اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی عنوان کرد

15 هزار هکتار از باغ‌های آذربایجان‌غربی زیرکشت محصولات هسته‌دار

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سطح زیرکشت محصولات هسته‌دار آذربایجان غربی شامل 15 هزار و 194 هکتار باغ‌های بارور است.

15 هزار هکتار از باغ‌های آذربایجان‌غربی زیرکشت محصولات هسته‌دار

عزیز امانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: سطح زیرکشت محصولات هسته‌دار آذربایجان غربی شامل 15 هزار و 194 هکتار باغات بارور و 3 هزار و 25 هکتار باغات غیربارور است.

وی ادامه داد: در بین هسته‌داران ارقام هلوی کشت شده مقام اول را با وسعتی در حدود 5 هزار و 318 هکتار و زردآلو مقام دوم را با سطح کشت 4 هزار و 378 هکتار در استان آذربایجان غربی به خود اختصاص داده است.

امانی خاطرنشان کرد: برداشت اکثر میوه‌های هسته‌دار فصلی و زودرس آغاز شده و برداشت میوه‌هایی از جمله گیلاس، آلبالو و زردآلو همچنان ادامه دارد که تا کنون 85 درصد این محصولات برداشت و روانه بازار مصرف شده است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری بیش از 3 هزار تن محصول سیب گلاب از باغات آذربایجان غربی برداشت شده است، تصریح کرد: میوه‌های هسته‌دار به غیر از شهرستان چالدران در تمامی شهرستان‌های استان آذربایجان غربی کشت و تولید می‌شود، اما بیش از 75 درصد میوه‌های هسته‌دار در شهرستان‌های ارومیه، میاندوآب، مهاباد، شاهین‌دژ و خوی تولید می‌شود.

امانی افزود: برداشت ارقام زودرس اعم از آلو قطره طلا و سانتاروزه، هلو، شلیل و گوجه از تیر ماه آغاز شده و ادامه دارد.

وی با بیان اینکه همه ساله خسارت عوامل قهری اعم از سرمازدگی و تگرگ به بخش زیادی از باغات هسته‌دار استان آذربایجان غربی آسیب جدی وارد می‌کند، اعلام کرد: با توجه به پیش‌بینی میزان 118 هزار و 28 تن تولید محصول از باغات هسته‌دار در سال زراعی جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که به میزان 144 هزار و 640 تن بود، در حدود 25 درصد کاهش تولید را نشان می‌دهد.

امانی ادامه داد: توسعه باغات هسته‌دار علیرغم وجود خسارت سرمای بهاره و سایر عوامل قهری و همچنین به علت زود بارده بودن ارقام، همه ساله ادامه داشته که بیشتر در بین درختان سیب جدید الاحداث کشت می‌گردد.

وی ابراز داشت: براساس گزارش اعلام شده از وضعیت تولید میوه‌های هسته‌دار از شهرستان‌ها، پیش‌بینی می‌شود در شهرستان مهاباد با توجه به سطح باغات هسته‌دار این شهرستان که در حدود یک هزار و 350 هکتار بوده، میزان 7 هزار و 700 تن انواع میوه‌های هسته‌دار در سال زراعی جاری از باغات این شهرستان برداشت گردد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان‌ غربی عنوان داشت: از باغات شهرستان میاندوآب نیز تاکنون میزان 4 هزار و 897 تن و شهرستان خوی به میزان 6 هزار و 200 تن انواع میوه‌های هسته‌دار تولید و روانه بازار مصرف شده است.

انتهای پیام/61005/ب30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول