اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دریاچه‌ ارومیه دریچه‌ای رو به نمک / سونامی 8 میلیارد تنی نمک در راه است

غربت تلخی بر سکوتش جامانده و ترک‌های نقش‌بسته، جراحتش را عمیق‌تر کرده است و آواز پرندگان، رقص فلامینگوها و جست‌و‌خیز حیوانات حکم سراب را برایش دارد، اکنون سیراب شدن از آب به رؤیای شبانه‌ شیرینی مبدل شده که به رنگ امید درآمده است.

دریاچه‌ ارومیه دریچه‌ای رو به نمک / سونامی 8 میلیارد تنی نمک در راه است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز این دغدغه متوالی برای دریاچه نمکی ایران همچنان ادامه دارد و به یکی از معضلات زیست محیطی برای مردم کشور علی‌الخصوص مردم این منطقه تبدیل شده است به طوری که این دریاچه حالا به دریچه‌ای برای کشت و برداشت نمک تبدیل شده است و به عقیده کارشناسان خشک شدن دریاچه ارومیه بر روی زندگی روزمره ساکنان مناطق غربی کشور تاثیر مستقیم دارد و در صورت ادامه یافتن شرایط فعلی بدون شک شاهد سونامی نمک، خشک شدن مناطق کشاورزی و شیوع بیماری‌های مختلف در این منطقه خواهیم بود.

انتظار می‌رود با توجه به شرایط ویژه فعلی شهروندان و مسئولان پیگیر جدی موضوع احیای دریاچه باشند و با تمام وجود و به وسیله‌ای که می‌توانند به احیای دریاچه کمک کنند.

شهروندان باید به یاد داشته باشند که در صورت از دست دادن این سرمایه خدادادی در طول آینده باید پاسخگوی فرزندان خود باشند.

دریاچه ارومیه به دلیل داشتن ارزش‌های اکولوژیک و منحصر به فرد، در سال 1346 براساس مصوبه شماره یک شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور، به عنوان منطقه حفاظت شده و طبق مصوبه شماره 63 شورای عالی در سال 1354 به عنوان پارک ملی ارتقا یافت

الهوردی دهقانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: با الگوی کشتی که در اطراف دریاچه ارومیه به خصوص در حوضه استان آذربایجان‌غربی وجود دارد بیش از 2 میلیارد متر مکعب برای آبیاری محصولات کشاورزی که هنوز از روش‌های سنتی تبعیت می‌کنند استفاده می‌شود.

نماینده مردم ورزقان در مجلس کشت محصولاتی نظیر چغندر را در شرایط و موقعیت کنونی زمین‌های کشاورزی این حوزه بدون توجیه دانست و افزود: محصولاتی که نیاز به آب برای کشت آنها بیشتر است باید از الگوی کشت زمین‌های کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه حذف و محصولاتی منطبق بر شرایط پیش آمده در منطقه جایگزین شوند.

دهقانی همچنین بر تلاش استان‌های همجوار این دریاچه برای بهبود شرایط تاکید کرد و گفت: استان‌های همجوار به عنوان خطوط مقدم متاثرین از اثرات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه باید تلاش کنند تا در حوزه‌های خود اقدامات تامینی را انجام داده و کاهش موانعی که آبرسانی به این مجموعه را محدود می‌کنند در برنامه کاری خود قرار دهند.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این رابطه گفت: هم‌اکنون اثرات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه نه تنها استان‌های اطراف این دریاچه بلکه حداقل هشت استان در کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

علی علیلو اظهار کرد: احیای قنوات و مهار آب‌های سطحی دو کار کوتاه‌مدت در این حوزه انتخابیه‌ برای کنترل خسارات وارده در این رابطه به بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به اهمیت و تلاش کشاورزان شبستری در حفظ کشاورزی منطقه گفت: کمتر جایی می‌توان مشاهده کرد که کشاورزی برای حفظ مزارع و باغات خود دست به دامن آب‌های 250 تا 300 متری شود تا با پمپاژ آن به مکان‌های بالادستی برای محصولات تولیدی خود آب فراهم آورد.

180 گرم در لیتر نمک بیشتر در دریاچه ارومیه/ میزان شوری آب دریاچه ارومیه 400 گرم در لیتر

بیوک رئیسی مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌شرقی نیز در گفت‌وگو با فارس بیان داشت: در حال حاضر به دلیل کاهش بیش از حد آب دریاچه ارومیه میزان شوری آب این تالاب به 400 گرم در لیتر رسیده است.

وی میانگین نمک در آب دریاچه ارومیه را در شرایط عادی بین 180 تا 220 گرم در لیتر عنوان کرد و افزود: در حال حاضر وضعیت شوری آب دریاچه ارومیه به فوق اشباع که بیش از 350 تا 400 گرم در هر لیتر رسیده است.

سازمان‌های متعددی در سال‌های گذشته قول اقدامات سریع از جمله آبرسانی، اصلاح الگوی کشت و بارورسازی ابرها داده‌اند اما بررسی شرایط نشان می‌دهد که برخی از این اقدامات حتی آغاز نشده‌اند.

وضعیت این دریاچه در حالی به سوی بحرانی‌تر شدن می‌رود که در خصوص ابعاد این بحران زیست محیطی، توسط نخبگان، دانشگاهیان و علما هشدارهای زیادی داده شد.

همچنین در سال 1356 براساس مصوبات MAB (انسان و کره مسکون) به عنوان یکی از مناطق بین‌المللی ذخیره‌گاه‌های زیست کره در سطح جهان به ثبت رسیده است. این دریاچه با تمام جزایر آن در سال 1354 به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت و از طرف موسسه بین‌المللی تالاب‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق مهم پرندگان انتخاب شد. در این دریاچه در حال حاضر 27 گونه پستاندار، 212 گونه پرنده، 41 گونه خزنده، هفت گونه دوزیست و 26 گونه ماهی زیست می‌کند.

دریاچه ارومیه دارای 102 جزیره است که همه آن‌ها از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی جهان به ثبت رسیده است. دریاچه ارومیه از نظر سطح آب‌های آزاد، بیستمین دریاچه جهان از لحاظ وسعت و شورترین بعد از بحرالمیت محسوب می‌شود. طول دریاچه از 130 تا 146 کیلومتر و عرض آن از 58 کیلومتر تا 15 کیلومتر (بین کوه زنبیل و جزیره اسلامی) متغیر است. حجم آب دریاچه ارومیه در مساحت 5 هزار و 822 کیلومتر مربع و با عمیق متوسط 5.4 متر بالغ بر 31 میلیارد مترمکعب برآورد شده است.

شوره‌زارهای حاشیه دریا روز به روز وسیع‌تر و آب‌های زیرسطحی نیز شورتر می‌شوند. بادهای نمکی در آینده به یکی از تهدیدهای جدی منطقه تبدیل می‌شود و به گفته مسئولان امر، مزارع درجه یک حاشیه دریاچه ارومیه با تهدید نابودی مواجه هستند.

مرگ و نابودی در اطراف این دریاچه پرسه‌ می‌زند، غربت تلخی بر سکوتش جامانده و ترک‌های نقش‌بسته، جراحتش را عمیق‌تر کرده است.

آواز پرندگان، رقص فلامینگوها و جست‌و‌خیز حیوانات حکم سراب را برایش دارد، اکنون سیراب شدن از آب به رؤیای شبانه‌ شیرینی مبدل شده که به رنگ امید درآمده است.

بسیاری از کارشناسان دولتی و غیردولتی این نکته را متذکر شده‌اند که با کاهش مساحت دریاچه ارومیه و خشکی تدریجی، دریاچه ارومیه به شوره‌زاری 8 میلیارد تنی تبدیل می‌شود که زیست‌بوم انسانی منطقه را از بین خواهد برد و در نهایت منجر به مهاجرت‌های ناخواسته و از بین رفتن بخش مهمی از کشتزارهای اطراف می‌شود.

انتهای پیام/60002/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول