اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد سنندج خبر داد

ضعف در مدیریت منابع و امکانات چالش اصلی پیش‌روی اقتصاد کردستان

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد سنندج از ضعف در مدیریت منابع و امکانات و عدم نگرش توسعه‌ای و اقتصادی به عنوان چالش‌های اصلی حوزه اقتصاد استان نام برد.

ضعف در مدیریت منابع و امکانات چالش اصلی پیش‌روی اقتصاد کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، نور خسروی پنج‌شنبه شب در نخستین نشست بررسی راهکارهای تحقق حماسه اقتصادی کردستان در سنندج اظهار کرد: کردستان یک استان توسعه نیافته بوده و متأسفانه توسعه‌نیافتگی استان نسبت به میانگین کشوری نیز بسیار مشهود است.

وی افزود: فاصله دوبرابری اعتبارات اختصاصی به استان نسبت به میانگین کشوری همراه با ضعف در مدیریت منابع و امکانات و نبود راهکاری مناسب برای بهره‌مندی از منابع طبیعی، نیروی انسانی کارآمد و بازارچه‌های مرزی همگی کردستان را به استانی عقب‌مانده در حوزه اقتصاد کشور تبدیل کرده ‌است.

این استان دانشگاه و صاحب‌نظر اقتصادی تأکید کرد: تا زمانی که اعتبارات جهشی به استان اختصاص نیابد، امکانات زیربنایی از جمله جاده در نقاط مختلف استان فراهم نشود، زیرساخت‌ها و امکانات زیربنایی در بازارچه‌های مرزی استان فراهم نشود نمی‌توان به رشد اقتصادی و جبران عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه امیدوار بود.

خسروی خاطرنشان کرد: بسته‌شدن موقت و ناگهانی مرزهای رسمی استان و مشکلات عدیده برای صدور کالاهای فاسدشدنی از این منظر، نبود سیستم مشترک در انتقال ارز و تسهیل صادرات، عدم وجود ثبات در سیاست‌های تجاری، مشکلات حقوقی برای صادرکنندگان و ضعف در بسته‌بندی و مشکلات درون صنعت از دیگر چالش‌های پیش‌روی رونق صادرات و توسعه اقتصادی استان به شمار می‌آید.

وی ابراز امیدواری کرد که در دولت آینده با نگاهی توسعه‌ای و اقتصادی شاهد اختصاص اعتبارات ویژه به کردستان و کاهش این فاصله باشیم.

نریمان عبدی از صاحب‌نظران اقتصادی عضو مرکز مطالعات راهبردی استان نیز در این نشست خواستار تحرک نوآوری در استان شد و افزود: با بهره‌مندی از نوآوری‌ها در صنایع تولیدی، فعالیت‌های صادراتی و خدماتی می‌توان به آینده اقتصاد استان امیدوار شد. فناوری عامل اصلی تحرک در تولید و رشد اقتصادی بوده و بسیاری کشورها با تکیه بر فناوری‌ها نوین به توسعه پایدار اقتصادی دست پیدا کرده‌اند.

عبدی خاطر نشان کرد: متأسفانه در ایران اسلامی و به ویژه در استان کردستان شاهد سیاست‌های ناهمگونی در این حوزه بوده‌ایم و تاکنون از مزیت نسبی و مزیت‌های رقابتی فناوری در حوزه تولید و صادرات بهره آنچنانی برده نشده است.

محمدعلی فیض‌مقدم رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان کردستان نیز در این نشست اظهار داشت: نبود مشوق‌های لازم صادراتی، بالابودن قیمت تمام‌شده کالاها، وجود سلایق شخصی در مرزهای رسمی باشماق و سیران‌بند بانه، نامناسب بودن زیرساخت‌ها در مرزهای استان از جمله عواملی است که صادرات در کردستان را مورد صدمات بسیاری قرار داده‌است.

وی افزود: متأسفانه به دلیل کوتاهی برخی مسئولان و سلیقه‌ای عمل‌کردن آنان ظلم بسیاری به صادرکنندگان کردستانی شده است به گونه‌ای که از صادرات چندین میلیارد دلاری از مرزهای استان سهم بسیار اندکی متعلق به صادرکنندگان کردستانی است.

انتهای پیام/79006/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول