اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

توسعه صنایع تبدیلی ضامن بقای باغداران چهارمحال و بختیاری

سالانه بیش از 35 درصد محصولات باغی استان چهارمحال و بختیاری به علت نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی تبدیل به ضایعات می‎شود، بر همین اساس ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی در استان یک ضرورت غیرقابل انکار محسوب می‌شود.

توسعه صنایع تبدیلی ضامن بقای باغداران چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، صنایع تبدیلی کشاورزی به صنایعی اطلاق می‌شود که با کمک آن می‌توان بخشی از محصولات زراعی و باغی را با کاربرد روش‌های فیزیکی و شیمیایی تغییر وضع داده و بدین وسیله ماندگاری این محصولات را بیشتر و مصرف و عرضه آن را، مناسبتر کرد و در مجموع از طریق این نوع صنایع ارزش اقتصادی محصولات را بالاتر برد.

با توجه به اینکه ظرفیت‌های زیادی در بخش کشاورزی و باغداری استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد، استفاده بهینه از آن نیازمند شکل‌گیری و توسعه برخی زیرساخت‌ها از جمله صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

ایجاد این صنایع در تولید و فرآروی محصولات کشاورزی و باغی و تحول اساسی در بخش صنایع غذایی اهمیت زیادی دارد، اکنون نبود یا کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی موجب شده تا امکان بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های بخش کشاورزی نشود و انگیزه برای تولید بیشتر، کاهش یابد.

برهمین اساس با توجه به رقم بالای حدود 35 درصد ضایعات محصولات باغی در استان و همچنین اهمیت صنایع تبدیلی در کاهش ضایعات و ایجاد ارزش افزوده، درآمدهای ارزی و اشتغال بررسی وضعیت این صنایع در استان چهارمحال و بختیاری ضروری به نظر می‎رسد.

*ایجاد صنایع تبدیلی اولویت‌ توسعه کشاورزی استان است

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: در سال‌جاری بیش از 15 میلیارد تومان به بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی استان اختصاص داده شد که با این میزان اعتبار 43 طرح اجرایی شده است.

طهمورث فتاحی افزود: احداث و تکمیل سردخانه استان، احداث کارخانه تولید خوراک آبزیان و دام، ایجاد واحد بسته بندی و انجماد گوشت قرمز و سفید، احداث کارخانه تولید کود آلی، راه‌اندازی واحد تولید فرآورده‌های لبنی، احداث کارخانه بسته بندی مرغ مادر، احداث کشتارگاه صنعتی، ایجاد واحد بسته بندی سبزی و میوه، ایجاد واحد بسته بندی ترشیجات و احداث کارخانه شالی کوبی مدرن از جمله طرح‌های اجرایی یاد شده در استان است.

وی ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش‌های باغبانی، دام و زراعت را از اولویت‌های توسعه کشاورزی در استان دانست و گفت: با توجه به اینکه حدود 25 درصد از محصولات باغی استان به علت نبود واحدهای فرآوری به ضایعات تبدیل می‎شود، برهمین اساس ایجاد و احداث واحدهای نگهداری محصولات باغی، بسته بندی انواع میوه و صنایع تبدیلی مرتبط باید جزو اولویت‌های اساسی استان قرار بگیرد.

فتاحی ادامه داد: در حال حاضر نواحی صنعتی در شهرستان‌های فارسان، اردل، کوهرنگ احداث نشده است، که اجرایی شدن آن می‌‎تواند نقش بسزایی در توسعه این سه شهرستان داشته باشد.

* نبود قوانین مشخص مشکل اصلی فراروی توسعه صنایع تبدیلی در استان

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: با توجه به تنوع تولیدات استان ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بسیار مهم است، این صنایع در فرآوری و ایجاد ارزش افزوده نقش بسزایی دارند، در حالی که اگر به این بخش رسیدگی نشود در توسعه کشاورزی استان اختلال ایجاد می‌‎شود.

وی به مزایای این صنایع اشاره کرد و گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی در ایجاد خودکفایی، کاهش ضایعات، افزایش تولید، استفاده بهینه از صنایع، ایجاد اشتغال پایدار، افزایش صادرات غیرنفتی و ایجاد زمینه مشارکت با بخش خصوصی نقش اساسی دارند.

فتاحی ادامه داد: برهمین اساس لازم است به منظور ترغیب و جذب سرمایه‌گذاران در ساخت واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی و دامی بیشتر تلاش شود.

وی با اشاره به مشکلات فراروی توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در این استان، گفت: عدم تمرکز وظایف مسئولین این بخش، نبود قوانین مشخص و سخت‌گیری‌های بی‌مورد بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات به متقاضیان از مهم‌ترین مشکلات این بخش است.

*کمبود صنایع بسته‌بندی خلا مهم توسعه باغداری در چهارمحال و بختیاری است

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 12 هکتار از باغات استان زیر کشت بادام است.

حمیدرضا منصوری افزود: سالانه 22 هزار تن بادام از باغات استان برداشت می‌شود که 70 درصد از تولیدات بادام استان به هندوستان صادر می‎شود.

وی ادامه داد: به علت نبود کارخانه بسته بندی بادام در استان، باغداران این محصول را به قیمت پایین به صورت فله به مباشرین می‎فروشند، مباشرین نیز این محصول را در 10 کارخانه در نجف آباد مغز کرده و به صورت بسته بندی شده به کشور هندوستان صادر می‎کنند.

منصوری با اشاره به سطح زیر کشت هلو در این استان، گفت: در حال حاضر 4 هزار هکتار از اراضی باغی استان به زیر کشت هلو است که سالانه 35 هزار تن هلو از این باغات برداشت می‎شود.

وی تصریح کرد: این در حالیست که بیش از 30 درصد از این محصول به صورت زیردرختی از بین می‎رود.

*35 درصد محصولات باغی به علت نبود صنایع تبدیلی از بین می‌رود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشکلات فراروی توسعه باغداری در این استان، گفت: کمبود کارخانه‌های کنسانتره، بسته بندی میوه و صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با آن در استان از مهم‌ترین این مشکلات محسوب می‎شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 35 درصد از محصولات باغی استان به علت نبود صنایع تبدیلی مربوط به ضایعات تبدیل می‌شوند.

منصوری نقش صنایع تبدیلی و تکمیلی را در ایجاد ارزش افزوده بسیار مهم دانست و افزود: ایجاد این صنایع موجب اشتغالزایی، افزایش ماندگاری فرآورده‌های کشاورزی، ارتقای سطح کیفی و بهداشتی محصول، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و تکمیل فرآیند تولید محصولات در بخش کشاورزی می‎شود.

*بخش دام استان کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی ندارد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: سالانه 35 هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود.

برزو هیبتیان گفت: این در حالیست که میزان مصرف سالانه استان 12 هزار تن است.

وی ادامه داد: برهمین اساس بیش از 23 هزار تن از تولیدات گوشت قرمز استان به استان‌های همجوار ارسال می‎شود.

هیبتیان افزود: در سال‌جاری چندین کارخانه بسته بندی گوشت در سراسر استان مجوز و پروانه ساخت گرفته است که با ایجاد و احداث این کارخانه‌ها در بخش دام کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی احساس نخواهد شد.

...............................

گزارش از: زهرا شاهین

...............................

انتهای پیام/68009/ی40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول