اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از جلسات ختم قرآن در ماه ‌رمضان

ختم قرآن؛ سنت حسنه‌ای که‌ روح و نفس ‌را ‌روشنایی می‌‌بخشد‌

با آغاز ماه مبارک رمضان جلسات ختم قرآن در استان قزوین آغاز شده و مردم با شرکت در این مجالس روح و نفس خود را به آیات روشنایی‌بخش قرآن کریم آراسته می‌کنند.

ختم قرآن؛ سنت حسنه‌ای که‌ روح و نفس ‌را ‌روشنایی می‌‌بخشد‌

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، انسان با توسل به قرآن کریم معنویت را در وجود خود بارور کرده و خود را برای تزکیه نفس و دوری از هرگونه گناه آماده می‌کند.

قرآن کریم در ماه مبارک رمضان نازل شده است و روایات فراوانی در باب ثواب تلاوت و ختم قرآن کریم در این ماه پربرکت وجود دارد.

پیشینیان ما سنت حسنه‌ای را در ماه مبارک رمضان بنا نهاده‌اند و هر ساله در این ماه مردم در جلسات تلاوت و ختم قرآن کریم شرکت کرده و روح و نفس خود را به آیات روشنایی‌بخش قرآن کریم آراسته می‌کنند.

با آغاز ماه مبارک رمضان جلسات ختم قرآن در استان قزوین آغاز شده و پیش از افطار از هر محله‌ای که عبور می‌کنیم جلسات تلاوت و ختم قرآن کریم برپا است و مردم حضور چشم‌گیری در این جلسات پرخیر و برکت دارند.

 

برخی از این جلسات با برنامه‌ریزی دستگاه‌های مرتبط در استان قزوین صورت پذیرفته و بخشی از آن نیز توسط مردم خودجوش انجام گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با تأکید بر ترویج مباحث قرآنی در ماه مبارک رمضان گفت: مرحله دوم طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم امسال در سراسر استان در ماه مبارک رمضان آغاز و اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی تصریح کرد: طرح ضیافت الهی با هدف تقویت باورها و اعتقادات، ایجاد فضای معنوی در امامزادگان و بقاع متبرکه و بهره‌گیری از ظرفیت ماه مبارک رمضان و با رویکرد تبدیل امامزادگان و بقاع متبرکه به قطب‌های معنوی در آنها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در برنامه‌هایی از قبیل برنامه‌های قرآنی، معرفتی و تبلیغی، دعا و مناجات‌خوانی، برنامه‌های ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان و برنامه‌های تفسیری که به صورت مسابقه‌ای برگزار می‌شود، در نظر گرفته شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اضافه کرد: در سال جاری برنامه‌های قرآنی ترتیل‌خوانی و جزءخوانی قرآن کریم در امامزادگان و بقاع شاخص در طول ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و در بیشتر امامزادگان این برنامه‌ها برگزار شده و همچنین این برنامه در امامزاده حسین(ع) به صورت زنده از شبکه‌های ملی و استانی پخش می‌شود.

وی ابراز داشت: برای محافل انس با قرآن، برنامه‌ریزی های گسترده‌ای صورت گرفته است و امسال در بیشتر امامزاده و بقعه متبرکه شهرستان این محافل با حضور قاریان ممتاز استانی و کشوری و همچنین در پنج محفل با حضور قاریان بین‌المللی و مصری برگزار می‌شود.

نوروزی افزود: تربیت حافظان قرآن کریم برنامه دیگر است و مرحله دوم طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم امسال در سراسر استان از اول ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: افزوده شدن بخش حفظ موضوعی قرآن از تفاوت‌های طرح تربیت حافظان امسال با سال گذشته است که برهمین اساس، کتاب حفظ موضوعی قرآن کریم با قطع و طراحی بسیار زیبایی چاپ شده و به صورت رایگان در امامزادگان استان برای ارائه به علاقمندان حفظ قرآن قرار خواهد گرفت.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین یادآور شد: مسابقه سراسری کتابخوانی سفره آسمانی شماره دو برگرفته از کتاب دقایقی با قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در قالب این طرح برگزار می‌شود و این کتاب که در برگیرنده 40 نکته آموزشی به صورت مفاهیم قرآنی است، چاپ شده است و از طریق امامزادگان و بقاع متبرکه در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد: در انتهای این کتاب سئوالاتی طراحی شده که افراد به صورت مکتوب باید به آنها پاسخ دهند و ارسال کنند و برای این مسابقه جوایزی از قبیل، کمک هزینه سفر حج، عتبات عالیات و مشهد مقدس در نظر گرفته شده است.

نوروزی تأکید کرد: کتاب دقایقی با قرآن حجت‌الاسلام قرائتی به صورت گسترده در اختیار مبلغان و همچنین اساتید قرآنی قرار گرفت تا بتوانند در ماه مبارک رمضان، برنامه‌های تفسیر را گسترش دهند.

در باب اهمیت و ثواب تلاوت قرآن کریم، آیات و روایات بسیاری وجود دارد و قرآن کریم در این خصوص می‌فرمایند که «خواندن کتاب خدا مقدم بر نماز و زکات و انفاق آمده است».

در کتاب بحارالانوار از امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) در خصوص اهمیت قرآن کریم در ماه مبارک رمضان روایت کرده که فرمودند: «ماه رمضان ماه خداى عزوجل مى‌باشد و آن ماهى است که خداوند کارهاى نیک را در آن دو چندان کند و بدی‌ها را در آن محو سازد، ماه برکت و ماه انابة و بازگشت و ماه توبه و ماه آمرزش و ماه آزادى از آتش دوزخ و کامیاب شدن به بهشت است. هان که در این ماه از هر حرامى خوددارى کنید و تلاوت قرآن را زیاد کنید و حاجات خود را بخواهید و به یاد پروردگارتان سرگرم باشید و ماه رمضان نزد شما نباید همانند ماه‌هاى دیگر باشد، چراکه براى این ماه در پیشگاه خداوند حرمت و برترى بر دیگر ماه‌ها است، و نباید در ماه رمضان روز روزه شما مانند روز غیرروزه شما باشد».

معصومین(ع) نیز بر تلاوت قرآن کریم تأکید داشته‌اند و امام صادق(ع) در این رابطه می‌فرمایند که قرآن عهد خداوند و فرمان اوست بر خلقش، پس بر مسلمان شایسته است در این عهد خداوند نظر کند و روزى پنجاه آیه از آن را بخواند.

برگزاری جلسات ختم قرآن در ماه مبارک رمضان، سنت نیکی است که هر ساله در استان قزوین اجرا می‌شود و اقشار مختلف مردم با حضور در این جلسات به قرآن کریم متوسل می‌شوند و زندگی خود را به آیات نورانی‌بخش قرآن آراسته می‌کنند.

انتهای پیام/77003/ش30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول