اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی آبیک اعلام کرد

آتش‌زدن کلش مزارع آبیک مورد تأیید نیست

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت: روش آتش زدن کاه و کلش مزارع محصولاتی مانند گندم و جو از سوی کشاورزان پس از برداشت محصول و برای کشت دوم، مورد تأیید نیست و از نظر این اداره مردود است.

آتش‌زدن کلش مزارع آبیک مورد تأیید نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، هر سال پس از برداشت محصولات کشاورزی به ویژه گندم و جو شاهد آتش‌ زدن مزارع این نوع محصولات از سوی کشاورزان در شهرستان آبیک هستیم.

این روزها صفحه زرد طلایی مزارع گندم شهرستان آبیک گویی لایه سیاهی بر تن کرده زیرا کشاورزان را رمقی برای حفظ زمین پس از برداشت نیست.

کشاورزان آبیکی پس از برداشت محصولات خود، مزارع طلایی گندم و جو را با آتش‌ زدن و سوزاندن به خاکستر تبدیل می‌کنند تا بتوانند برای کشت دوم اقدام کنند.

برای بررسی آتش زدن کاه و کلش مزارع گندم و جو از سوی کشاورزان و تأثیرات منفی آن، با بیژن لطفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در پی می‌آید.

فارس: چرا کشاورزان به آتش‌زدن مزارع پس از برداشت محصول اقدام می‌کنند؟

کشاورزان برای تسریع در رسیدن به کشت بعدی، پس از برداشت محصول بلافاصله اقدام به آتش زدن مزرعه می‌کنند، این در حالی است که برخی کشاورزانی که به روش سنتی به فعالیت کشاورزی مشغول هستند طبق سنت دیرینه پس از هر برداشت محصول از مزرعه، بقایای محصول را می‌سوزانند.

شاید بتوان بی‌حوصلگی برای آماده‌سازی مزارع و افزون‌طلبی برخی کشاورزان را دلیل دیگر برای آتش زدن مزارع طلایی ذکر کرد.

جهاد کشاورزی شهرستان آبیک برای آگاه‌سازی کشاورزان در زمینه آتش نزدن مزارع چه اقداماتی انجام داده است؟

جهاد کشاورزی در این زمینه اقداماتی انجام داده است که می‌توان به حضور کارشناسان در کلاس‌های ترویجی برای آموزش به کشاورزان و آگاهی دادن به آن‌ها در استفاده نکردن از این روش اشتباه اشاره کرد.

پس چرا کشاورزان دوباره سوزاندن مزارع طلایی را تکرار می‌کنند؟

کشاورزان اعتقاد دارند که با اوضاع اقتصادی موجود، یک بسته کبریت ارزان‌ترین راه برای آماده کردن زمین کشاورزی برای کاشت بعدی است.

کشاورزان به خاطر آسانی از بین بردن کاه‌ و کلش پس از برداشت محصول اقدام به آتش زدن مزارع خود می‌کنند.

چه خطراتی از آتش زدن کشتزارها و مزارع متوجه خاک می‌شود؟

فعل و انفعالات مکانیسم‌ها و میکرو ارگانیسم‌های زنده در خاک از بین رفته و هر گونه فعالیت شیمیایی در خاک متوقف می‌شود.

آیا حشرات موجود در خاک هم آسیب می‌بینند؟

بله. علاوه بر شکسته شدن مواد مغذی خاک و از بین رفتن بافت خاک و خود خاک زراعی، حشرات مفید و غیر مفید موجود در خاک از بین می‌روند.

در حالی که شعله‌های آتش، تنها سرمایه‌های غنی خاک را در خود می‌بلعد.

تأثیر منفی آتش زدن در آینده چیست؟

این روش اشتباه علاوه بر ایجاد آلودگی، در اثر آتش زدن کاه‌ و کلش سبب خسارت بر خاک و کاهش کیفیت و عملکرد محصول در سال آینده خواهد شد.

بهترین روش برای کشت دوم چیست؟

کشاورزان می‌توانند با کمترین هزینه و استفاده از خاک‌ورزی حفاظتی به کشت دوم بپردازند و کشت دوم را به طور مستقیم انجام دهند.

گرچه چون شیوه بالا زمان‌بر است و کشاورزان باید به موقع محصول خود را کشت کرده و به فروش برسانند از شیوه مذکور استفاده نمی‌کنند چراکه مزارع کشاورزی بنگاه اقتصادی محسوب می‌شود و ممکن است اگر کشاورز در کشت و برداشت تأخیر کند، نتواند محصولات خود را به موقع به فروش رسانده و متضرر می‌شود.

امیدواریم کشاورزان آبیکی با استفاده از شیوه‌های نوین علمی کشاورزی، از شیوه‌های سنتی دست کشیده تا بتوانند محصولات باکیفیت‌تر و مرغوب‌تر تحویل مردم بدهند.

انتهای پیام/77006/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول