اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آبفار مازندران اعلام کرد

کاهش دبی چشمه‌ها علت کم‌آبی در روستاهای مازندران

مدیرعامل آبفار مازندران گفت: کاهش دبی آب چشمه‌ها، چاه‌ها و مصرف بی‌رویه مهم‌ترین علت کمبود آب در بعضی از روستاهای مازندران است.

کاهش دبی چشمه‌ها علت کم‌آبی در روستاهای مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران، محمدحسین برزگر در پی بروز کمبود و قطعی آب در برخی از مناطق روستایی استان و بازتاب این مشکلات در رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها گفت: کاهش دبی آب چشمه‌ها و چاه‌ها، مصرف بی‌رویه آب شرب، افزایش جمعیت شناور و عدم تزریق به موقع اعتبارات از چالش‌های اساسی آبفار مازندران در تهیه و تأمین آب شرب برای روستائیان است.

وی با اشاره به سکونت بیش از نیمی از جمعیت مازندران در مناطق روستایی گفت: امسال وضعیت جوی گرم‌تر از گذشته شده و این منجر به کاهش دبی آب چشمه‌ها و چاه‌ها شده است و با ازدیاد جمعیت شناور در برخی از مناطق روستایی مصرف آب در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 30 درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل آبفار مازندران با اعلام فرسوده بودن 5 هزار کیلومتر از خطوط انتقال و شبکه توزیع آب روستایی، اذعان داشت: 30 تا 35 درصد آب شرب پرت می‌رود و این مهم به همراه کمبود منابع تامین آب موجب کمبود آب در روستاها شده است.

وی ادامه داد: منابع تأمین آب مشکل اساسی ما است، در مازندران حتی یک روستا از آب سد استفاده نمی‌کند، منابع آبی در مناطق کوهستانی و دشتی بسیار کم است و در مناطق ساحلی آب شور بر شیرین غلبه دارد.

برزگر با اشاره به در پوشش قرار داشتن یک هزار و 550 روستای بالای 20 خانوار از مجموع بیش از 2 هزار و 900 روستا افزود: 193 میلیارد تومان پروژه‌های نیمه‌تمام در استان داریم که به دلیل عدم تخصیص به موقع اعتبارات راکد مانده است؛ به طوری ‌که سال گذشته فقط 15 تا 20 درصد از مجموع اعتبارات تخصیص یافت.

وی درباره مشکل آب روستای اسرم گفت: در حال حاضر با تمهیدات پیش‌بینی شده 23 لیتر در ثانیه آب از دو حلقه چاه موجود در این روستا استحصال می‌شود که سرانه مصرف آب در این روستا برای هر خانوار 21 متر مکعب در ثانیه است؛ علاوه بر این یک حلقه چاه دیگر حفر شده که پس از تأمین اعتبار تجهیز و وارد مدار می‌شود.

مدیرعامل آبفار استان در رابطه با کمبود آب در منطقه گهرباران اظهار داشت: 50 لیتر آب در ثانیه وارد مخزن گهرباران می‌شود و هر مشترک 21 متر مکعب در ثانیه مصرف می‌کند، بنابراین برخی از کمبودها به دلیل استفاده غیرشرب است.

وی در خصوص مشکل آب روستای اوسا میاندرود گفت: این روستا در پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران نیست، اما درصدد هستیم تا این روستا را در پوشش بگیریم در این راستا دو حلقه چاه با اعتباری بالغ بر 100 میلیون تومان در این روستا حفر کردیم که به آب نرسیدیم اما پیگیر هستیم که از چاه آب دارابکلا برای اوسا آب بگیریم.

برزگر، مشکل کمبود آب شرب در روستاهای غرب مازندران را ازدیاد جمعیت شناور خواند و گفت: هر ساله ازدیاد جمعیت شناور و مسافر در مناطق توریستی و غرب استان موجب کمبود آب در این مناطق می‌شود که امسال این جمعیت 25 درصد افزایش داشته است؛ البته در گذشته در مراحل طراحی آبرسانی روستایی فقط جمعیت موجود را محاسبه می‌کردند و جمعیت شناور به حساب نمی‌آمد ولی به دلیل بروز مشکلات موجود در طراحی‌های جدید جمعیت شناور را نیز در نظر می‌گیرند.

وی درباره آلوده بودن آب شرب برخی از روستاها تصریح کرد: آزمایشگاه‌هایی مجهز در سطح استان داریم و به صراحت اعلام می‌کنم آب شرب هیچ یک از مناطق روستایی استان آلوده نیست سالانه دو بار مخازن آب شست‌وشو می‌شود ولی کدورت و آهن در برخی از مناطق ساحلی وجود دارد که در صورت زیاد بودن با فیلترهایی با عنوان پکیج این مشکل حل می‌شود.

وی در پایان از روستائیان و مسافران خواست مصرف آب را خود مدیریت کنند تا بتوانیم بحران کمبود آب را در این فصل گرم پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/2296/ذ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول