اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از ابتدای سال جاری تاکنون صورت گرفت

وقوع حریق در سطح 450 هکتار از مراتع استان مرکزی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از وقوع حریق در سطح 450 هکتار از مراتع استان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

وقوع حریق در سطح 450 هکتار از مراتع استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، یوسف یوسفی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از مجموع اراضی دچار حریق شده 405 هکتار آن در شهرستان خنداب بوده است.

وی، میزان خسارت وارده این آتش‌سوزی‌ها را پنج میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: طی دو روز گذشته 305 هکتار از مراتع شهرستان خنداب در سه روستای عباس‌آباد، گرماب و قشلاق دیناری در آتش سوخت که کارشناسان خسارت ناشی از این آتش‌سوزی را یک میلیارد و 730 میلیون ریال اعلام کرده‌اند که بررسی‌های کارشناسی در خصوص علت این آتش‌سوزی در دست انجام است و در صورت عمدی بودن با متخلفان برخورد قاطع می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی با اشاره به اینکه این آتش‌سوزی با کمک شهرداری، بخشداری و 116 نفر از مردم منطقه مهار شد، خاطرنشان کرد: در آتش‌سوزی‌های صورت گرفته اغلب گیاهان مرتعی از جمله گندمیان، کاسنی، نعنائیان و گونه دائمی گون که بازگشت آن به طبیعت آسان نیست و این گیاه بیش از 40 سال زمان لازم است تا کارایی حفظ آب و خاک را در طبیعت بیابد، در آتش از بین رفته است.

یوسفی، آتش‌سوزی را یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین عوامل تخریب جنگل‌ها و مراتع عنوان کرد و ادامه داد: متأسفانه حریق و آتش‌سوزی هر ساله سطوح وسیعی از این منابع ارزشمند را تهدید و خسارات فراوانی به بار می‌آورد.

وی ابراز داشت: تخریب پوشش گیاهی در اثر آتش‌سوزی موجب می‌شود که خاک در معرض باد و آب قرار گیرد که بروز فرسایش بادی خاک، منجر به ایجاد پدیده ریزگردها می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی با تأکید بر اینکه تخریب پوشش گیاهی خطر جاری شدن سیل را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: افزایش پوشش گیاهی در حوزه‌های آبخیز موجب پیشگیری از بروز سیل می‌شود. 

*جنگل‌ها و مراتع نقش به سزایی در کاهش آلودگی هوا دارند

یوسفی با بیان اینکه جنگل‌ها و مراتع نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا و جذب گازهای سمی دارند، تأکید کرد: با یک لحظه سهل‌انگاری موجب سوختن و نابودی سرمایه ملی خود و نسل آینده نشویم.

یوسفی گفت: در فصل خشک و گرم (از ابتدای خرداد تا پایان شهریور) به دلیل خشک بودن پوشش گیاهی و کاهش بارش‌ها و خشکی روزافزون و مساعد بودن زمین برای احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان، شاهد افزایش آمار آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی هستیم.

وی، ایجاد حریق توسط افراد سودجو و زمین‌خوار، تهیه آتش برای طبخ غذا توسط مسافران و گردشگران، سهل‌انگاری و بی‌توجهی دامداران، شکارچیان، مسافران و... پرتاب سیگار یا کبریت مشتعل در مسیر جاده‌های مجاور مراتع و جنگل‌ها، مزارع و باغات، بی‌احتیاطی مردم و بی‌توجهی کودکان به آتش در تفرجگاه‌های طبیعی را از عوامل بروز آتش‌‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها عنوان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی، از بین رفتن پوشش گیاهی در جنگل‌ها و مراتع، آسیب به حاصل‌خیزی خاک و محیط زیست، خطر وقوع سیلاب، ایجاد آلودگی هوا و کاهش اکسیژن، از بین رفتن علوفه و صرف هزینه‌های زیاد برای اطفاء حریق و احیاء مجدد مناطق مورد حریق را از جمله خسارات ناشی از آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها عنوان کرد.

انتهای پیام/87002/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول