اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی همدان اعلام کرد

لزوم ایجاد بانک اطلاعاتی برای ارائه داروی متادون

یک کارشناس آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی همدان معتقد است که بایستی بانک اطلاعاتی در بین مراکز ارائه داروی متادون در همدان ایجاد شود.

لزوم ایجاد بانک اطلاعاتی برای ارائه داروی متادون

 به گزارش خبرگزاری فارس از همدان زهرا خسروی ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان همدان با معرفی مراکز ارائه داروی متادون در همدان اظهار داشت: مرکز دی با 163 نفر، طلوع 118 نفر، آفتاب 104 نفر، باران 114 نفر و مرکز حکیم با دو شیفت کاری 427 نفر معتاد را در سه ماه اول امسال زیر پوشش قرار داده‌اند.

وی بیان داشت: ارائه داروی معتادان به افراد ابتدا به این صورت است که به مشاوران و مددکاران حاضر در مراکز مراجعه کرده و این مشاوران و مددکاران هستند که میزان و نوع مصرف متادون مشخص می‌شود تا در اختیار فرد قرار بگیرد.

کارشناس آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی همدان ادامه داد: از جمله مشکلاتی که برای ارائه داروی متادون در مراکز داریم به این صورت است که بانک اطلاعاتی منسجمی بین مراکز وجود ندارد و یک شخص ممکن است هم‌زمان به چند مرکز مراجعه و داروی متادون اخذ کند که این می‌تواند مشکلات زیادی را به بار بیاورد.

وی با اشاره به اینکه در سه ماه اول سال به هزار و 268 نفر خدمات ارائه دادیم، خاطرنشان کرد: با توجه به میزان مراجعات مختلف به این مراکز باید یک بانک اطلاعاتی باشد تا بتوانیم یک بازنگری در نحوه توزیع داروی متادون داشته باشیم.

خسروی بیان داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که ما نمی‎‌توانیم بحث داروی متادون را سامان دهیم بیمارانی هستند که به صورت آزاد مراجعه می‌کنند و این تعداد افراد 60 درصد بیماران ما را در این مرکز تشکیل می‌دهند.

وی همچنین در خصوص شیلترها (سرپناه معتادین) نیز افزود: در حال حاضر 19.82 صدم درصد افراد به مرکز شیلتر مراجعه می‌کنند که در این مرکز تعداد 20 تخت وجود دارد اما معمولاً در ساعات شب 19 نفر به این مراکز مراجعه می‌کنند که این تعداد ثابت هستند، مگر در بعضی اوقات که تعدادی افراد به صورت گذری اضافه می‌شوند.

کارشناس آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی همدان بیان داشت: افرادی که به شیلتر‌ها مراجعه می‌کنند در رده سنی 25 تا 50 سال و با تحصیلات ابتدایی هستند.

وی در خصوص کمپ‌های ترک اعتیاد مجاز در همدان ادامه داد: در همدان 9 کمپ ترک اعتیاد فعال است که در سه ماه ابتدای سال 3 هزار و 405 نفر به این مراکز مراجعه کردند و نظارت به کمپ‌ها به صورت ماهیانه و توسط کارشناسان صورت می‌گیرد.

خسروی یادآور شد: با توجه به اینکه مصرف شیشه در جامعه افزایش پیدا کرده و با احتساب مراجعه کننده به کمپ‌ها، افت ترک در همدان بالاتر رفته است.

وی افزود: در شهرستان همدان دو مرکز DIC وجود دارد که یک مرکز بدون ارائه متادون مربوط به زنان و یک مرکز نیز به اضافه ارائه متادون به مردان تعلق دارد که خدمات بهداشتی و تغذیه و... در این مراکز ارائه می‌شود.

کارشناس آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی همدان در پایان سخنانش گفت: میانگین مراجعات در روز به مراکز DIC در حدود 30 نفر است.

انتهای پیام/89007/ت40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول