اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دهدشت شهری که پیاده‌رو ندارد/ چنگ مغازه‌داران بر گلوی پیاده‌روها + تصاویر

وجود سد معبرهای بی‌شمار در مسیر تردد شهروندان دهدشتی عرصه را بر آنها تنگ کرده و مسئولان تاکنون به فکر رفع این معضل نیفتاده‌اند.

دهدشت شهری که پیاده‌رو ندارد/ چنگ مغازه‌داران بر گلوی پیاده‌روها + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، براساس تبصره 1 ماده 55 مربوط به وظایف شهرداری‌ها، سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز آن‌ها از میادین و پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و کار ممنوع و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن مذکور به وسیله مأموران خود اقدام کند.

در مورد دکه‌های غیرمجاز نیز شهرداری مکلف است نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام کند.

معضل سد معبر کم و بیش در اکثر شهرها وجود دارد، اما در شهر دهدشت به خاطر عدم برخورد جدی با عاملان ایجاد سد معبر این موضوع به مشکلی لاینحل تبدیل شده که روزبه‌روز بر میزان آن افزوده می‌شود.

یکی از موضوعاتی که هیچ کدام از شهرداران دهدشت به مقابله جدی با آن نپرداخته‌اند، تمامی آن‌ها در ایجاد و ریشه دواندن این موضوع دخیل هستند.

به علت همین بی‌توجهی‌ها در حال حاضر اکثر پیاده‌روهای عریض و طویل شهر دهدشت به تسخیر مغازه‌داران درآمده و عملاً به محل کسب و کار صنوف مختلف تبدیل شده است.

خبرگزاری فارس براساس وظیفه ذاتی خود که همانا آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی است، نزدیک به دو ماه قبل در این مورد گزارشی تهیه کرد؛ کما اینکه تعدادی از مدیران آن‌ را سیاه‌نمایی و درشت‌نمایی تفسیر و تعبیر کرده و عملاً کاری برای رفع این موضوع انجام ندادند.

در ادامه با توجه به اهمیت موضوع بار دیگر به میان مغازه‌داران، مردم و مسئولان امر رفتیم تا پیرامون معضل سد معبرهای شهر دهدشت به گفت‌وگو بپردازیم.

یکی از مغازه‌داران که به صورت کاملاً مشهود اقدام به سد معبر کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه پیاده‌روهای جلوی مغازه‌ها حق کسبه و مغازه‌داران است، اظهار کرد: فکر نکنم کسی این موضوع را حل کند.

این مغازه‌دار در حالی که پیاده‌روی 6 متری را با پهن کردن بساط خود به کمتر از یک متر تبدیل کرده بود، اضافه کرد: از من و بساطم عکس بگیر و برو به مسئولان نشان بده؛ اگر توانستند کاری بکنند.

مغازه‌دار دیگر می‌گفت: مگر مردم قرار است در پیاده‌رو مسابقه بدهند، یک متر هم برای عبور و مرور کفایت می‌کند.

در ادامه و در حالی که از صحبت‌های مغازه‌داران متحیر شده بودم به سراغ شهروندان رفتم و نظر آنها را پیرامون این موضوع جویا شدم.

مرضیه دبید از شهروندان دهدشتی با انتقاد شدید از شهرداری و شورای شهر به جهت عدم برخورد جدی با سد معبرهای سطح شهر دهدشت، اذعان داشت: اعضای شورای شهر در ایام انتخابات از ایجاد عدالت و دفاع از حقوق شهروندی سخن می‌گویند و متأسفانه نتوانسته‌اند موضوعی به این سادگی را حل کنند.

این خانم جوان عنوان کرد: متأسفانه خیلی از پیاده‌روهای دهدشت در اختیار مغازه‌داران و دکه‌ها بوده و برخی مواقع باید برای عبور از مسیر تنگ پیاده‌روها باید سر صف ایستاد.

در ادامه سراغ اعضای شورای شهر رفتیم و وقتی تلاش ما برای تماس با آنها بی‌نتیجه ماند سراغ چند تن از منتخبان شورای شهر رفتیم و نظر آنها را پیرامون موضوع پرسیدیم.

ایراندخت اکبرنژاد با اذعان به این مطلب که رفع سد معبر یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان دهدشتی است، عنوان کرد: مغازه‌دارانی که به صورت غیرمجاز اقدام به سد معبر و اشغال پیاده‌رو کرده‌اند، بی هیچ قید و شرطی باید عقب‌نشینی کنند.

منتخب شورای شهر دهدشت در مورد کسانی که با کسب مجوز اقدام به پهن کردن بساط در پیاده‌روها کرده‌اند، گفت: ساماندهی و تعیین مکان ویژه برای چنین افرادی نیز از برنامه‌های اصلی شورای شهر خواهد بود.

شهردار دهدشت با تأیید اینکه سد معبر یکی از مشکلات اصلی شهر دهدشت است، اضافه کرد: متأسفانه به علت عدم برخورد جدی با موضوع سد معبرها، رفع این مشکل زمان‌بر خواهد بود و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

حجت‌الله تقوی افزود: رفع مشکل سد معبر به تنهایی از عهده شهرداری بر نمی‌آید و برای رفع آن به همت جمعی نیاز دارد.

شهردار دهدشت بیان داشت: مأموران شهرداری در مسیر جمع‌آوری سد معبرها علاوه بر اینکه کتک‌کاری و مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند، باید اتهامات و شکایات مغازه‌داران را جوابگو باشند.

وی از فرماندار، دستگاه قضایی و حتی تعزیرات خواست تا برای رفع مشکل سد معبرها به یاری شهرداری بشتابند، چراکه اگر سایر دستگاه‌ها همکاری نداشته باشند هیچ‌ وقت مشکل سد معبرها برطرف نمی‌شود.

این در حالی است که با نگاهی اجمالی به رشد قارچ‌گونه سد معبرها و دکه‌هایی که چهره شهر را زشت کرده‌اند، می‌توان ردپای شورای شهر را به صورت آشکار پیدا کرد، شورای شهری که با وعده‌های آن چنانی سعی در جذب آرای شهروندان می‌کنند و بعد از گذشت چندین سال از دوران تصدی آنها می‌بینیم که مرکز شهر دهدشت به حلبی‌آباد تبدیل شده است و روزبه‌روز بر تعداد این حلبی آبادها افزوده می شود.

دکه‌های حلبی در مرکز شهر دهدشت

به هر حال در این بین تنها شهروندان و عابران پیاده هستند که چوب چنین بی‌مسئولیتی‌ها را می‌خورند و روزبه‌روز عرصه پیاده‌روها بر آن‌ها تنگ‌تر می‌شود.

جالب اینجاست؛ در حالی که میدان مرکزی شهر دهدشت با صرف هزینه‌های سنگین و البته به جا در حال ساماندهی است که در صورت تکمیل آن بر زیبایی شهر دهدشت تأثیر بسزایی خواهد داشت، متولیان شهر دهدشت نتوانسته‌اند چاره‌ای برای رفع نازیبایی‌های شهر و برچیدن حلبی‌آبادها از مرکز شهر بیندیشند.

 امید می‌رود که شهردار دهدشت که در مدت کوتاه تصدی مسئولیت خود منشأ تحولات و تغییرات عدیده در سطح شهر بوده با همکاری دستگاه قضایی و سایر مسئولان برای همیشه به موضوع سد معبرهای سطح شهر دهدشت پایان دهد.

خبرگزاری فارس بر خود می‌داند همچنان پیگیر رفع معضلات شهری به خصوص سد معبرهای شهر دهدشت باشد.

===================

گزارش و عکس از: قاسم خشت‌زر

===================

انتهای پیام/82008/ذ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول