اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان قزوین:

برخی تبلیغات نامزدهای شورای شهر ترویج تفکرات غربی بود

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان قزوین گفت: بخشی از تبلیغات نامزدهای شوراهای شهر و روستا با تفکرات انقلاب اسلامی هم‌خوانی نداشت و به نوعی ترویج تفکرات غربی به حساب می‌آمد.

برخی تبلیغات نامزدهای شورای شهر ترویج تفکرات غربی بود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام علی قابل بعد از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه که به مناسبت سالگرد تأسیس شورای نگهبان در سالن باغستان سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: در تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بین تخصص، بینش و عقاید نامزدها رابطه معقول به چشم نخورد و به جای بیان عقاید و بینش‌ها بیشتر به بیان شعار پرداخته شد.

قابل با اشاره به برخی اقدامات تبلیغاتی نامزدهای شورای اسلامی شهر و روستای قزوین عنوان کرد: هزینه‌های گزاف برای عکس‌های تبلیغاتی یا استفاده از اسب برای تبلیغات، با فرهنگ و تفکرات اسلامی هم‌خوانی نداشت.

وی افزود: مردم شخصیت متفکری می‌خواهند که مشکلات شهر را حل کند؛ اما این روند، احیای فرهنگ غربی و سرمایه‌داری محسوب می‌شود.

قابل در خصوص خرید آرا از سوی نامزدها بیان کرد: خرید آرا در هر انتخاباتی بنا به قانون جرم محسوب می‌شود و باید با افرادی که به دنبال جمع کردن آرا با روش‌هایی مانند خرید رأی هستند، برخورد شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان قزوین اظهار داشت: وظیفه نظارت بر انتخابات شورای شهر بر عهده هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا متشکل از نمایندگان مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بوده و هیئت نظارت بر انتخابات استان تنها وظیفه نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری را داشته است.

قابل عنوان کرد: تأیید نامزدها برای انتخابات بدون در نظر گرفتن تخصص آن‌ها، به دلیل ضعف قانون است؛ اما روند قانون‌گذاری به گونه‌ای است که نهادهای قانون‌گذار به دنبال برطرف کردن این ضعف هستند و مصوباتی مانند شرط مدرک تحصیلی برای نامزدها در همین راستا است.

وی با تأکید بر اینکه هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان دخالتی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نداشته است، ادامه داد: کسی که می‌خواهد مسئولیت عضویت در شورای اسلامی شهر و یا روستا را به عهده بگیرد، باید دارای رویکرد و بینش صحیح باشد.

این مسئول اذعان کرد: شورای نگهبان در ایامی که انتخابات برگزار نمی‌شود بیکار نیست؛ بلکه به دنبال بررسی سوابق افرادی است که برای انتخابات آینده آماده می‌شوند و قصد حضور در صحنه انتخابات را دارند.

عدم ابطال صندوق‌های رأی در انتخابات

قابل با بیان اینکه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در صحت کامل برگزار شد، گفت: هیچ صندوق اخذ رأی در استان قزوین و همچنین دیگر استان‌ها باطل نشده است.

وی بیان کرد: تخلفات انتخاباتی در صورتی باعث ابطال انتخابات می‌شود که اصل سلامت انتخابات در آن حوزه زیر سئوال برود.

قابل افزود: هیچ گونه تخلف تأثیر در روند انتخابات ریاست جمهوری مشاهده نشده و این امر به تأیید نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری نیز رسیده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان قزوین میزان مشارکت مردم استان در انتخابات را 71.79 درصد اعلام کرد و ادامه داد: بیش از چهار هزار ناظر شورای نگهبان بر امر انتخابات ریاست جمهوری در استان قزوین نظارت داشته‌اند.

قابل با بیان اینکه طبق قانون اساسی برای شورای نگهبان دو وظیفه اصلی در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: تطبیق قوانین کشور با شرع مقدس و همچنین نظارت بر امر برگزاری انتخابات دو وظیفه اصلی است که بر عهده شورای نگهبان قرار دارد.

وی ادامه داد: در 21 اصل از اصول قانون اساسی از شورای نگهبان اسم برده شده و عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین در صورت فقدان رئیس جمهور عضویت در شورای ریاست جمهوری از مهم‌ترین وظایفی به شمار می‌رود که برای شورای نگهبان در قانون اساسی در کنار نظارت بر قانون‌گذاری در نظر گرفته شده است.

قابل تصریح کرد: بدون حضور شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی هیچ گونه رسمیتی ندارد و بررسی و تأیید اعتبارنامه نمایندگان مجلس تنها کاری است که مجلس شورای اسلامی در غیاب شورای نگهبان می‌تواند انجام دهد.

انتهای پیام/77013/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول