اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار جهرم:

آب شرب جهرم صرف کشاورزی می‌شود

فرماندار جهرم گفت: 70 درصد منابع آب زیرزمینی جهرم در اختیار جمعیت 30 درصدی باغداران این شهرستان است.

آب شرب جهرم صرف کشاورزی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، علی حسین رعیتی فرد بعدازظهر امروز در جلسه کارگروه توسعه بخش کشاورزی این شهرستان اظهار داشت: عرصه‌های منابع طبیعی و آب‌های زیرزمینی شهرستان جهرم در طول چند سال گذشته توسط افراد سودجو مورد چپاول قرار گرفته و هزاران هکتار از این عرصه‌ها تصرف و صدها چاه غیرمجاز حفر و این اراضی تبدیل به باغ شده است.

وی با بیان اینکه به علت تعلل، قصور و عدم انجام وظایف محوله در این زمینه، مردم به نوعی از مسئولان گلایه دارند، افزود: چنانچه در اثر ازدیاد و افزایش سطح باغات و اضافه برداشت‌های آب، چاره‌ای اساسی اندیشیده نشود با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شویم.

وی با بیان اینکه شهرستان جهرم در چند سال آینده با خطر جدی کمبود آب اعم از آب شرب و کشاورزی روبه‌رو می‌شود، ابراز داشت: در صورت بحران آب بسیاری از باغات و مزارع این شهرستان در اثر کمبود آب دچار خشکسالی می‌شود و از بین می‌رود.

فرماندار جهرم با بیان اینکه برخی از  کارشناسان با راهنمایی افراد سودجو زمینه تصرف اراضی دولتی و حفر چاه غیرمجاز را فراهم و تقویت کردند، بیان کرد: لازم است دستگاه‌های نظارتی و مسئولان ذی‌ربط اقدام لازم را در برخورد با افراد سودجو انجام دهند.

وی با بیان اینکه آب و زمین در این شهرستان از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و باید مسئولان ذیربط تمرکز خاصی روی این موضوع داشته باشند، خاطرنشان کرد: 70 درصد مردم این شهرستان از اضافه برداشت‌های سفره‌های زیرزمینی متحمل خسارت و ضرر می‌شوند.

به گفته رعیتی‌فرد، هرجا اقدامی در راستای تامین آب شرب مردم می‌خواهد صورت گیرد افرادی که در آن محدوده دارای باغ هستند به نوعی با حفر چاه به منظور تامین آب شرب مردم مخالفت کرده و می‌گویند این محل حوزه آبریز ملک و باغ ما است.

فرماندار جهرم اذعان داشت: در اثر برداشت بی‌رویه آب در آینده نه چندان دور، اقتصاد معیشتی غالب مردم این شهرستان دستخوش بحران قرار می‌گیرد و مشکلات فراوانی برای مردم ایجاد می‌شود.

وی، خواستار تدوین برنامه ساماندهی عرصه‌های منابع طبیعی و سفره‌های آب زیرزمینی شهرستان شد و بر لزوم حفاظت از انفال و عرصه‌های ملی و منابع آب تاکید کرد.

رعیتی‌فرد با بیان اینکه مسئولان دستگاه‌های ذیربط بدون فوت وقت، ضمن اتخاذ تدابیر مناسب و پیشگیری از افزایش تصرفات عرصه‌های منابع ملی و حفر چاه غیرمجاز، تمام ظرفیت‌ها و امکانات اداری خود را برای برخورد شدید با متصرفان و صاحبان چاه‌های غیرمجاز به کار گیرند، متذکر شد: باید با جدیت نسبت به پیگیری احکام قضایی و رفع تصرف و نیز مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز اقدام و برای پیشگیری از برداشت آب بیش از پروانه چاه، نسبت به نصب کنتور هوشمند و کنترل و نظارت بر آن اهتمام شود.

انتهای پیام/2448/ذ30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول