اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص پژوه:

سیاستگذاری‌های بحران‌ آب در اصفهان نیاز به بازنگری دارد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص پژوه گفت: در سیاستگذاری‌های موجود بحران آب در اصفهان نیاز به بازنگری دارد.

سیاستگذاری‌های بحران‌ آب در اصفهان نیاز به بازنگری دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ایران غازی در چهارمین نشست جغرافی‌دانان کشور در پژوهشگاه مهندسی مدیریت بحران‌های طبیعی شاخص پژوه اظهار کرد: با 6 بار خشک شدن آب زاینده‌رود در این 10 سال گذشته مشکل آب زاینده‌رود یک مشکل جدی و اساسی در استان است.

وی با اشاره به افزایش جمعیت و برداشت بی‌رویه از آب زاینده‌رود تصریح کرد: تبدیل اکوسیستم پایدار به ناپایدار و بلایایی ایجادی نه تنها در آب زاینده‌رود و اصفهان بلکه در کشور و تمام جهان تغییرات عظیمی را به وجود آورده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مهندسی مدیریت بحران‌های طبیعی شاخص پژوه کاهش کیفیت آب زاینده‌رود را عنوان و بیان کرد: کاهش کیفیت آب زاینده‌رود و ورود فلزات سنگین میزان سرب و کادمیم را چهار پی‌پی‌ام نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری آب احتیاج به بازنگری جدی و اصلاح دارد، تاکید کرد: با هم‌اندیشی چهار استان و حضور دستگاه‌های دولتی و خصوصی و سازماندهی توسط متخصصان دلسوز نقشه راه فعالیت و توسعه پایدار چهار استان در یک ستاد راهبردی که اصفهان بهترین گزینه است تشکیل و مشکلات آب برطرف شود.

غازی ادامه داد: با مطالعه بر روی آب و انرژی متوجه اینکه مشکلات آب در جهان ریشه در انرژی دارد، شده و این کاری است که بشر با خود کرده و این مشکلات تا 2060 ادامه دارد و با شناخت این مشکلات نیمی از راه را پیموده‌ایم.

وی در ادامه بحث انرژی و بحران‌های طبیعی افزود: کشور چین مسئول تولید باران‌های اسیدی است این در حالی است که 9 میلیارد تن گازهای گلخانه‌ای تولید می‌شود و حدود 50 درصد آن را گاز دی‌اکسید کربن تشکیل می‌دهد و دوام آن بیش از 500 سال است.

این پژوهشگر و نویسنده اضافه کرد: در حال حاضر حدود 400 تا 600 پی‌پی‌ام میزان گازهای گلخانه‌ای است در صورتی که در آغاز انقلاب صنعتی میزان این گاز به میزان چیزی حدود زیر 200 پی‌پی‌ام بوده است.در اصفهان تولید توسعه پایدار گازهای گلخانه‌ای بر اساس معیارهای تولید انجام نمی‌شود چرا که از صنایع مستمر در شعاع 50 کیلومتری بالاترین گراف آلودگی را داریم و باغ شهری مانند اصفهان را به یک ازشهرهای آلوده تبدیل کرده‌ایم.

غازی جایگزینی انرژی‌های نو به جای فسیلی را پیشنهاد و اظهار کرد: به این منظور با حمایت‌های مالی و فنی و توسعه فناوری انرژی‌های نو و استفاده از نقشه راهبردی کارآمد از این پتانسیل بالا استفاده کنیم.

وی هر چشم‌اندازی را نمایانگر روح و تفکر حاکم بر آن عصر دانست و ادامه داد: مشکل زاینده‌رود نیز نتیجه نوع تفکر و نگرش ما بوده است، در نتیجه باید با تعویض تفکر خود و تمهیدات دانش محوری این مشکلات را برطرف کنیم.

انتهای پیام/63007/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول