اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد

تولید 85 درصد از پسته آذربایجان‌‌شرقی در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از تولید بیش از 85 درصد از پسته استان در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: 15 هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه در این استان قابلیت کشت پسته را دارد.

تولید 85 درصد از پسته آذربایجان‌‌شرقی در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعدالله اسکندری صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران از تولید بیش از 85 درصد از پسته استان در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه خبر داد.

وی با بیان اینکه این طرح با هدف جلوگیری هر چه بیشتر از وقوع فاجعه زیست محیطی در حاشیه دریاچه ارومیه و حمایت مستقیم از بهره‌برداران بخش کشاورزی در این مناطق اجرا می‌شود، افزود: اصلاح الگوی کشت با توسعه کشت باغ پسته به عنوان راهکاری مفید در کاهش تاثیر خشکی دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی استان، مورد توجه برنامه‌ریزان سازمان قرار گرفته و توسط این مدیریت اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه براساس آخرین آمار موجود، سطوح زیر کشت پسته در سطح باغات این استان، 293 هکتار بوده که از این میان، 125 هکتار آن را باغات بارور تشکیل داده است، افزود: باغات پسته آذربایجان‌شرقی عموماً جوان هستند و در سن بلوغ باردهی، متوسط تولید آن از متوسط تولید کشور به مراتب بالاتر خواهد بود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته، با توجه به سابقه دیرین ایران در تولید این محصول، مقام عمده‌ترین تولید کننده پسته در جهان، به ایران تعلق داشته و همچنین تداوم دارد و در استان نیز، شهرستان‌های مرند با 107 هکتار، اسکو با 65 هکتار، آذرشهر با 25 هکتار، شبستر با 27 هکتار، تبریز با 27 هکتار و همچنین جلفا با 34 هکتار باغ پسته، از عمده مراکز تولید این محصول به شمار می‌روند.

اسکندری با اشاره به اینکه 15 هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه در این استان قطعاً قابلیت کشت پسته را دارد، گفت: با اصلاح الگوی کشت و توسعه سطح زیر کشت پسته در استان می‌توان با تولید و عرضه پسته در کشور تحول شگرفی را پدید آورد.

انتهای پیام/60002/ش30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول