اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بر اساس جمعیت

مردم زرند بیشترین حضور را در نماز جمعه دارند / حضور امیدوارکننده جوانان در نماز جمعه

مردم زرند نسبت به جمعیت این شهر بیشترین میزان حضور را در آیین نماز جمعه دارند.

مردم زرند بیشترین حضور را در نماز جمعه دارند / حضور امیدوارکننده جوانان در نماز جمعه

به گزارش خبرگزاری فارس از زرند، شهر زرند نسبت به جمعیت آن بیشترین حضور مردم در نماز جمعه را در بین شهرستان‌های استان کرمان داراست.

به مناسبت هفته نخست مرداد ماه به عنوان هفته نماز جمعه و نخستین جمعه این ماه که روز نماز جمعه شناخته می‌شود و از سوی دیگر شهر زرند نسبت به جمعیت بیشترین حضور در نماز جمعه را در بین شهرستان‌های استان داراست با حجت‌الاسلام رضا کرمی‌پور امام جمعه زرند مصاحبه‌ای را انجام دادیم که از نظرتان می‌گذرد.

فارس:با تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید، لطفا بفرمایید که اهمیت نماز جمعه در دین اسلام چگونه بیان می‌شود؟ 

کرمی‌پور: در باب اهمیت نماز جمعه همین بس که خداوند در قرآن کریم سه آیه آخر سوره جمعه را اختصاص به نماز جمعه داده است و اهمیت نماز جمعه به آیات قران و سنت پیامبر اکرم (ص) به عنوان یکی از ائمه جمعه برمی‌گردد و در روایات از ائمه معصوم (ع) آمده است که نماز جمعه واجب تخییری است یعنی اهمیت انجام آن بالاست.

فارس: تاریخچه برگزاری نماز جمعه در کشور ما و در شهرستان زرند به چه صورت بوده است؟

کرمی‌پور: قبل از پیروزی انقلاب به غیر از اقامه نماز جمعه توسط گروه‌های اندکی در قم در دیگر مناطق ایران نماز جمعه برگزار نمی‌شده است، اما بعد از پیروزی انقلاب زمینه اقامه نماز جمعه فراهم شد و نخستین نماز جمعه کشور به فرمان امام خمینی (ره) و به امامت آیت‌الله طالقانی در پنجم مرداد ماه 58 و در تهران اقامه و بدین صورت بنیان نماز جمعه در کشور گذاشته شد و این آغاز رسمی اقامه نماز جمعه در کشور پس از انقلاب است که امروز به خواست خدا بیش از 750 نماز جمعه در کشور اقامه می‌شود.

در شهرستان زرند هم از اوائل پیروزی انقلاب اسلامی نماز جمعه در کشور اقامه می‌شود که نخستین نماز جمعه به امامت مرحوم حجت‌الاسلام جعفری اقامه کردند و تاکنون ائمه جمعه‌های مختلفی اقامه نماز جمعه داشته‌اند و فعلا هم این جانب در خدمت مردم زرند هستم.

فارس: حضور مردم زرند در نماز جمعه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کرمی‌پور: در شهرستان زرند آیین نماز جمعه در زرند، ریحان‌شهر و یزدان‌شهر برگزار می‌شود و حضور مردم همواره چشمگیر بوده و لازم به ذکر است که زرند نسبت به جمعیت این شهر بیشترین حضور در نماز جمعه را در شهرستان‌های استان کرمان داراست و این سخن مقام معظم رهبری در مورد مردم زرند که فرمودند «زرند را با حضور مردم در نماز جمعه شناختم»، نکته مثبت و ارزشمندی برای مردم شهرستان و مورد تایید بودن نماز جمعه شهرستان در محضر ایشان و خداست.

فارس: حضور جوانان در نماز جمعه چگونه است؟

کرمی‌پور: حضور جوانان نسبت به بقیه اقشار خوب است، اما با توجه به اینکه همیشه از جوانان با توجه به نیروی جوانی‌شان انتظار بیشتری است حضورشان در نماز جمعه راضی‌کننده نیست، اما امیدوارکننده است.

فارس: امکانات برگزاری نماز جمعه در شهرستان زرند به چه صورت است؟

کرمی‌پور: محل برگزاری نماز جمعه از بعد از پیروزی انقلاب تاکنون مسجد جامع بوده است و در مورد احداث مصلا در زمان امامان جمعه پیشین زمین این مکان واقع در شهرک ولایت خریداری شده و اقدامات ساخت آن آغاز شده که در مدت چهار سالی که بنده در خدمت مردم زرند بوده‌ام این روند ادامه داشته است و تاکنون 90 درصد آن به پایان رسیده است که امیدواریم به خواست خداوند و دعای مردم و کمک آنها نماز عید فطر در محل مصلا اقامه شود.

در مورد سرویس‌های ایاب و ذهاب مردم به نماز جمعه هم با توجه به ظرفیت شهرستان و امکانات ستاد نماز جمعه این امکانات در حد توان ستاد به مردم ارائه می‌شود.

فارس: چه نهادهایی در اشاعه فرهنگ نماز جمعه نقش دارند و نقش‌آفرینی آنها چگونه است؟

کرمی‌پور: نهادهایی همانند آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره تبلیغات اسلامی که نقش فرهنگ‌سازی دارند در این زمینه بسیار مؤثرند و می‌توانند با برگزاری نمایشگاه‌های متعدد، برگزاری مسابقات گوناگون، برنامه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان و انجام کارهایی از این قبیل نماز نماز جمعه را یاری کنند و در شناساندن اهمیت آن به مردم و به‌ویژه قشر نوجوان و جوان نقش کلیدی داشته باشند.

فارس: ستاد نماز جمعه زرند به غیر از اقامه نماز چه اقداماتی را انجام می‌دهد؟

کرمی‌پور: ستاد نماز جمعه هم در این زمینه تاکنون اقدامات زیادی داشته است که می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌های متعدد و مسابقات کتابخوانی اشاره کرد، البته قابل ذکر است که این ستاد با توجه به محل برگزاری که مسجد جامع است در مورد برگزاری نمایشگاه با محدودیت‌هایی روبه‌رو است که امیدواریم با تکمیل مصلا این محدودیت‌ها رفع شود.

=============

گفت‌وگو از: علی نجف‌پور

=============

انتهای پیام/80022/صا30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول