اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

خبرگزاری فارس از گرگان گزارش می‌دهد

انتقاد شدید خانواده‌های گرگانی از کمبود مدارس دولتی در این شهرستان

جمعی از خانواده‌های گرگانی ضمن انتقاد از وضعیت ثبت‎نام در مدارس این شهر خواستار افزایش مدارس دولتی در این شهرستان شدند.

انتقاد شدید خانواده‌های گرگانی از کمبود مدارس دولتی در این شهرستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، این خانواده‌های در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اعلام کردند: مسئولان مدارس دولتی برای اکثر افرادی که بی‎بضاعت هستند یا در محدوده منازل و محل سکونتشان هستند، هیچ پاسخی جز سقف ثبت‎نام پر است ندارند.

یکی از والدین دانش‌آموزان که خود یک فرهنگی است، گفت: وقتی به مدرسه مورد نظر مراجعه کردم آن هم در زمان اوایل ثبت‌نام از نبود فضای آموزشی و پر بودن سقف تعداد دانش‌آموز به ویژه برای سال‎های میانی دبستان سخن گفته و عذر ما را خواستند.

هزینه مدارس غیر انتفاعی  سرسام‎آور است

محمد خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان تصریح کرد: البته این مشکل هر ساله وجود دارد و کسی هم در این استان پیدا نمی‎شود که بگوید چرا برای این مشکل چاره‌ای نمی‌شود.

مادری که در دستش پرونده دانش‎آموز کلاس سومی است در حالی که بسیار ناراحت است، اظهار داشت: می‌گویند برای ثبت‌نام جا نداریم، این یعنی چه، یعنی باید بروم در مدارس غیرانتفاعی ثبت‎نام کنم، گویی آقایان از هزینه این مدارس خبر ندارند.

اکرم حسن‎آبادی یادآور شد: در سال گذشته به یکی از مدارس دولتی رفتم گفتند جا نداریم ولی در همان زمان از مدرسه غیرانتفاعی که دخترم درس می‎خواند بیش از هفت نفر به این مدرسه رفتند وقتی به مدیر این مدرسه اعتراض کردم آشکار گفتند: خانم مقصر من نیستم شما پارتی ندارید.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از تخلف می‎شود، ذهن خیلی‌ها فقط دنبال اخلالگران اقتصادی است اما کسی نمی‌پرسد که چگونه می‌شود، در بسیاری از مدارس دولتی، افرادی با تمکن مالی بالا و صاحب نفوذ به دلیل پول و جایگاه خاص خود به راحتی در این مدارس ثبت‎نام می‎کنند اما ما قشر ضعیف از این حق ناچیز محروم هستیم.

یکی دیگر از والدین پس از معرفی خودم به ایشان با تکان دادن سرش به معنای تاسف گفت: فکر می‌کنید نوشتن این گزارش دردی از ما دوا می‌کند، کسی ما را اینجاها تحویل نمی‌گیرد، دارند دقیقاً برخلاف نص صریح قانون اساسی که همان تحصیل رایگان هست تخلف می‌کنند و با اعتماد به نفس این موضوع را توجیه می‌کنند.

مشکل ثبت‎نام مشکل هرساله گرگان است

سید حسن حسینی ادامه داد: اصلاً این آقایان بگویند چه کرده‌اند که این مشکل همچنان لاینحل باقیمانده است، ما حتی نمی‌توانیم مدرسه سر کوچه خودمان اسم بچه‌مان را بنویسیم اما از بالای شهر به دلیل اینکه مدرسه مورد نظر اسمش به لحاظ آموزشی معروف شده در این مدرسه ثبت‎نام می‌کنند.

وی یادآور شد: وقتی پیش مدیران مدرسه هم می‌رویم انگاری ارث پدرشان را از ما طلب دارند و البته تنها یک چیز را بلد هستند بگویند شرمنده‌ام جا نداریم.

کیفیت پایین مدارس غیرانتفاعی و عدم نظارت بر کیفیت آموزشی آنها

وی که بسیار ناراحت بود، افزود: جدا از اینکه توان پرداخت بیش از یک میلیون پول مدرسه غیرانتفاعی را نداریم به خدا اگر کیفیت مدارس غیرانتفاعی در گرگان خوب بود می‌گفتیم به درک و به ضرب قرض و بدهی ثبت‎نام می‌کردیم، اما باور کنید تنها چیزی که در این مدارس وجود ندارد، کیفیت آموزشی است و البته نظارتی که اصلاً وجود ندارد.

حسینی یادآور شد: البته علاوه بر مشکلات فرهنگی، در طول سال بابت هر چیز بی‌خودی از والدین تقاضای پول می‎شود.

برای اینکه یک طرفه به قاضی نرفته باشیم از مدیر یکی از دبستان‌های گرگان می‌پرسم، مردم خیلی از شماها گلایه دارند، جواب شما چیست؟ می‌گوید: باور کنید مقصر ما نیستیم من هر سال باید به میزان مشخص ثبت‎نام کنم اما این میزان فضای آموزشی در استان کفاف جذب این‌ همه محصل را ندارد.

با وجود اصرارم از من می‎خواهد نامش را نیاورم و سپس ادامه می‌دهد، مهاجرت این سال‎ها به مرکز گرگان را در زمینه فضای آموزشی دچار مشکل کرده است و به زودی هم قابل حل نیست.

گرگان محروم‌‎ترین شهر از لحاظ فضای آموزشی

به سراغ مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان می‌روم؛ وی با تایید مشکلات و فقدان فضای آموزشی کافی در شهرهای بزرگ از جمله گرگان و گنبدکاووس گفت: به دلیل تراکم بالای دانش‎آموزی، گرگان محروم‌‎ترین شهر از نظر فضای آموزشی است.

عیسی پایین‎محلی تصریح کرد: متاسفانه خیلی‌ها مسئولیت این کمبودها را تنها آموزش و پرورش می‌دانند در حالی که اینگونه نیست.

نبود زمین برای ساخت مدارس مهمترین مشکل گرگان

وی ادامه داد: طی سال‎های اخیر نوسازی مدارس استان اعلام آمادگی کرده در این دو شهر مدارس جدید بسازد، اما متاسفانه نبود زمین استاندارد و واجد شرایط کار را در این بخش با مشکل رو‌به‌رو کرده است.

پایین‎محلی ابراز امیدواری کرد خیرین مدرسه‎ساز به ویژه خیرینی که می‌توانند زمین در این دو شهر اهدا کنند، بتوانند مشکل کمبود فضای آموزشی را به ویژه در شهر گرگان مرتفع سازند.

وی با تاکید بر ساخت و ساز مناسب مدارس در سال 1391 یادآور شد: در سال گذشته سعی داشتیم برخی از مدارس خاص را در گرگان به عنوان مدرسه شماره دو راه‎اندازی کنیم، که متاسفانه با وجود پیگیری‌های بسیار، فضایی برای چنین محیطی پیدا نکردیم.

راه‌‌حل کمبود فضای آموزشی مشارکت مردمی است

به گفته پایین‎محلی راه‌حل این مشکل ایجاد فضای آموزشی و بهره‌گیری از مشارکت مردمی است تا بتوان این معضل را به شکل اساسی حل کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های آموزش و پرورش برای ساماندهی مدارس و کاستن از مدارس کم تعداد و شیفت دادن دانش آموزان آن به مدارس دیگر ادامه داد: در سال تحصیلی 1390-1391 تعداد مدارس دولتی 2 هزار و 573 واحد بوده که در سال تحصیلی 1391-1392 این میزان مدارس به 2 هزار و 295 واحد مدرسه فعال رسیده است.      

قرار دادن سرویس رفت و آمد برای دانش‎آموزان

دبیر شورای آموزش و پرورش استان گلستان اضافه کرد: این کار، اکثراً در روستاهای نزدیک‌تر از یک کیلومتر به همدیگر و دارای مدارس کم جمعیت انجام شد که در هر کلاس آن چهار تا پنج دانش‌آموز حضور داشتند.

پایین‌محلی افزود: انتقال مدارس کم جمعیت به مدارس نزدیک طی این مدت انجام شد و برای تسهیل رفت و آمد برخی از دانش‌آموزان روستاها، سرویس گذاشتیم تا دانش‌آموزان مشکلی برای رفت و آمد نداشته باشند.

80 درصد مدارس گلستان تک شیفتی شدند

وی با اشاره به اینکه ظرفیت مدارس خاص اعم از شاهد، نمونه دولتی و تیزهوشان در سطح استان دو برابر شده است، تصریح کرد: 80 درصد مدارس استان در سال‌جاری تک شیفت شدند.

پایین‎محلی خاطرنشان کرد: دلیل اصلی این کار صرفاً تربیتی و آموزشی بوده و براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تاکید بر فراگیری دانش‌آموزان ابتدایی در هنگام صبح دارد، انجام گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد با تلاش‎های انجام گرفته بتوان در سال‌جاری تحصیلی شرایط مناسبی برای تحصیل دانش‌آموزان مهیا ساخت.

بر اساس اعلام مرکز رشد (شبکه ملی مدارس)، تعداد 3 هزار و 607 مدرسه در استان گلستان دایر است که 339 هزار و 427 دانش پسر و دختر در آن تحصیل می‌کنند.

انتهای پیام/83002/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول