به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، این خانوادههای در گفتوگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اعلام کردند: مسئولان مدارس دولتی برای اکثر افرادی که بیبضاعت هستند یا در محدوده منازل و محل سکونتشان هستند، هیچ پاسخی جز سقف ثبتنام پر است ندارند.
یکی از والدین دانشآموزان که خود یک فرهنگی است، گفت: وقتی به مدرسه مورد نظر مراجعه کردم آن هم در زمان اوایل ثبتنام از نبود فضای آموزشی و پر بودن سقف تعداد دانشآموز به ویژه برای سالهای میانی دبستان سخن گفته و عذر ما را خواستند.
هزینه مدارس غیر انتفاعی سرسامآور است
محمد خوارزمی در گفتوگو با خبرنگار فارس در گرگان تصریح کرد: البته این مشکل هر ساله وجود دارد و کسی هم در این استان پیدا نمیشود که بگوید چرا برای این مشکل چارهای نمیشود.
مادری که در دستش پرونده دانشآموز کلاس سومی است در حالی که بسیار ناراحت است، اظهار داشت: میگویند برای ثبتنام جا نداریم، این یعنی چه، یعنی باید بروم در مدارس غیرانتفاعی ثبتنام کنم، گویی آقایان از هزینه این مدارس خبر ندارند.
اکرم حسنآبادی یادآور شد: در سال گذشته به یکی از مدارس دولتی رفتم گفتند جا نداریم ولی در همان زمان از مدرسه غیرانتفاعی که دخترم درس میخواند بیش از هفت نفر به این مدرسه رفتند وقتی به مدیر این مدرسه اعتراض کردم آشکار گفتند: خانم مقصر من نیستم شما پارتی ندارید.
وی ادامه داد: وقتی صحبت از تخلف میشود، ذهن خیلیها فقط دنبال اخلالگران اقتصادی است اما کسی نمیپرسد که چگونه میشود، در بسیاری از مدارس دولتی، افرادی با تمکن مالی بالا و صاحب نفوذ به دلیل پول و جایگاه خاص خود به راحتی در این مدارس ثبتنام میکنند اما ما قشر ضعیف از این حق ناچیز محروم هستیم.
یکی دیگر از والدین پس از معرفی خودم به ایشان با تکان دادن سرش به معنای تاسف گفت: فکر میکنید نوشتن این گزارش دردی از ما دوا میکند، کسی ما را اینجاها تحویل نمیگیرد، دارند دقیقاً برخلاف نص صریح قانون اساسی که همان تحصیل رایگان هست تخلف میکنند و با اعتماد به نفس این موضوع را توجیه میکنند.
مشکل ثبتنام مشکل هرساله گرگان است
سید حسن حسینی ادامه داد: اصلاً این آقایان بگویند چه کردهاند که این مشکل همچنان لاینحل باقیمانده است، ما حتی نمیتوانیم مدرسه سر کوچه خودمان اسم بچهمان را بنویسیم اما از بالای شهر به دلیل اینکه مدرسه مورد نظر اسمش به لحاظ آموزشی معروف شده در این مدرسه ثبتنام میکنند.
وی یادآور شد: وقتی پیش مدیران مدرسه هم میرویم انگاری ارث پدرشان را از ما طلب دارند و البته تنها یک چیز را بلد هستند بگویند شرمندهام جا نداریم.
کیفیت پایین مدارس غیرانتفاعی و عدم نظارت بر کیفیت آموزشی آنها
وی که بسیار ناراحت بود، افزود: جدا از اینکه توان پرداخت بیش از یک میلیون پول مدرسه غیرانتفاعی را نداریم به خدا اگر کیفیت مدارس غیرانتفاعی در گرگان خوب بود میگفتیم به درک و به ضرب قرض و بدهی ثبتنام میکردیم، اما باور کنید تنها چیزی که در این مدارس وجود ندارد، کیفیت آموزشی است و البته نظارتی که اصلاً وجود ندارد.
حسینی یادآور شد: البته علاوه بر مشکلات فرهنگی، در طول سال بابت هر چیز بیخودی از والدین تقاضای پول میشود.
برای اینکه یک طرفه به قاضی نرفته باشیم از مدیر یکی از دبستانهای گرگان میپرسم، مردم خیلی از شماها گلایه دارند، جواب شما چیست؟ میگوید: باور کنید مقصر ما نیستیم من هر سال باید به میزان مشخص ثبتنام کنم اما این میزان فضای آموزشی در استان کفاف جذب این همه محصل را ندارد.
با وجود اصرارم از من میخواهد نامش را نیاورم و سپس ادامه میدهد، مهاجرت این سالها به مرکز گرگان را در زمینه فضای آموزشی دچار مشکل کرده است و به زودی هم قابل حل نیست.
گرگان محرومترین شهر از لحاظ فضای آموزشی
به سراغ مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان میروم؛ وی با تایید مشکلات و فقدان فضای آموزشی کافی در شهرهای بزرگ از جمله گرگان و گنبدکاووس گفت: به دلیل تراکم بالای دانشآموزی، گرگان محرومترین شهر از نظر فضای آموزشی است.
عیسی پایینمحلی تصریح کرد: متاسفانه خیلیها مسئولیت این کمبودها را تنها آموزش و پرورش میدانند در حالی که اینگونه نیست.
نبود زمین برای ساخت مدارس مهمترین مشکل گرگان
وی ادامه داد: طی سالهای اخیر نوسازی مدارس استان اعلام آمادگی کرده در این دو شهر مدارس جدید بسازد، اما متاسفانه نبود زمین استاندارد و واجد شرایط کار را در این بخش با مشکل روبهرو کرده است.
پایینمحلی ابراز امیدواری کرد خیرین مدرسهساز به ویژه خیرینی که میتوانند زمین در این دو شهر اهدا کنند، بتوانند مشکل کمبود فضای آموزشی را به ویژه در شهر گرگان مرتفع سازند.
وی با تاکید بر ساخت و ساز مناسب مدارس در سال 1391 یادآور شد: در سال گذشته سعی داشتیم برخی از مدارس خاص را در گرگان به عنوان مدرسه شماره دو راهاندازی کنیم، که متاسفانه با وجود پیگیریهای بسیار، فضایی برای چنین محیطی پیدا نکردیم.
راهحل کمبود فضای آموزشی مشارکت مردمی است
به گفته پایینمحلی راهحل این مشکل ایجاد فضای آموزشی و بهرهگیری از مشارکت مردمی است تا بتوان این معضل را به شکل اساسی حل کرد.
وی با اشاره به برنامههای آموزش و پرورش برای ساماندهی مدارس و کاستن از مدارس کم تعداد و شیفت دادن دانش آموزان آن به مدارس دیگر ادامه داد: در سال تحصیلی 1390-1391 تعداد مدارس دولتی 2 هزار و 573 واحد بوده که در سال تحصیلی 1391-1392 این میزان مدارس به 2 هزار و 295 واحد مدرسه فعال رسیده است.
قرار دادن سرویس رفت و آمد برای دانشآموزان
دبیر شورای آموزش و پرورش استان گلستان اضافه کرد: این کار، اکثراً در روستاهای نزدیکتر از یک کیلومتر به همدیگر و دارای مدارس کم جمعیت انجام شد که در هر کلاس آن چهار تا پنج دانشآموز حضور داشتند.
پایینمحلی افزود: انتقال مدارس کم جمعیت به مدارس نزدیک طی این مدت انجام شد و برای تسهیل رفت و آمد برخی از دانشآموزان روستاها، سرویس گذاشتیم تا دانشآموزان مشکلی برای رفت و آمد نداشته باشند.
80 درصد مدارس گلستان تک شیفتی شدند
وی با اشاره به اینکه ظرفیت مدارس خاص اعم از شاهد، نمونه دولتی و تیزهوشان در سطح استان دو برابر شده است، تصریح کرد: 80 درصد مدارس استان در سالجاری تک شیفت شدند.
پایینمحلی خاطرنشان کرد: دلیل اصلی این کار صرفاً تربیتی و آموزشی بوده و براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تاکید بر فراگیری دانشآموزان ابتدایی در هنگام صبح دارد، انجام گرفته است.
وی ابراز امیدواری کرد با تلاشهای انجام گرفته بتوان در سالجاری تحصیلی شرایط مناسبی برای تحصیل دانشآموزان مهیا ساخت.
بر اساس اعلام مرکز رشد (شبکه ملی مدارس)، تعداد 3 هزار و 607 مدرسه در استان گلستان دایر است که 339 هزار و 427 دانش پسر و دختر در آن تحصیل میکنند.
انتهای پیام/83002/خ30/ف4004