اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه چالوس مطرح کرد

نماز جمعه حج مساکین و محل انسجام قلوب مومنان

امام جمعه چالوس با اشاره به گذشت 34 سال از برگزاری نخستین مراسم نماز جمعه در کشور گفت: نماز جمعه حج مساکین و محل انسجام و یکدلی و نزدیکی قلوب مومنان به یکدیگر است.

نماز جمعه حج مساکین و محل انسجام قلوب مومنان

به مناسبت پنجم مرداد سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور از خادمان نماز جمعه شهرستان چالوس تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از چالوس تا پیش از آنکه  انصار روز جمعه را جمعه بنامند، این روز یوم‌العروبه نامیده می‌شد.

پیامبر اسلام در راه هجرت به یثرب که پس از ورود ایشان شهر پیامبر یا مدینة النبی نامیده شد، در محله‌ای به نام قبا توقف کرد تا علی‌بن‌ابی طالب و فاطمه زهرا و تعدادی از مسلمانان به او بپیوندند.

پیامبر اسلام که روز دوشنبه وارد محله قبا شده بود، تا روز پنجشنبه با مردم آن قبیله نماز خواند و همراه آنان، نخستین مسجد اسلام را بنا کرد؛ سپس روز جمعه به سوی مدینه حرکت کرد و در وادی رانوناء همراه مردم مدینه نخستین نماز جمعه را اقامه کرد.

او سپس به قبا بازگشت و همچنان منتظر علی و فاطمه و دیگر پیروانش ماند، از آن پس و تا پایان عمر پیامبر اسلام، نماز جمعه، برنامه هفتگی مسلمانان شد.

نخستین نماز جمعه در ایران نیز در پنجم مرداد 1358 به امامت آیت الله طالقانی برگزار شد.

بر همین اساس همایشی امروز برای گرامیداشت این روز در شهرستان چالوس برگزار شد.

 نماز جمعه پایگاهی برای یکپارچگی اسلامی است

امام جمعه چالوس در این همایش با تسلیت سالروز شهادت امام علی(ع)، به لیالی قدر اشاره و بر بهره‌گیری از این شب‌های پرفیض تاکید کرد و افزود: در این شب‌ها باید عمل به قرآن و دستورهای آن را در وجودمان نهادینه کنیم.

حجت‌الاسلام محمدمهدی راشدی نوری با اشاره به گذشت 34 سال از برگزاری نخستین مراسم نماز جمعه در کشور گفت: نماز جمعه حج مساکین و محل انسجام و یکدلی و نزدیکی قلوب مومنان به یکدیگر است.

حجت الاسلام راشدی اقامه نماز به ویژه نماز جمعه را از برکات نظام اسلامی دانست و افزود: ناکامی دشمنان را از جمله آثار برگزاری مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه است.

امام جمعه چالوس اضافه کرد: نقش نماز جمعه در ایران اسلامی بسیار پررنگ است به همین دلیل دشمنان داخلی و خارجی همواره درصدد ضربه‌زدن و تضعیف نماز جمعه هستند که ترور و شهادت امامان جمعه از آن جمله است و در این شرایط باید استقبال مردم و مسئولان برای حضور در این مراسم پررنگ‌تر شود.

وی در بخش دیگری نماز جمعه را جایگاه رهبری در هر منطقه دانست و گفت: نماز جمعه محل انعکاس خدمات‌رسانی مسئولان به مردم و همچنین مشکلات، انتقادات و تقدیرهای مردم از دستگاه‌ها و نهادها است.

راشدی نوری گفت: اعضای ستاد نماز جمعه بدون هیچ چشم‌داشت مادی تمام همت خود را به کار می‌گیرند تا بتوانند در هرچه باشکوه‌تر برگزارکردن نماز جمعه سهیم باشند.

 نماز جمعه یک رسانه گروهی مستقیم است

نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با گرامیداشت نخستین خطیب نماز جمعه کشور و امامان جمعه بعد انقلاب شهرستان چالوس گفت: شهرستان چالوس از نخستین محل‌هایی بود که پس از دستور امام به برگزاری نماز جمعه اقدام کرد.

قاسم احمدی افزود: حجت الاسلام شاکری، حسینی خراسانی، نیشابوری، فرازی و راشدی نوری امامان جمعه شهرستان چالوس بودند که هر کدام برای خدمت‌رسانی معنوی به مردم گام برداشتند.

احمدی نماز جمعه را بهترین محل برای تبلیغ دین دانست و گفت: تاکید بر تقوا و تشریح مسائل سیاسی توسط امام جمعه بسیار بر آگاهی‌بخشی اقشار مختلف مردم موثر است.

وی اضافه کرد: امام  جمعه باید فراجناحی عمل کند که این موضوع در چالوس مشهود است و باعث شده مردم استقبال بیشتری از نماز جمعه داشته باشند.

نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصلی در حال ساخت شهرستان چالوس تصریح کرد: محل جدید نماز جمعه در شهرستان یکی از امن‌ترین و مقاوم‌ترین مکان‌ها در برابر بلاهای طبیعی است که با امکانات بسیار خوبی مراحل پایانی ساخت را طی می‌کند.

احمدی در پایان از همه مسئولان خواست که حضور پررنگ‌تری را در نماز جمعه داشته باشند.

شهری که خدمات ملی ارائه می‌کند نیاز به تحول دارد

فرماندار چالوس نیز در این همایش گفت: روز جهانی قدس برای همیشه بر تارک انقلاب اسلامی خواهد درخشید و از برکات این روز بیداری مسلمانان و ایجاد حس خودباوری و خوداتکایی بیشتر بین آنان است.

میر قدیر رضایی به نامگذاری سال 92 توسط مقام معظم رهبری به نام حماسه سیاسی و اقتصادی اشاره کرد و گفت: با همت پنج هزار نفری در شهرستان چالوس، انتخاباتی سالم در این شهرستان رقم خورد و حماسه سیاسی که با رهنمودهای مقام معظم رهبری همراه بود توانستیم به پایان برسانیم.

وی افزود: چالوس از دیرباز دیار مردمان دیندار و متدین بود که در سال 88 در دیدار با مقام معظم رهبری این دینداری و ولایت‌مداری به همگان اثبات شد.

رضایی در بخش دیگری با اشاره به روند بسیار خوب ساخت و ساز مصلی جدید چالوس گفت: این مصلی بزرگ که با همت حجت‌الاسلام راشدی امام جمعه در حال ساخت است پروژه‌ای ماندگار برای شهرستان خواهد بود که یکی از مجهزترین مصلی در شمال کشور است.

نماینده عالی دولت در چالوس اضافه کرد: ما در منطقه‌ای حادثه‌خیز از بلاهای طبیعی قرار داریم و باید سازه‌های ما با استانداردهای بالا باشد که مصلی چالوس یکی از مقاوم‌ترین محل‌ها است که می‌تواند در زمان حادثه هزاران نفر را در خود جای دهد.

رضایی تاکید کرد: همه باید تلاش و همت مضاعف کنند تا بتوانند چالوس را بسازند تا بتوان شهری را که خدمات ملی به مسافران ارائه می‌کند درخور شأن مهمانان و مردم چالوس باشد.

انتهای پیام/2296/ت40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول