اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه:

وقف موتور محرک سیستم اقتصادی است/ اتحادیه موقوفات جهان اسلام تشکیل شود

مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: وقف عاملی مؤثر در ایجاد حماسه اقتصادی و موتور محرکه سیستم اقتصادی اسلام به شمار می‌رود.

وقف موتور محرک سیستم اقتصادی است/ اتحادیه موقوفات جهان اسلام تشکیل شود

حجت‌الاسلام والمسلمین جلال رضوی مهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم در ارتباط با ضرورت ترویج فرهنگ وقف اظهار کرد: وقف یکی از ارزش‌های عالی اسلام است و امروزه عامل مؤثر در ایجاد حماسه اقتصادی و موتور محرکه سیستم اقتصادی اسلام به شمار می‌رود.

وی افزود: موقوفات که با موضوعات متنوع و گوناگون توسط مردم متدین و مؤمن میهن اسلامی ما در نظر گرفته می‌شوند بزرگ‌ترین ظرفیت برای تعالی و رشد اقتصادی محسوب می‌شوند.

مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: امروزه حدود موقوفات در جمهوری اسلامی موجب رونق ترویج معارف اسلامی است؛ بیش از 700 نوع موقوفه با موضوعات گوناگون شناسایی شده و در این زمینه می‌توان به موقوفاتی برای تهیه جهیزیه، خوراک و پوشاک فقرا، بستری شدن بیماران نیازمند، تحقیقات و پژوهش‌های علمی، محیط زیست و حمایت از حیوانات، علوم هسته‌ای، حوزه‌های علمیه، دانشگاه، اعزام مبلغ، احداث مساجد، اجاره منزل، سادات نیازمند و ... اشاره کرد.

وی با اشاره به جایگاه وقف در میان بزرگان دین خاطرنشان کرد: نخستین واقفان شخص پیامبر اکرم (ص) و سپس امیرمومنان علی (ع)، فاطمه زهرا (س) و اهل بیت (ع) بودند.

رضوی مهر ادامه داد: امروز محور وقف یک وضعیت جهانی پیدا کرده است و در چشم‌اندازی نه چندان دور ان‌شاءالله شاهد تشکیل اتحادیه‌ موقوفات جهان اسلام خواهیم بود.

مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اتخاذ راهکارهایی که می‌تواند وقف را با حفاظت و حراست از میراث وقف کنندگان قرار بدهد، تاکید کرد: امروز با درایت، پشتکار، همت و مدیریت مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه شاهد بالندگی فرهنگ وقف در کشور هستیم.

وی تصریح کرد: در تمام اعصار و دوران گذشته موقوفات به وضعیت رو به رشد امروز نرسیده‌اند و امروز به اذعان کارشناسان و آنچه که مشاهده می‌شود سازمان اوقاف و امور خیریه سازمان مفتخری در برنامه محوری و پایه‌گذاری با اصول قانون‌مداری در رشد و روند موقوفات است و اعتماد مردم به مسئولان اوقاف موجب شده که روز به روز شاهد افزایش موقوفات جدید باشیم.

رضوی مهر اظهار کرد: وضعیت موقوفات در سامانه‌ای جامع کارشناسی شده و درآمدهای موقوفات با مدیریت قوی طبق منویات واقفان خیراندیش در مسیر شرعی و قانونی مصرف می‌شود.

وی اضافه کرد: امروزه با فعالیت دایره حقوقی و پیگیری‌های قضایی به راحتی موقوفه‌خواران نمی‌توانند به بیت‌المال و موقوفات دست درازی کنند.

مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: امروز در یک فرایند بازدارنده شاهد کوتاه شدن دست موقوفه‌خواران از موقوفات هستیم.

وی گفت: حرکت سازمان اوقاف و امور خیریه به فرمان رهبری برای تبدیل امامزادگان و بقاع شهدا به مراکز فرهنگی با جدیت دنبال شده است و سازمان اوقاف با ایجاد دفاتر توسعه اقتصادی برنامه مدونی را برای حفظ دستاوردهای موقوفات پیگیری می‌کند.

انتهای پیام/2258/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول