اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت نفت پایتخت:

برای نمایش قدرت ایران در تولید ملی فعالیت می‌کنیم / بازپرداخت بدهی بیش از 40 درصدی سهامداران

مدیرعامل شرکت نفت پایتخت گفت: بدهی‌های زیر 10 میلیون تومان در حال تسویه است و بازپرداخت بدهی‌ها زودتر از موعد اعلام‌شده به پایان خواهد رسید.

برای نمایش قدرت ایران در تولید ملی فعالیت می‌کنیم / بازپرداخت بدهی بیش از 40 درصدی سهامداران

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بخش خصوصی در کشور با شعار اصل 44 وارد بازار کار ایران شد تا تصدی‌گری دولت را در بخش‌های مختلف اقتصادی کاهش دهد و به نوعی مردم را در اداره کشور با حضور در بخش‌های مختلف اقتصادی سهیم کند.

خصوصی‌سازی ابتدا با واگذاری کامل شرکت‌های نیمه خصوصی یا شبهه دولتی شروع شد تا اصل 44 به تحقق بپیوندد، یکی از اصولی که با این روند مغایرت داشت، نداشتن هماهنگی‌های لازم برای تحقق این اصل بود که در مسیر خصوصی‌سازی خلل وارد می‌کرد. این مسئله سبب شد تا نتوان آنطور که باید برای پیشبرد اصولی این مهم قدم برداشت.

شرکت‌های نفت و انرژی نیز توانستند سند حضور در بخش خصوصی را دریافت کنند و از تصدی‌گری کامل دولتی بیرون آیند. این مسئله سبب شد تا جنبش عظیمی در بخش نفت و انرژی ایجاد شود و اشتغال و تولید شکوفا شود. حضور شرکت‌های خصوصی این امید را به مردم مخصوصاً متخصصان این بخش داد تا بتوانند آنطور که باید در تولید و اشتغال مثمرثمر باشند.

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد در برخی از موارد از حضور این شرکت‌ها در بخش خصوصی استقبال چشمگیری نشد و این مسئله سبب شد تا زیرساخت‌ها برای حضور شرکت‌های خصوصی در این حوزه فراهم نشود.

یکی از مؤلفه‌هایی را که می‌توان در عدم پوشش مناسب شرکت‌های نفت و انرژی نام برد عدم تخصیص سرمایه و پشتیبانی از تولید و فروش این نهادها بود و نگذاشت تا در راستای تولید و جذب سرمایه قدم بردارند.

در همین راستا و برای اینکه این‌گونه شرکت‌ها بتوانند سرمایه کافی را برای بسط و گسترش کار خود جذب کنند از طریق سرمایه‌پذیری و ارائه سهام خود به مردم و ارگان‌های مختلف اقدام کردند، اما متأسفانه به دلیل عدم هماهنگی سرمایه‌پذیری و اختلافاتی که در جذب سرمایه و سهام از طریق این شرکت‌ها به وجود آمد، خللی در روند آنها ایجاد شد، شرکت نفت پایتخت نیز از جمله این شرکت‌ها بود که به عنوان شرکتی پویا در جهت رشد و اعتلای صنعت نفت قدم‌هایی برداشت و مدت چند سالی را در همین راستا به جلو قدم برداشت.

شرکت نفت پایتخت نیز به دلیل عدم حمایت دولت دهم در تخصیص اعتبارات و تسهیلات اقدام به جذب سرمایه از طریق سرمایه‌پذیری کرد که مدتی بعد به دلیل یکسری مغایرت‌های بانک مرکزی و این شرکت مورد بازخورد بانک مرکزی قرار گرفت و فعالیت آن متوقف شد.

با نگاه توسعه محور در عرصه تولید وارد کار شدیم

مدیرعامل شرکت نفت پایتخت در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: شرکت نفت پایتخت با رویکرد توسعه‌محور و ارائه محصولات نفتی قدم در عرصه تولید گذاشت و چند سالی را سپری کرد؛ تا جایی که برای توسعه کار خود اقدام به گسترش کار خود و جذب نیروی انسانی از طریق آزمون استخدامی کرد.

حجت‌الله رضایی ادامه داد: این روند متأسفانه طولی نینجامید که به یک واقعه تلخ تبدیل سبب شد تا یک مجموعه تولیدی که می‌توانست یکی از پایه های اقتصاد ایران مخصوصاً اصفهان محسوب شود، توسط شکایت بانک مرکزی به صورت موقت تعطیل شود و تعطیلی شرکت سبب شد تا از سوی کارکنان و سرمایه‌گذاران موج‌های منفی ساطع شود، اما نتوانست تا کارهای مثبتی که این نهاد در دوران حضور خود انجام داده بود را زیرپوشش منفی‌بافی‌های عام و خاص قرار دهد.

وی، علت اصلی ماجرای قطع کار موقت شرکت را شکایت بانک مرکزی دانست و ابراز داشت: شرکت نفت پایتخت برای جذب سرمایه و ایجاد بستر در راستای توسعه زیرساخت‌ها احتیاج به سرمایه داشت که متأسفانه از طریق بانک‌ها با توجه به شعارهایی که در راستای تأمین و تسهیل بخش خصوصی داده می‌شد، تأمین نشد و مجبور به تأمین سرمایه از طریق سرمایه‌پذیری از سوی مردم شد.

رضایی افزود: مدتی را با همین سیاست پیش رفتیم، اما دیری نینجامید که با شکایت بانک مرکزی در ارتباط با جذب سرمایه‌پذیری کار شرکت به صورت موقت متوقف شد.

*زودتر از موعد به توافقاتمان عمل کردیم

وی با تأکید بر این مطلب که پس از رفع اتهام از این شرکت در دادگاه دوباره کار تولید از سر گرفته شد، بیان داشت: دولت به جای اینکه حامی بخش خصوصی باشد و تسهیلات را برای پیشرفت این بخش فراهم کند به دنبال ایراد گرفتن به نحوه فعالیت آنها است، اما با توجه به تمام اتهامات وارد شده به این شرکت در دادگاه با توافقی که در ارتباط با بازپرداخت بدهی سرمایه‌گذاران و جلب رضایت آنها انجام شد، مجوز فعالیت دوباره شرکت داده شد.

مدیرعامل شرکت نفت پایتخت اضافه کرد: این صحیح است که چهره شرکت نفت پایتخت در اذهان در جریان اتفاقات اخیر کمی مخدوش شد، اما این شرکت سعی کرد با ظرفیتی که در خود می‌بیند و قولی که داده بود هم به بازپرداخت بدهی‌های خود بپردازد و هم در راستای توسعه مثبت همانند گذشته گام بردارد.

وی متذکر شد: بدهی سرمایه‌گذاران تا زیر 10 میلیون تومان در حال انجام شدن است و آماده هستیم تا آغاز به پرداخت بدهی سرمایه‌گذاران بالای 10 میلیون تومان کنیم.

رضایی تصریح کرد: تاکنون 470 سرمایه‌گذار طلب خود را از شرکت نفت پایتخت وصول کردند و این در حالی است که عده‌ای بسیاری از سرمایه‌گذاران شرکت تمایل به ادامه همکاری خود با شرکت را دارند.

به گفته وی؛ حدود یک هزار و 280 سرمایه‌گذار در این شرکت سرمایه‌گذاری کردند که حدود 50 درصد آنها طی روزهای آینده تسویه حساب خواهند شد.

*نمایش قدرت شرکت نفت پایتخت در عرصه تولید ملی

مدیرعامل شرکت نفت پایتخت در ارتباط با فعال‌سازی واحدهای تولیدی کارخانه نیز اذعان داشت: واحد تینرسازی در ابتدای سال و بلافاصله با صدور مجوز آزادی اموال شرکت، فعالیت خود را آغاز کرد و واحد هیدروکربن به تازگی کار خود را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: واحد تقطیر نیز در حال آماده‌سازی که ظرفیت روزانه 500 تن را برای آن پیش‌بینی کرده‌ایم؛ همچنین در مورد واحد روغن‌سازی باید یادآور شوم در حال بررسی جوانب فنی و اقتصادی لازم هستیم. 

رضایی در پایان اضافه کرد: باید متذکر شوم که حضور شرکت‌های خصوصی از قبیل نفت پایتخت سبب می‌شود تا راندمان تولید ملی بالا رود و از خام فروشی پرهیز شود و این شرکت سعی کرده است تا در راستای نمایش قدرت تولید ملی گام بردارد.

انتهای پیام/63015/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول