اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گذری بر عملکرد اقتصادی دولت‎های نهم و دهم

نبود بودجه طرح‎های زیادی را زمین‎گیر کرد/ معدن ضعیف‌ترین بخش در صنعت کشور

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: به علت نبود بودجه طرح‎های زیادی در استان نیمه کاره باقی مانده در میان صنایع، معدن از تمام صنایع ضعیف‎تر است.

نبود بودجه طرح‎های زیادی را زمین‎گیر کرد/ معدن ضعیف‌ترین بخش در صنعت کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با توجه به اینکه دولت‌های نهم و دهم به ریاست محمود احمدی‌نژاد در پایان راه خود قرار گرفت و امروز پایان رسمی دولت دهم و آغاز به کار دولت یازدهم است، در ارتباط با عملکرد اقتصادی دولت با مجید منصوری بیدکانی نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی مصاحبه‎ای انجام گرفت و شرح این مصاحبه در زیر آمده است:

فارس: عملکرد اقتصادی دولت‎های نهم و دهم را چطور می‎بینید؟

منصوری: دولت در زمینه اقتصاد عملکرد قابل قبولی داشت، اما نقاط ضعف زیادی نیز وجود داشت که دولت می‎توانست با مدیریت آنها را از بین ببرد.

فارس: اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها توسط دولت را چگونه ارزیابی می‎کنید؟

منصوری: عملکرد اقتصاد دولت در مجموع قابل قبول بود و دولت در بحث یارانه‌ها خوب عمل کرد، اما مشکلاتی نیز وجود داشت، توزیع درآمد و توزیع ثروت به خوبی انجام گرفت و در این مورد طرح هدفمندی یارانه‎ها موفق بود، اما در مورد اختصاص بخشی از منبع هدفمندی یارانه‎ها به تولید خوب عمل نشد و دولت می‎توانست در این مورد بسیار بهتر عمل کند.

فارس: عملکرد دولت در زمینه تنظیم بازار ارز را چگونه می‎بینید؟

منصوری: عملکرد دولت در این زمینه زیاد مناسب نبود، فشار تحریم‎ها سبب شد بسیاری از مشکلات ارزی گریبان کشور را بگیرد و کشور را با مشکلات فراوان روبه‌رو کرد.

جهش ارزی که در کشور رخ داد آثار تورمی زیادی داشت و باعث شد تورم به صورت چند برابر افزایش یابد، همچنین هنگامی که قیمت دلار بالا رفت تورم دو تا سه برابر افزایش داشت و اثرات مخرب زیادی روی اقتصاد کشور گذاشت و تورم نقطه به نقطه کشور در مواقعی به 60 درصد هم رسید.

فارس: دولت در مورد صنایع کشور چه اقداماتی انجام داد؟

منصوری: دولت در زمینه صنایع سیمان و پتروشیمی و فولاد موفقیت‎های زیادی داشت، اما در صنعت و معدن کم کاری شد و صنعت معدن کشور می‎توانست بسیار بهتر از این‎ها باشد.

دولت در بخش معدن بهتر از سایر دولت‎ها عمل کرد، اما در مقایسه با ظرفیت‎های فراوان کشور در بخش معدن ظرفیت برای اقدامات در بخش معدن بسیار زیاد است.

فارس: وضعیت صنعت نفت در این مدت چگونه بوده است؟

منصوری: در صنعت نفت خیلی کار انجام گرفت، اما کافی نبود. تحریم‎ها باعث ایجاد فشارهایی به صنعت نفت شد و نتوانسته‎ایم از میادین مشترک گازی خود با دیگر کشور‎ها استفاده کنیم و در حال حاضر از میدان نفتی مشترک با قطر استفاده خاصی نمی‎کنیم در حالی که قطر در حال استخراج حداکثری از این میدان نفتی است و این به ضرر صنعت نفت کشور است.

فارس: عملکرد اقتصادی دولت در استان اصفهان را چگونه ارزیابی می‎کنید؟

منصوری: به دلیل نبود بودجه کافی بسیاری از طرح‎های اقتصادی استان متوقف شده یا نیمه‎کاره رها شده‎اند و طرح‎های بزرگی مثل مسکن مهر به دلیل نبود بودجه به مشکلات زیادی برخورد کرده‎اند و علاوه بر نبود بودجه مشکلاتی مثل تحریم‎ها و سوءمدیریت نیز سبب افزایش مشکلات شده است، همچنین بسیاری از واحد‎های صنعتی و کارخانجات با کاهش تولید روبرو بوده‎اند و تولیدات به شدت کاهش داشته است.

فارس: وضعیت صنایع در حوزه انتخابی شما در چه حال است؟

منصوری: وضعیت صنایع در حوزه شهرستان لنجان وضعیت خوبی ندارد، برای نمونه می‎توان به کارخانه ذوب آهن اشاره کرد.

کارخانه ذوب آهن افت تولید داشته و حتی یکی از خط‎های تولیدی این کارخانه به دلیل  نبود قطعات و وجود مشکلات فراوان غیر فعال شده و باید حمایت‎های بیشتری از صنایع در این شهرستان انجام گیرد تا شاهد رونق صنعت در این شهرستان باشیم.

فارس: هماهنگی رئیس جمهور با مجلس چگونه بود؟

منصوری: هماهنگی وجود داشت، اما این هماهنگی‌ها به اندازه کافی نبود و باید هماهنگی‌ها بسیار بیشتر از این‎ها باشد تا بتوان طرح‎های بزرگ اقتصادی در کشور اجرا کرد.

فارس: چرا چند سال است لایحه بودجه از طرف دولت دیر اعلام می‎شود؟

منصوری: مهم‎ترین مشکل در زمینه اعلام بودجه عدم پیش بینی صحیح از بازار نفت است و اگر هماهنگی نبود هیچ کاری در کشور انجام نمی‎شد، اما می‎شد این همکاری ها بسیار بیشتر از این باشد.

فارس: پیشنهاد شما برای دولت آینده چیست؟

منصوری: دولت آینده باید اولویت اقتصادی خود را به جلوگیری از اثر تحریم‎ها و دور زدن تحریم‎ها دهد و اگر مدیریت مسئولان خوب باشد سبب می‎شود تمامی مشکلات اقتصادی کشور حل شود.

انتهای پیام/63015/ن40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول