اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ناظر رسمی ایران در المپیاد جهانی مهارت خبر داد

چهارمی ایران در المپیاد جهانی مهارت لایپزیک آلمان

مدیرکل و ناظر رسمی ایران در المپیاد جهانی مهارت گفت: ایران با حضور 13 شرکت‌کننده در 11 رشته در این دوره از مسابقات در لایپزیک آلمان مقام چهارم را از آن خود کرد.

چهارمی ایران در المپیاد جهانی مهارت لایپزیک آلمان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، با برگزاری مسابقات جهانی مهارت در لایپزیک آلمان شاهد افتخارآفرینی ایران در بین 52 کشور جهان هستیم.

سابقه برگزاری این مسابقات در ایران مربوط می‌شود به سال 1380 (2001 میلادی) که یک دوره از آن هم در سال 57 یعنی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار شد.

در این دوره از مسابقات 13 شرکت‌کننده در 11 رشته از ایران حضور داشتند که هر کدام در بخش خود حائز مقام و دیپلم افتخار شدند و در بین دیگر کشورهای مطرح جهان مقام چهارم این دوره از مسابقات را از آن خود کردند.

برای آگاهی از جزئیات بیشتر برگزاری این مسابقات جهانی مهارت که از تاریخ 11 تا 16 تیر ماه جاری (دوم تا هفتم جولای 2013) در 46 رشته و با حضور 52 کشور در لایپزیک آلمان برگزار شد، گفت‌وگویی با سید محمد حسینی مدیرکل و ناظر رسمی ایران در المپیاد جهانی مهارت انجام دادیم که در پی می‌آید.

نحوه برگزاری مسابقات جهانی مهارت در کشور آلمان را شرح دهید.

المپیاد جهانی مهارت از تاریخ 11 تا 16 تیر ماه جاری (دوم تا هفتم جولای 2013) و در 46 رشته و با حضور 52 کشور شرکت کننده در لایپزیک آلمان برگزار شد.

این المپیاد هر دو سال یک بار برگزار می‌شود که دوره بعدی آن در سال 1394 (2015 میلادی) در کشور برزیل برگزار می‌شود و شرکت کنندگان در رده سنی 23 سال در این دوره از مسابقات حضور یافتند.

چه کشورهایی در این مسابقات موفق به کسب مقام شدند؟

کشورهای کره جنوبی، سوئیس، چین تایپه و ایران به ترتیب مقام‌های نخست تا چهارم جهانی این دوره از مسابقات را از آن خود کردند.

کشور ایران با چه شرایطی در این مسابقات شرکت کرد؟

ایران با مدیریت و سرپرستی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، در 11 رشته و با حضور 13 شرکت کننده در این المپیاد حائز مقام چهارم شد.

ایران در میان 52 کشور اروپایی و آسیایی شرکت کننده در میانگین نمرات رتبه چهار جهانی و در میانگین مدال‌ها رتبه پنجم را کسب کرد.

ایران با حضور در چه رشته‌هایی در این مسابقات شرکت کرده است؟

از ایران دو نفر در رشته روباتیک و مکاترونیک (مکانیک، الکترونیک، فناوری اطلاعات IT) به صورت تیمی در این دوره از مسابقات شرکت کردند.

تیم ایران در چه رشته‌هایی موفق به کسب مقام شده است؟

ایران با کسب مدال نقره و برنز و دیپلم افتخار در رشته‌های روباتیک، جواهر سازی، طراحی وب، مکاترونیک، طراحی مهندسی مکانیک CAD، الکترونیک، جوشکاری، راهکارهای تجاری در نرم افزار، فناوری اتومبیل، مدیریت سیستم‌های تحت شبکه و فناوری طراحی گرافیک با دو رتبه ارتقا نسبت به دوره قبل (2011 لندن) مقام چهارم جهانی را کسب کرد.

ایران توانست با کسب امتیاز 92/516 در لیست رتبه بندی امتیازات قبل از کشورهای مطرح دنیا مانند آمریکا، آلمان، انگلستان، کانادا، ژاپن، سوئد، چین و فرانسه قرار گیرد.

رشته‌های شرکت کننده به ترتیب کسب مقام رشته روباتیک و جواهر سازی با کسب مدال نقره رتبه دوم را از آن خود کرد و همچنین در رشته طراحی وب حائز رتبه سوم شد.

رشته‌های مکاترونیک، طراحی مهندسی مکانیک CAD، الکترونیک، جوشکاری، راهکارهای تجاری در نرم افزار، فناوری اتومبیل، مدیریت سیستم‌های تحت شبکه و فناوری طراحی گرافیک هشت دیپلم افتخار این دوره از مسابقات را از آن خود کردند.

هنرجوهای رشته‌های فنی و حرفه‌ای برای حضور در المپیادهای جهانی مهارت چه مراحلی را باید طی کنند؟

شرکت کنندگان برای حضور در المپیادهای جهانی مهارت باید در آزمون‌های شهرستانی و استانی شرکت کرده و برگزیدگان آن در دوره‌ها و آزمون‌های عمومی، تخصصی و روانی فشرده و اردوهای آموزشی و مهارتی شرکت کرده و برترین‌های این آزمون‌ها به مسابقات جهانی اعزام می‌شوند.

نحوه انتخاب اعضای تیم اعزامی به مسابقات جهانی لایپزیک آلمان چگونه است؟

انتخاب اعضای تیم اعزامی به مسابقات جهانی لایپزیک آلمان از بین برگزیدگان دوره‌های 12 و 13 مسابقات ملی مهارت سال‌های 90 و 91 انتخاب و به اردوی جهانی اعزام شدند.

چه مشکلاتی در مسیر رسیدن تیم ایران به این مسابقات وجود داشته و دارد؟

سازمان W.S.I یک سازمان غیر رسمی و غیر سیاسی است و نباید مسائلی مانند تحریم سیاسی و اقتصادی در امور و اهداف این سازمان دخیل شود.

در مسابقات جاری از شرکت تیم ایران در رشته‌های حوزه فناوری اطلاعات به دلیل اعمال تحریم‌ها جلوگیری شد که با پیگیری‌های به عمل آمده تیم ایران توانست این تحریم را بردارد و در مسابقات شرکت نماید.

وقفه‌ای در شرکت ایران در این مسابقات بین سال‌های 57 تا 80 ایجاد شد که علت اصلی آن شرایط خاص سیاسی و اقتصادی بود.

همچنین به دلیل اینکه باید مجلس شورای اسلامی حضور مجدد ایران را در این مسابقات تأیید می‌کرد؛ در شرکت این مسابقات وقفه ایجاد شد، زیرا برخی از رشته‌هایی که در این مسابقات وجود داشت به لحاظ شرعی و عرفی برای کشور ایران و به خصوص بانوان شرکت کننده در این مسابقات محدودیت ایجاد می‌کرد که این محدودیت تاکنون هم ادامه دارد و از تعداد شرکت کنندگان ایرانی در این مسابقات می‌کاهد ولی به طور حتم ایران از کسب امتیاز بیشتر در رشته‌های مختلف از گذشته تاکنون محروم می‌شود.

البته در بخش المپیاد شهرستانی، استانی و ملی هیچ گونه محدودیتی برای حضور بانوان در رشته‌های مختلف نداریم.

برنامه‌های این سازمان برای پیشرفت در عرصه مهارت چیست؟

تلاش برای برقراری ارتباط با W.S.I (سازمان جهانی مهارت)، تلاش برای آموزش کارآموز در رشته‌هایی که تحریم در آنها مؤثر نیست یا کم‌ترین تأثیر را دارد، تلاش برای افزایش رشته‌هایی که بانوان می‌توانند در آن نقش ایفا کرده و حائز رتبه شوند، معرفی رشته فنی و حرفه‌ای و خدمات قابل ارائه از طریق صدا و سیما، رسانه‌های گروهی، تهیه بنر، بروشور، مجله)، عقد تفاهم‌نامه با نهادها و سازمان‌های مختلف جامعه مانند حوزه‌های علمیه، مراکز رشد، شرکت‌های دانش بنیان، پادگان‌ها، زندان‌ها، ایجاد مرکز ASD در مجاورت دانشگاه‌ها و مراکز علمی، ایجاد همکاری با آموزش و پرورش و کار و دانش و همچنین برگزاری طرح‌های مهندسین فردا برای جذب گروه‌های سنی نوجوانان و جوانان از جمله این برنامه‌ها است.

تاریخچه این مسابقات در ایران به چه سال‌هایی مربوط می‌شود؟

برگزاری این مسابقات در ایران از سال 1380(2001) آغاز شده و تاکنون (2013) ادامه دارد و سال 1394(2015) در کشور برزیل برگزار می‌شود. همچنین یک دوره از این مسابقات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی (1357) برگزار شده که ایران در آن دوره شرکت داشت.

برای آمادگی به منظور حضور در مسابقات جهانی مهارت در سال 2015 چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

به منظور آمادگی و انتخاب نفرات برای حضور در مسابقات جهانی مهارت آزمون شهرستانی مسابقات مهارت خرداد ماه جاری با حضور شرکت کنندگان در 27 رشته برگزار شد و مرحله استانی آن با همین تعداد رشته در شهریور ماه سال جاری برگزار می‌شود که تاریخ دقیق آن متعاقبا اعلام می‌شود.

برگزیدگان استانی به منظور آمادگی برای شرکت در آزمون ملی به اردو اعزام می‌شوند و مهر ماه و آبان ماه جاری هم برگزیدگان دوره‌های قبل می‌توانند در مسابقات ملی شرکت کنند.

امتیازی به این افراد تعلق می‌گیرد که اگر در سطح ملی حائز رتبه شوند، به عنوان عضو بنیاد ملی نخبگان معرفی می‌شوند.

همچنین اگر شرکت‌کننده‌ای در جشنواره‌هایی مانند خوارزمی رتبه‌ای کسب کرده باشد و در دوره‌های قبل این مسابقات شرکت نکرده باشد از شرکت در آزمون‌های سطوح شهرستانی و استانی معاف است و می‌تواند با پشت سر گذاشتن این دوره‌ها در آزمون ملی شرکت کند.

برگزیدگان در آزمون ملی برای شرکت در مسابقات جهانی دو سال آینده اعزام می‌شوند.

گفتنی است؛ در نخستین حضور تیم ایران در این مسابقات، بانویی در رشته فلز CNC حائز دیپلم افتخار شد.

انتهای پیام/77012/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول