اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان:

سد‌سازی‌های مستمر موجب برهم زدن اکولوژی منطقه می‌شود

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان گفت: یک باور غلط در میان ما رواج پیدا کرده که هرکجا که آبی جاری است سدی ساخته شود تا آن را ذخیره کنند؛ در حالی که این کار اکولوژی طبیعی منطقه را بر هم می‌زند.

سد‌سازی‌های مستمر موجب برهم زدن اکولوژی منطقه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اسفندیار امینی ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به اینکه هم‌اکنون 93 میلیون متر مکعب در سال به یزد فرستاده می شود، اظهار کرد: در تخصیص آب زاینده‌رود 420 میلیون مترمکعب به کلانشهر اصفهان، 46 میلیون مترمکعب به کاشان، 200 میلیون متر مکعب به چهارمحال و بختیاری، 76 میلیون مترمکعب به بخش کشاورزی، 68 میلیون مترمکعب به رودشت، 20 میلیون مترمکعب بخش مرکزی، 93 میلیون متر مکعب به یزد از جمله تخصیصات آب از بستر زاینده‌رود بوده است که به تازگی در مجلس سهم یزد با در نظر گرفتن لوله 5 متر مکعب در ثانیه به بیش از 200 میلیون متر مکعب می‌رسد که ظلمی بزرگ در حق زاینده‌رود و حق آبه‌داران این بستر است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد هر 20 نماینده استان اصفهان در مقابل تصویب این لایحه از خود عکس‌العملی جز رأی منفی نشان ندادند و گذاشتند تا دوباره آب اصفهان واگذار شود.

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان تأکید کرد: در نشست‌های خبری اداره آب و فاضلاب استان اصفهان گفته می‌شود که سرانه مصرف هر اصفهانی 162 لیتر در 24 ساعت است و با احتساب این مصرف حجم آب در سال به حدود 200 میلیون متر مکعب می‌رسد؛ در حالی که سهم اختصاصی به کلانشهر اصفهان 420 میلیون متر مکعب است که بیش از 200 میلیون متر مکعب آن بلاتکلیف است.

وی اضافه کرد: در زمان نه چندان دور، نزدیک به 400 هزار دام از علفزارهای تالاب گاوخونی استفاده می‌کردند که با این اقدام‌ها، حق ‌آبه کشاورزان از بین رفت و اصفهان از چهره تاریخی و باغی و سرسبز خود دور شد.

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان در ارتباط با سدسازی نیز اذعان داشت: یک باور غلط در میان ما رواج پیدا کرده که هرکجا که آبی جاری است سدی ساخته شود تا آن را ذخیره کنند؛ در حالی که با این کار اکولوژی طبیعی منطقه را بر هم می‌زنند و سبب تخریب حوزه‌های آبی می‌شود.

انتهای پیام/63015/ذ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول