اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری کرمان:

درآمدهای وقف برای اشتغالزایی هزینه شود

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: می‌توان با درآمدهای وقف برای اشتغال افراد نیازمند و افزایش ارزش افزوده اموال وقفی با اجرای طرح‌های اشتغالزا برنامه‌ریزی کرد.

درآمدهای وقف برای اشتغالزایی هزینه شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حجت‌الاسلام علی توکلی پیش از ظهر امروز در جمع متولیان موقوفات استان کرمان اظهار داشت: در سال‌های اخیر آنچه بیشتر مدنظر قرار گرفته احیای موقوفات بوده است، اما باید احیای وقف به صورت فرهنگ و فراگیر در مردم احیا شود.

وی وقف در امور فرهنگی را نیاز جامعه امروز دانست و ابراز داشت: اگر درآمد موقوفات در مسائل فرهنگی صرف شود، می‌توان شاهد نتایج خوب و مطلوب بود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: می‌توان پولی را وقف و از آن با وا‌م‌های مختلف برای گره‌گشایی در امور جوانان، فقرا و نیازمندان بهره گرفت که در همین راستا تاسیس بانک یا صندوق وقف به این منظور می‌تواند راهگشا باشد.

توکلی خاطر نشان کرد: می‌توان با درآمدهای وقف برای اشتغال افراد نیازمند و افزایش ارزش افزوده اموال وقفی با اجرای طرح‌های اشتغالزا برنامه‌ریزی کرد.

وی مدیریت موقوفات را نیاز جامعه امروز برشمرد و بیان داشت: وقتی یک موقوفه بزرگ در استان کارایی چندانی نداشته باشد این امر را باید ناشی از عدم مدیریت صحیح این موقوفه دانست.

این مقام قضایی حفظ موقوفه را نخستین و مهم‌ترین وظیفه متولی ذکر کرد و ابراز داشت: متولی باید علاوه بر حفظ موقوفه به درآمدزایی بیشتر و عملی شدن نیات کامل واقف توجه ویژه مبذول داشته باشد.

توکلی توجه ویژه به موقوفٌ‌علیهم را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: اگر واقف حمایت از ایتام، فقرا، ازدواج جوانان و یا دیگر موارد را در وقف‌نامه ذکر کرده است باید بررسی شود که چقدر این مسئله توسط متولی لحاظ و عملی شده است.

وی وظیفه متولی موقوفات را بسیار حساس و خطیر ذکر کرد و افزود: باید اعتقاد داشت که هرگونه سهل‌انگاری در امور موقوفات از سوی متولی در زندگی او گره و مشکل‌هایی را ایجاد می‌کند که بسیار مسئله‌ساز است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان روزآمد کردن نیات واقفان با تکیه بر نظر علما، فقها و استفتاء از ایشان را خواستار شد و گفت: در پاره‌ای از موقوفات گذشته، ساختن آب‌انبار یا حمام عمومی و یا این چنین مسائلی قید شده است که امروز باید فکر کرد که چه کار یا فعالیتی می‌تواند جایگزین این نیت واقف قرار گیرد.

وی با ذکر حدیثی از امام صادق (ع) ابراز داشت: خداوند برای فقرا در اموال ثروتمندان به قدر کفایت قرار داده است و این امر نشان می‌دهد که اگر ثروتمندان خمس پرداخت می‌کردند در جامعه شاهد این تعداد فقیر و نیازمند نبودیم.

توکلی تصریح کرد: در جامعه خوب با نشاط و اهل همدلی و مساعدت این مقدار فاصله طبقاتی نباید دیده شود و باید تلاش کرد تا در سایه تعالیم دینی این فاصله را کاهش داد.

وی ابراز داشت: در دعاوی مطروحه بین متولیان موقوفه و افراد در محاکم دادگستری بعضاً دیده می‌شود که دفاع خوبی صورت نگرفته و یا مستندات و مدارک کامل نبوده و این امر سبب محکومیت موقوفه در محکمه شده است.

توکلی بیان کرد: باید در دعاوی متولیان موقوفات این افراد به صورت کامل و جدی دفاع از موقوفه را مد نظر داشته باشند، زیرا دادگاه بر اساس دفاع افراد و مبتنی بر مستندات و ادله رأی صادر می‌کند.

انتهای پیام/2446/ح40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول