اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط محیط‌بانان صورت گرفت

نجات جوجه فلامینگوهای جامانده در دریاچه بختگان

تعدادی از فلامینگوها و جوجه‌های فرو رفته آنها در نمک‌زارهای دریاچه خشک شده بختگان توسط محیط‌بانان نجات یافتند.

نجات جوجه فلامینگوهای جامانده در دریاچه بختگان

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان فارس، با اقدام به موقع کارشناسان بخش حیات وحش و محیط‌بانان و با همکاری جوامع محلی منطقه خیر شهرستان استهبان طی عملیاتی امدادی، بیش از 400 فلامینگوی فرو رفته در نمک‌زار از سطح تالاب جمع‌آوری و به دریاچه‌های مهارلو و طشک منتقل شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با اعلام این خبر اظهار داشت: علت اصلی حادثه خشک شدن کامل دریاچه بختگان علاوه بر گرمای تابستان، ناشی از احداث سد در بالادست حوزه آبخیز، خشکسالی سال‌های گذشته و گرما و تبخیر است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی همچنین گفت: کارشناسان حیات وحش این اداره کل، پس از دریافت گزارش از فرو رفتن فلامینگو در نمک‌زار و احتمال تلف شدن این پرندگان ارزشمند، در اسرع وقت در محل حاضر شده و در عین حال گرمای‌طاقت فرسای منطقه با کمک محیط‌‌بانان و جوامع محلی در عملیاتی که سه شبانه‌روز به طول انجامید، جوجه‌های فلامینگو را از سطح تالاب جمع‌آوری کرده و آنها را از مرگ حتمی نجات دادند اما تعدادی از جوجه‌ها تلف شدند.

به گفته وی، تالاب بختگان نقش حمایت‌گر از بخش عمده‌ای از تنوع زیستی فارس را دارد که در سال‌های اخیر به علت کاهش بارندگی، عدم مدیریت صحیح منابع آبی و توسعه ناپایدار که در حوزه آبخیز این تالاب صورت گرفته است، به شدت در معرض تهدید قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس تصریح کرد: در حال حاضر تالاب بختگان به طور کامل خشک شده و یکی از راهکارهای نجات آن از وضعیت فعلی تخصیص حقابه زیست محیطی تعیین شده به صورت مستمر از دریاچه پشت سدهای احداثی در این حوزه و ساماندهی کشاورزی در منطقه است.

این مسئول اضافه کرد: به علت عدم تخصیص حقابه واقعی بختگان امروزه شاهد وارد شدن خسارت جدی به این زیست بوم حیاتی در این منطقه هستیم و لازم است تمام دستگاه‌ها به ویژه امور آب استان فارس به تکلیف قانونی خود در این مورد اقدام کند تا بیشتر از این شاهد از بین رفتن این زیستگاه و تهدیدات جدی متاثر از خشک شدن آن نباشیم.

انتهای پیام/2448/ق/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول