفته‌ایم.

شاید بتوان با نگارش مختصرنامه‌‌ای در باب معرفی و بیان عمده دغدغه‌های فعالان تئاتری گوشی را برای شنیدن صدای آنان فراهم آورد.

امید است تا مسئولان و مدیران رده‌بالای فرهنگ و ارشاد اسلامی در عمل به وظایف و کار‌هایی که به خاطر عمل به آن‌ها مسئول شده‌اند، امیدی را در روح جامعه تئاتر تزریق کنند که امروز خشکسالی و روح بی‌رمقی به جانش افتاده و بستر‌ساز شادابی و تولد دوباره این هنر نحیف و رو به زوال شوند.

انتهای پیام/77005/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول