اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

ترافیک، دستیابی به توسعه شهری پایدار را تحت تأثیر خود قرار داده است

متخصص مدیریت شهری گفت: معضل ترافیک، دستیابی به توسعه شهری پایدار را تحت تأثیر خود قرار داده است.

ترافیک، دستیابی به توسعه شهری پایدار را تحت تأثیر خود قرار داده است

به گزارش خبرگزاری فارس از خوی، روند رشد شتابان شهرها توأم با افزایش جمعیت در آنها، مشکلات متعددی از جمله معضل ترافیک و اختلال در سیستم حمل و نقل درون‌شهری را به وجود آورده است.

در خصوص بررسی این مشکلات و دریافت راهکارهایی برای رفع این معضل شهری، صابر محمدپور متخصص مدیریت شهری و عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خوی با نگاهی آکادمیک به این مقوله، اظهار داشت: این معضل یکی از چالش‌های اساسی فرآروی برنامه‌ریزی شهری بوده که دستیابی به توسعه شهری پایدار را تحت تأثیر خود قرار داده است. از طرف دیگر مردم برای فرار از این ازدحام و شلوغی در سطح شهر‌هایی مانند خوی به سمت اطراف آن و مناطق مختلف سرازیر می‌شوند اما مجدداً به ناچار برای کار و فعالیت به شهرها باز می‌گردند که این خود سبب شلوغی دو چندان سیستم حمل و نقل می‌شود.

وی ارتباط سیستم برنامه‌ریزی حمل و نقل و برنامه‌ریزی شهری را پر اهمیت بیان کرد و افزود: یکی از ویژگی‌ها و شاخصه‌های محیط شهری مطلوب، دسترسی آسان، سریع و مطمئن شهروندان به نقاط مختلف شهر و بهر‌ه‌مندی از کاربر‌های گوناگون موجود در سطح شهرها است.

عضو هیئت علمی گروه مدیریت شهری دانشگاه خسارت‌های وارده به جوامع انسانی را در پی بروز و گسترش معضلات شهرنشینی و توسعه زندگی شهری سنگین توصیف کرد و ادامه داد: رشد بی‌رویه منابع انرژی‌های تجدیدناپذیر و ایجاد آلودگی‌های هوا، آب و خاک و همچنین آلودگی‌های صوتی ناشی از تراکم وسایل نقلیه از پیامدهای منفی و مستقیم عدم توجه به پایداری در توسعه حمل و نقل به چشم می‌خورد.

محمدپور تصریح کرد: کسانی که دسترسی کمتری به حمل‌ و نقل و مزایای آن دارند، به طور غیرمستقیم از‌ معضلات ناشی از حمل‌ و نقل متضرر می‌شوند که غالباً این مساله سبب نارضایتی عموم مردم از عدم در نظرگیری عدالت اجتماعی می‌شود.

وی بازبینی بخش حمل‌ و نقل شهری از دیدگاه توسعه پایدار و بررسی بازخوردهای ناشی از آن را ضروری دانست و افزود: اهمیت حمل‌ و نقل پایدار به آن جهت است که با گذشت زمان و افزایش شهرنشینی، تجارت آزاد و جهانی؛ نیازمند افزایش جابه‌جایی افراد و کالا و در نهایت گسترش زیرساخت‌های حمل‌ و نقل شده است.

این استاد دانشگاه افزایش خودروهای شخصی، کمبود فضا و سطح معابر و نداشتن ظرفیت پذیرایی از انبوه خودرو‌های شخصی را در خیابان‌های شهرستان خوی معضلی برای این شهرستان عنوان کرد و گفت: کمبود پارکینگ عمومی ، عدم تناسب جزیره میانی با عرض خیابان در بعضی تقاطع‌ها مانند میدان ولیعصر، عدم تناسب شبکه ارتباطی مرکزی خوی با توجه به حجم بالای تردد، وجود گره‌های ترافیکی در تقاطع‌های منتهی به بخش مرکزی شهر، استقرار کاربری تجاری در محورهای اصلی، موجب ترافیک بیش از حد در این محورها ،عدم تفکیک حرکت سواره از پیاده در محورهای فرعی، عدم طراحی هندسی اصولی تقاطع‌ها، عدم تامین پارکینگ برای کاربری‌های عمده مانند اداره، بیمارستان و میدان میوه و تره‌بار را می‌توان باعث ترافیک سنگین در خیابان‌های خوی دانست.

وی پیاده راه‌سازی (زون پیاده) را برای حفظ هویت کالبدی و فرهنگی اصیل مرکز شهر خوی بسیار مناسب و علمی دانسته و افزود: با زون پیاده می‌توان هم هویت فرهنگی خوی را حفظ کرد و هم از بار ترافیک مرکز شهر کاهش داد. بدین ترتیب که در بافت مرکزی شهر یعنی حد فاصل میدان مرکز شهر (چهارراه امام) به سمت جنوب خیابان طالقانی تا ابتدای خیابان شیخ مهدی، به سمت غرب خیابان امام تا مسجد، به سمت شمال تا گذر ارتش و به سمت شرق تا ابتدای خیابان صمدزاده (دوز میدانی) محورها مسدود و از تردد خودرو جلوگیری شده و به صورت سنگ فرش و پیاده راه مورد استفاده عموم قرار گیرد.

این متخصص مدیریت شهری احداث زیرگذرهایی در محدوده چهارراه‌های جانبازان، مصلی و ربط جهت انتقال و رفع گره‌های کور ترافیکی را خواستار شد و ادامه داد: ایجاد مجتمع‌های پزشکی در خارج از محدوده مرکزی شهر برای کاهش ترافیک مرکز شهر و خیابان امام، اصلاح هندسی به صورت جزئی برخی از تقاطع‌ها و میادین به ویژه در حوزه مرکزی خوی، حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ارائه تسهیلات مناسب و فراهم کردن شرایط برای احداث پارکینگ، سنگینی ترافیک در مرکز شهر خوی را از بین می‌برد.

محمدپور ارتقای اخیر درجه شهرداری خوی از 9 به 10 را برای توسعه و پیشرفت شهرستان خوی مهم ارزیابی کرد و افزود: باید از این ظرفیت‌سازی نهادی که برای خوی ایجاد شده است، در راستای توسعه و عمران شهر، به ویژه حل مشکلات و معضلات ترافیکی شهر و تحقق حمل و نقل درون شهری پایدار خوی، کمال بهره را برد.

وی افزود: با تاسیس شهرداری‌های منطقه یک و دو، و ایجاد معاونت حمل و نقل و ترافیک در شهرداری مرکز می‌توان در راستای تسهیل خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان خوی و تحقق پیشنهادات مذکور در راستای حل مسئله ترافیک شهر خوی در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیروزی‌های بی‌شماری را در عرصه مدیریت شهری به منصه ظهور رساند.

انتهای پیام/61009/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول