اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی:

چرای بیش از حد دام در مراتع به عرصه‌های طبیعی آسیب وارد می‌کند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بر ضرورت جلوگیری از چرای بیش از حد دام در مراتع تاکید کرد.

چرای بیش از حد دام در مراتع به عرصه‌های طبیعی آسیب وارد می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، یوسف یوسفی پیش از ظهر امروز در جمع بهره‌برداران منابع طبیعی استان گفت: چرای بیش از حد دام در مراتع آسیب‌های فراوانی به عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند که مردم باید به این مهم توجه داشته و از این اقدام جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: عرصه‌های طبیعی یکی از نعمت‌ها و ثروت‌های ارزشمند خدادادی است و باید به درستی از این ثروت پاسداری کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اشاره به خروج 12 هزار راس دام غیرمجاز از مراتع استان در ماه گذشته عنوان کرد: بیشترین دام‌های غیرمجاز از استان‌های قم و لرستان بوده که وارد مراتع شهرهای شازند، تفرش، خمین و دلیجان شده‌ بودند.

یوسفی تاکید کرد: کارشناسان منابع طبیعی با کنترل و نظارت بر عرصه‌های منابع طبیعی با هرگونه ورود غیرمجاز دام به مراتع استان برخورد جدی می‌کنند.

وی با بیان این‌که مراتع دو میلیون هکتاری استان علوفه مورد نیاز 438 هزار و 540 واحد دامی را در یک فصل چرای 120 روزه تامین می‌کند، گفت: در حال حاضر میزان چرای دام در مراتع سه برابر ظرفیت فعلی است که این میزان آسیب‌های فراوانی را به مراتع استان وارد می‌کند.

یوسفی خاطرنشان کرد: دولت به تنهایی قادر به کنترل مراتع نیست و می‌طلبد مردم و روستاییان در این زمینه به یاری منابع طبیعی آمده و از عرصه‌های طبیعی حراست کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی افزود: اداره کل منابع طبیعی استان به منظور مقابله با چرای بیش از حد دام در مراتع طرح‌های مختلفی را به مرحله اجرا در آورده که نظارت و کنترل بر این عرصه‌ها، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزش ـ ترویجی تحت عنوان مدیریت چرای دام از جمله این اقدامات است.

یوسفی ادامه داد: چرای بیش از حد دام‌ها در مراتع موجب کوبیدگی خاک شده و از این رو آب به درون خاک نفوذ نمی‌کند که این مسئله موجب کاهش کیفیت و مرغوبیت علوفه تولیدی در مراتع می‌شود.

انتهای پیام/87001/م30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول