اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دریاچه ارومیه برای رفتن به آغوش مرگ لباس سفید می‌پوشد

تالابی با تن‌پوش نمکی ارثیه‌ امروز برای نسل فردا

چند سالی است که عوامل مختلف دست به دست هم داده‌اند تا منحصر به‌فردترین تالاب جهان به دلیل میزان پسرفت آب، به تهدیدی جدی برای ساکنان منطقه تبدیل شود.

تالابی با تن‌پوش نمکی ارثیه‌ امروز برای نسل فردا

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احیای دریاچه ارومیه همچنان در صدر مطالبات زیست‌محیطی قرار دارد، با وجود این و با وجود تصویب 24 راهکار اجرایی، هنوز هیچ اقدام کارسازی در این زمینه صورت نگرفته و این راهکارها در حد مصوبه مانده است.

دریاچه ارومیه که در گذشته «چیچست» نامیده می‌شد به دلیل داشتن ارزش‌های اکولوژیک و منحصر به‌فرد، در سال 1346 بر اساس مصوبه شماره یک شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور، به عنوان منطقه حفاظت شده و طبق مصوبه شماره 63 شورای عالی در سال 1354 به عنوان پارک ملی ارتقا یافت.

همچنین در سال 1356 بر اساس مصوبات «MAB» (انسان و کره مسکون) به عنوان یکی از مناطق بین‌المللی ذخیره‌گاه‌های زیست کره در سطح جهان به ثبت رسیده است.

این دریاچه با تمام جزایر آن در سال 1354 به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت و از سوی مؤسسه بین‌المللی تالاب‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق مهم پرندگان انتخاب شد.

در حال حاضر، در این دریاچه 27 گونه پستاندار، 212 گونه پرنده، 41 گونه خزنده، هفت‌‌گونه دوزیست و 26گونه ماهی زیست می‌کند.

دریاچه ارومیه دارای 102 جزیره است که همه آنها از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی جهان به ثبت رسیده است.

اما این زیست بوم با تمام دار و ندارش رو به نابودی است، زیرا به گفته مسئولان سازمان محیط زیست، کاهش میزان نزولات جوی، پایین بودن بازده آبیاری کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و عدم اختصاص آب کافی برای تأمین نیاز بیولوژیکی رودخانه‌های منتهی به دریاچه از عوامل تشدیدکننده بحران و کویری شدن منطقه به شمار می‌رود.

چند سالی است که عوامل مختلف دست به دست هم داده‌اند تا منحصر به‌فردترین تالاب جهان به دلیل میزان پسرفت آب، به تهدیدی جدی برای ساکنان منطقه تبدیل شود، در نتیجه پس روی آب دریاچه، وسعت آن به میزان قابل توجهی کاهش یافته و برخی قسمت‌های جنوبی دریاچه غیرقابل دسترسی و تبدیل به نمک‌زار شده است که این پدیده می‌تواند فجایع زیست محیطی بسیار زیادی را همراه داشته باشد که یکی از آنها، به جای ماندن روستاهای خالی از سکنه در شرق این دریاچه است.

 

تاثیر متقابل کشاورزی و دریاچه ارومیه بر یگدیگر

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: در به وجود آمدن وضعیت کنونی، دریاچه ارومیه و بخش کشاورزی تاثیر متقابل برهم داشته‌اند.

غلامرضا نوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: در وضعیت فعلی دریاچه ارومیه و بخش کشاورزی نیز بر این وضعیت تاثیر داشته و در نتیجه این تاثیر متقابل نیز از دریاچه ارومیه به بخش کشاورزی وارد شده است.

وی افزود: توسعه اراضی کشاورزی، برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی از جمله اقداماتی بوده که در کاهش آب دریاچه و افزایش بحران این دریاچه تاثیر داشته است.

نوری در این عین حال تاثیر تشعشات ناشی از این دریاچه و گرد و غبار ناشی از ریزگردهای نمکی را نیز تاثیر دریاچه بر بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: این گرد و غبارها بر روی درختان و محصولات کشاورزی تاثیر گذاشته و در نتیجه بستر کاهش و یا از بین رفتن آنها را فراهم آورده است.

نوری تاکید کرد: روند کنونی نقش بسزایی نیز در سرمایه‌گذاری در این منطقه داشته بطوریکه انگیزه سرمایه‌گذاری و یا انجام اقدامات تولیدی را در این منطقه به خصوص از سوی بخش خصوصی از بین رفته است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اظهار کرد:  پیش فروش امکانات موجود می‌تواند بخشی از منابع مالی نجات دریاچه ارومیه را تامین کند.

وی موقعیت اقلیم دریاچه ارومیه و ذخایر آن را یادآور شد و گفت: بسیاری علاقمند به سرمایه‌گذاری در این بخش و علی‌الخصوص بخش توریستی دریاچه هستند که به عنوان امکانات ‌بالقوه می‌توان با بالفعل رساندن آنها تا حدی از ادامه روند کنونی دریاچه و به بوته فراموشی سپردن آن جلوگیری کرد.

مهاجرت 3 میلیون نفری بر اثر خشک شدن دریاچه ارومیه

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه اراده ای در دولت برای اجرای مصوبات مجلس در رابطه با احیای دریاچه ارومیه نیست، گفت: کمترین پیامد ناشی از این اتفاق بیکار شدن و کوچ 3 میلیون نفر در استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی است.

نادر قاضی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز مبنی بر اقدامات صورت گرفته در بعد وظیفه نظارتی مجلس در رابطه با دریاچه ارومیه گفت: مجلس مصوبات تاثیرگذاری با 860 میلیارد ریال اعتبار برای پیشگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه سال گذشته تصویب کرده است.

کوچ 3 میلیون نفر در استان آذربایجان شرقی و غربی

وی افزود: متاسفانه با وجود همه این اقدامات از سوی مجلس در دولت اراده و همت لازم برای اجرایی شدن این مصوبات وجود نداشته و ندارد.

وی درباره اثرات اقتصادی ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه نیز گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه باعث از بین رفتن هزاران هکتار عرصه کشاورزی در حوزه این دریاچه شده و می‌شود، که کمترین پیامد ناشی از این اتفاق بیکار شدن و کوچ نزدیک به 3 میلیون نفر در استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی است.

 

به دنبال از بین رفتن زمین‌های حاشیه دریاچه ارومیه/34 کارخانه صنایع تبدیلی تعطیل شد

قاضی‌پور تاکید کرد: تنها اختصاص یک صدم هزینه مسکن تعداد اشاره شده برای احیاء دریاچه ارومیه می‌تواند از اثرات ناشی از خشک شدن دریاچه و در نتیجه کوچ و بیکاری افراد جلوگیری کند.

عضو فراکسیون دریاچه ارومیه همچنین تعطیلی تنها 34 کارخانه صنایع تبدیلی در حوزه انتخابیه‌اش را یادآور شد و گفت: با از بین رفتن زمین‌های کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه که در اثر خشک شدن چاه‌های عمیق در زمین‌های کشاورزی اتفاق افتاده تعطیلی 34 کارخانه صنایع تبدیلی تنها در استان آذربایجان غربی اثرات جبران ناپذیری در همه حوزه‌ها از اقتصادی، صنعتی، اجتماعی، فرهنگی به جا خواهد گذاشت.

فاجعه انسانی در راه است فراتر از بحران پیش‌رو که چند سال است گونه‌های گیاهی و حیوانی دریاچه را با مشکل روبه‌رو کرده است، بسیاری از کارشناسان دولتی و غیردولتی این نکته را متذکر شده‌اند که با کاهش مساحت دریاچه ارومیه و خشکی تدریجی، دریاچه ارومیه به شوره‌زاری 8 میلیارد تنی تبدیل می‌شود که زیست‌بوم انسانی منطقه را از بین خواهد برد و در نهایت منجر به مهاجرت‌های ناخواسته و از بین رفتن بخش مهمی از کشتزارهای اطراف می‌شود. هم‌اکنون این ماییم که باید تصمیم بگیریم، نگاه به آینده، نجات دریاچه ارومیه، رهایی بخشیدن دریاچه، بستن فاضلاب‌ها، قانونمند کردن ورودی‌های آب شیرین به دریاچه و اقدامات دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد یا این‌که بپذیریم همین شرایط را ادامه دهیم، سلام طبیعت را پاسخ نگوییم، از تازیانه‌هایی که بر شانه‌اش نواخته‌ایم درس نگیریم و آنگاه بگذریم رافت و مهربانی طبیعت به قهری بدل شود که دیگر به سادگی نتوان آن را مدیریت کرد.

این انتخاب ماست، باید انتخاب کنیم که امانت در دست خویش را چگونه نگهد‌اریم و چگونه آن را به نسل بعد از خویش تحویل دهیم و آنچه که تاکنون در دفترچه عمل خودمان نگاشته‌ایم به هیچ کدام از ما در هر جایگاهی که هستیم نمره قبولی نمی‌دهد، حتی به عنوان یک شهروند. بپذیریم که باید برای دریاچه ارومیه فکر جدی‌تری کنیم.

انتهای پیام/60002/ع40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول