اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله باریک‌بین در گفت‌و‌گو با فارس بیان کرد

ناگفته‌های نماز جمعه قزوین+ تصاویر

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین به تصریح ناگفتنی‌های نماز جمعه قزوین از ابتدا تاکنون پرداخت.

ناگفته‌های نماز جمعه قزوین+ تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در سالروز اقامه نخستین نماز جمعه به امامت آیت‌الله طالقانی و همچنین برپایی نماز‌های جماعت صبح در چند مسجد قزوین گفت‌و‌گو‌یی با آیت‌الله هادی باریک‌بین انجام دادیم.

آیت‌الله باریک‌بین که نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین است، در پنجم اسفند ماه 58 در انتخابات خبرگان قانون اساسی به نمایندگی مردم زنجان و قزوین انتخاب و به همراه خبرگان قانون اساسی را تدوین می‌کند.

امام جمعه قزوین در چهارم آبان ماه 1360 و بعد از فاجعه هفت تیر و شهادت سید و سالار شهیدان انقلاب حضرت آیت‌الله بهشتی و 72 تن از یارانش، به عنوان امین و معتمد امام به سمت امام جمعه قزوین منصوب شد.

متن این گفت‌و‌گو در پی می‌آید.

اهمیت و جایگاه نماز جمعه در نظام اسلامی چه اندازه است؟

در بیان اهمیت نماز جمعه در اسلام همین بس که یک سوره مستقل در قرآن کریم بنام سوره جمعه نازل شده است و در همان سوره صیغه فعل امر به برگزاری نماز جمعه دستور داده شده و خداوند در آن فرموده: ای اهل ایمان هنگامی که کسی را به نماز جمعه می‌خوانند پس بشتابید به سوی یاد خدا.

یعنی مؤمنین باید برای شرکت در نماز جمعه اهتمام و جدیت داشته باشند و از نماز جمعه به ذکر‌الله یعنی یاد خدا تعبیر کرده است.

نخستین نماز جمعه قزوین چه سالی، چه مکانی و توسط چه کسی برگزار شد؟

نخستین اقامه نماز جمعه توسط بنده در تیر ماه 1360 در مسجد‌النبی و با حضور مردم ولایتمدار استان قزوین اقامه شد.

مسجد‌النبی زمانی مرکز اعزام رزمندگان به جبهه بوده است، علت این ارتباط مردم با نماز جمعه در دوران دفاع مقدس نشانه چیست؟

اساسا نماز جمعه در سراسر کشور از همان سال 58 تاکنون پایگاه‌های حفاظت و حمایت از انقلاب و نظام اسلامی بوده و هستند چه در دوران دفاع مقدس ائمه محترم جمعه در خطبه‌ها و مسئولان سیاسی و نظامی قبل از خطبه‌ها اهمیت حضور نیروهای مردمی در جبهه‌ها را برای مردم تشریح می‌کردند و همین موجب می‌شد که بسیاری از نمازگزاران جبهه از اقشار مختلف و جوانان آماده اعزام به مناطق عملیاتی شوند و نوعا مراسم بدرقه رزمندگان از سوی همین مکان‌های نماز جمعه به خصوص در همین مسجد النبی انجام می‌گرفت.

از حال و هوای مسجد‌النبی در آن روزهای اعزام رزمندگان به جبهه‌ها بفرمایید.

مسجد النبی و دیگر مکان‌هایی در استان وجود داشتند که در زمان اعزام رزمندگان حال و هوای عجیبی داشت در همین مسجد النبی روحانیونی از همین استان ما بودند با اینکه دروس حوزوی خود را باید به اتمام می‌رساندند ولی گوش به فرمان امام خمینی بودند تا نگذارند این نظام اسلامی در تصرف دشمنان بیفتد.

امروز نیز این امنیت و آسایش که ملت ایران دارند به برکت رهبری امام خمینی (ره) و خون شهدای گرانقدر و ایثارگری‌های جانبازان و آزادگان ما است.

جایگاه مسجد‌النبی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای برگزاری جلسات سیاسی چگونه بود؟

پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی افراد دلسوز و متدینی بودند که دلشان برای این انقلاب می‌تپید و دوست نداشتند که دشمن به این آب و خاک تعدی نماید.

در همان سال‌های خفقان افرادی در همین استان ما بودند که با برگزاری جلسات سیاسی و پخش اعلامیه‌های حضرت امام خمینی (ره) در میان خود جلساتی در همین مدرسه علمیه شیخ‌الاسلام داشتند که حتی بعضی از این افراد توسط ساواک دستگیر و مدت‌ها در زندان‌های رژیم شاهنشاهی بودند و حتی بعضی از این افراد توسط شکنجه‌های عمال رژیم پهلوی شربت شهادت نوشیدند.

کدامیک از چهره‌های شاخص امروز کشور و استان قزوین در این مبارزات حضور داشتند و کدامیک به شهادت رسیدند؟

افراد شاخصی در این استان بودند که باید یادی کنیم از نخستین روحانی شهید حجت‌الاسلام نصرت‌الله انصاری که بر اثر شکنجه‌های ساواک به شهادت رسید و دیگر عزیزانی که باید یادی از آنها کنیم آقای خاکساران نیز یکی از این عزیزانی بودند که تا مدت‌ها در زندان‌های رژیم پهلوی بودند که ایستادگی ایشان در زندان غیر قابل وصف است.

مهم‌ترین، تأثیرگذارترین و خاطره‌انگیز ترین نماز جمعه‌ای که در قزوین اقامه شده است، کدام نماز جمعه‌ها می‌باشد؟

حضور گسترده مردم در نمازهای جمعه همیشه خاطره انگیز و بیاد ماندنی است حتی این را باید عرض کنم که این ملت ایران با بصیرت و هوشیاری در تمام صحنه‌های این نظام بر آمده از خون شهدا حضور دارند و حتی شما می‌دانید که در زمان جنگ تحمیلی نیز این ملت رشید و شجاع در نمازهای جمعه و جماعات حضوری گسترده و باشکوه داشتند.

در حال حاضر نماز جمعه در چند شهر استان قزوین برگزار می‌شود؟

در حال حاضر در 18 شهر استان قزوین نماز جمعه اقامه می‌شود.

نقش مرحوم طالقانی در برپایی نماز جمعه چیست و چرا امام خمینی (ره) به ایشان لقب ابوذر زمان دادند؟

مرحوم آیت‌الله طالقانی که از شاخص‌ترین چهره‌های روحانیت در مبارزه با رژیم شاهنشاهی بود، بخش قابل ملاحظه‌ای از عمر شریف خود را در زندان‌های رژیم پهلوی گذراند و در راه هدایت مردم و آگاه کردن اقشار مختلف در مبارزه زحمات زیادی متحمل شد و رنج‌ها و شکنجه‌ها و سختی‌هایی که در راه مبارزه با دستگاه ظلم تحمل کرد و خود امام خمینی لقب ابوذر زمان دادند زیرا ابوذر در راه مبارزه با دستگاه ظلم معاویه و برملا کردن چهره واقعی او متحمل مصایب و شداید فراوانی شد.

به نظر جنابعالی محتوای خطبه‌های نماز جمعه باید چگونه باشد و مباحث طرح شده در آن بر اساس چه معیاری انتخاب می‌شود؟

معمولا در خطبه اول مباحث اعتقادی مطرح می‌شود و در خطبه دوم مسایل روز سیاسی کشور و جهان که آقایان ائمه جمعه سراسر کشور در انتخاب مباحث چه خطبه اول و چه خطبه دوم کاملا آزاد و مستقل هستند و هیچ اجبار یا فشاری بر آنها برای طرح موضوعی خاصی وارد نمی‌شود و هرچه را آقایان صلاح بدانند مطرح می‌کنند.

ائمه جمعه موقت چگونه انتخاب می‌شوند؟

ائمه جمعه موقت مراکز استان‌ها و شهرهای دیگر از سوی امام جمعه دائم انتخاب می‌شوند و نصب و عزل امام جمعه موقت هر شهر از اختیارات امام جمعه دائم آن شهر است.

در پایان از مجموعه دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین و همچنین روابط عمومی این دفتر برای هماهنگی این گفت‌و‌گو و همچنین تصاویر منعکس شده تشکر می‌شود.

انتهای پیام/2667/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول