اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه بیجار:

امر به معروف عامل بقای اسلام است

امام جمعه بیجار گفت: امر به معروف و نهی از منکر راه‌گشای جامعه اسلامی و ضامن اصلی بقای اسلام است.

امر به معروف عامل بقای اسلام است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار، حجت‌الاسلام مرادی ظهر امروز در کارگاه آموزشی تیم‌های تذکر لسانی ادارات و کارخانجات شهرستان بیجار که در سالن جالسات شهدای گمنام فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر مسئولیت دسته جمعی در قبال هدایت جامعه است و مختص نهاد و اداره خاصی نیست.

خطیب جمعه بیجار با بیان برکات استقرار دو فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تصریح کرد: امروز زمان آن رسیده است که ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر از مرحله احیاء که مهم‌ترین وظیفه آن تفهیم واجب بودن امر به معروف و نهی ازمنکر به مردم بوده بگذرد و به مرحله اجراء که مهم‌ترین وظیفه آن جلوگیری از محو شدن فرایض در جامعه است برسد.

وی بر رواج امر به معروف و نهی از منکر به عنوان فرهنگ عمومی در جامعه تأکید و خاطرنشان کرد: با رواج این فریضه الهی اسلام شکوفا و بی‌‌تفاوتی به این امر موجب مستهلک شدن اصل اسلام خواهد شد.

مرادی بیان کرد: در جامعه اگر امر به معروف رو به فراموشی رفت عده‌ای باید دعوت به خیر نمایند که این دعوت به خیر در قالب امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در جوامع اسلامی  در کشورهای مختلف به شیوه‌ها و نگاه‌های مختلفی اجرا می‌شود گفت: در برخی کشورها دولت و نظام حاکم هیچ ارتباطی با فریضه امر به معروف نداشته و امری مردمی است.

 وی تصریح کرد: در برخی از کشورهای اسلامی سهم مردم در اجرای این فریضه الهی کمتر  از دولت بوده و هر چه آنان امر کند اجرایی می‌شود و در این حالت بسیاری از فرایض الهی روبه فراموشی می‌رود.

مرادی اضافه کرد: وقتی برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر  دولت در کنار مردم و مردم در کنار دولت قرار نگیرد قرآن و دستورات دین و واجبات فراموش می‌شود.

امام جمعه بیجار با اشاره به اصل هشتم قانون اساسی برای تشکیل سازمان یا وزارتخانه برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر به دستور امام خمینی(ره) گفت: نگاه امام(ره) بر ناظر بودن مجموعه‌ای از نظام بر اعمال جامعه بوده به طوری که در این زمینه امران به معروف به خوبی تربیت شده و در  تذکرات به رده‌های بالای مملکتی نیز قابل استفاده باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر این اصل یعنی اصل هشتم در جامعه احیاء شود آنگاه امر به معروف با عنوان همکاری دولت و مردم برای اجرای این فریضه الهی خود را نشان خواهد داد.

 

تذکر لسانی لازمه فرهنگ‌سازی امر به معروف

 

حجت الاسلام مرادی با بیان اینکه تذکر لسانی به عنوان یک وظیفه همگانی باید مورد توجه عاملین قرار گیرد، گفت: با اجرای امر به معروف، خود به خود فضای منکر از بین خواهد رفت و در این راستا نحوه برخورد با مراجعین بسیار مهم و خود از مصادیق معروف است.

وی با بیان اینکه تذکر لسانی از ضروریات جامعه اسلامی است، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر از جمله مسائل مهمی است که عدم اجرای آن برای جامعه تبعات منفی در بر دارد و همچنین تذکر لسانی موجب فرهنگ‌سازی امر به معروف در جامعه می‌شود.

مرادی با اشاره به اینکه اجرای فریضه الهی و تذکر لسانی موجب فرهنگ‌سازی در جامعه خواهد شد تصریح کرد: در این شرایط ناهنجاری‌های جامعه به عنوان منکر تلقی شده و موجب فرهنگ‌سازی در این زمینه خواهد شد.

خطیب جمعه بیجار رواج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را موجب احیای سایر موارد اسلامی در جامعه عنوان کرد.

وی  شناخت معروف را شناخت آموزه‌های دینی بیان کرد و گفت: رواج  این فریضه الهی در جامعه اسلامی نشان از آزادی بیان و عشق به هم نوع است و آمران به معروف در جامعه اسلامی عشق به نظام مقدسشان دارند و از این رو در انجام و پیشبرد این فریضه ارزشی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

امام جمعه بیجار مراحل فریضه امر به معروف و نهی منکر را  تذکرات لسانی برخورد عملی و ایجاد انگیزه برای اجرایی کردن این فریضه  الهی عنوان کرد.

وی بر اجرایی کرد  این فریضه به طور صحیح در ادارات شهرستان بیجار تأکید کرد و ادارات و مسئولان را الگویی برای مردم و ارباب رجوع در این زمینه عنوان کرد.

 

وجود امر به معروف در جامعه نشان از بیداری فطرت است

 

 

در ادامه این جلسه معاون فرماندار بیجار با بیان اینکه در حال حاضر 300 نفر  در ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر عضو هستند گفت: مهم‌ترین اصل در بحث امر به معروف و نهی از منکر شناخت معروف است و آمران به معروف باید منکرات و معروفات را شناخته و خود به واجبات عمل کرده تا الگویی برای دیگران شوند.

امین پور اظهار کرد: یک موسسه یا نهاد خاص مسئول و عهده‌دار امر به معروف و نهی از منکر نیست بلکه با توجه به کارکرد و رسالت هر یک از این نهادها بر ملت و دولت لازم است در راه اصلاح فرهنگ جامعه دست به دست هم  دهند و کاستی‌ها را در این زمینه رفع کنند.

انتهای پیام/79015/ک40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول