اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر تأکید کرد

تهدید سلامتی افراد با تبلیغات مصرف انواع نمک

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر گفت: متأسفانه تبلیغات انواع مصارف نمک، سلامت جامعه را تهدید می‌کند.

تهدید سلامتی افراد با تبلیغات مصرف انواع نمک

جمشید معتمد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اسلامشهر اظهار داشت: تبلیغات ناآگاهانه و وسیع از انواع نمک، یک تهدید جدی برای سلامت افراد جامعه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ید یکی از مواد مغذی ضروری است که با شرکت در ساختمان هورمون‌های تیروئیدی و تاثیر این هورمون‌ها در سلامت و اعمال حیاتی انسان از دوران جنینی، کودکی و بلوغ دارای اهمیت بسزایی است.

این مسئول تأکید کرد: کمبود ید سبب بروز اختلال‌های وسیعی می‌شود که، مهمترین آنها اثر مخرب بر توانایی‌های ذهنی و جسمی افراد جامعه به خصوص کودکان و نوجوانان است، بدون شک عواقب کمبود ید در دوران جنینی شدیدتر هم است که، البته قابل پیشگیری است.

وی تصریح کرد: شایع‌ترین تجلی بالینی کمبود ید به صورت گواتر است، اما بسیاری از اثرات کمبود ید در کاهش فعالیت مغزی می‌باشد که ممکن است ظاهراً نمایان نباشد.

معتمد بیان داشت: راهکار عمده برای پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید، استفاده از مواد غذایی است که یا به صورت طبیعی ید دارند مانند ماهی آبهای شور، صدف و ... یا از مواد غذایی که ید به آنها اضافه شده است.

وی افزود: متأسفانه تبلیغات ناآگاهانه و وسیع انواع نمک‌های سنگ و نمک دریا با عنوان نمک‌های طبیعی و داشتن خواص درمانی و عدم تاثیر مصرف در بیماران دارای فشار خون بالا، بیماران قلبی و .... به عنوان یک تهدید جدی برای افراد محسوب می‌شود.

معتمد تاکید کرد: به علت عدم وجود ید و وجود فلزات سنگین مانند سرب و... باعث بروز انواع سرطان و بیماری‌های کلیوی، کبدی و .... می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه در پیشگیری از برخی بیماری‌ها مانند بیماری قلبی ـ عروقی و فشار خون بالا مصرف کم نمک توصیه می‌شود، اما همان مقدار کم باید از نمک یددار تصفیه شده باشد تا ید مورد نیاز بدن را تامین کند و از طرفی از عوارض احتمالی ناشی از وجود ناخالصی‌ها نیز پیشگیری شود.

انتهای پیام/2302/ق30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول