اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان سیستان و بلوچستان:

کیفیت ساخت و ساز برعهده سازمان نظام مهندسی است / شهرداری بر ضوابط نظارت دارد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان سیستان و بلوچستان گفت: کیفیت ساخت و ساز بر عهده سازمان نظام مهندسی و مهندس ناظر است و شهرداری تنها بر ضوابط و قوانین نظارت دارد.

کیفیت ساخت و ساز برعهده سازمان نظام مهندسی است / شهرداری بر ضوابط نظارت دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، رسول بیجار پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار داشت: نظام مهندسی و کنترل ساختمان مجموعه قانون، مقررات، آئین‌نامه‌ها، استانداردهای تشکل‌های مهندسی، حرفه‌ها برای رسیدن به اهداف منظور در این قانون تدوین شده است.

وی افزود: تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در معماری و شهرسازی، تأمین موجبات رشد و اعتلای مهندسی در کشور، بالا بردن کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای خدمات، ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه‌ها در این بخش از اهداف و خط مشی‌های قانون در نظام مهندسی ساختمان سیستان و بلوچستان به شمار می‌آید.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان سیستان و بلوچستان بیان داشت: برای جذب هرچه بیشتر مهندسان و تحقق اهداف در سطح کشور، سازمان نظام مهندسی ساختمان از این پس به اختصار سازمان خوانده می‌شود و در هر استان یک سازمان به نام «سازمان نظام مهندسی ساختمان استان» طبق ‌شرایط‌ یاد شده ‌در این ‌قانون ‌و آئین‌نامه‌ اجرایی آن‌ تاسیس‌ می‌شود.

2 هزار و 500 مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هستند

این مسئول اضافه کرد: در کل کشور، 250 هزار مهندس، سرپرستی سازمان‌های نظام مهندسی کشور را برعهده دارند و البته در این استان نیز 2 هزار و 500 مهندس در عضویت این سازمان هستند.‌

بیجار با اشاره به وجود هشت دفتر سازمان نظام مهندسی ساختمان در سطح سیستان و بلوچستان متذکر شد: نیکشهر، سراوان، خاش، زابل، زهک و ایرانشهر در مجموع تحت پوشش خدمات این سازمان قرار دارند.

وی ادامه داد: این سازمان با عنایت خداوند، عنوان برتر کشور را در زمینه رعایت مقررات ملی ساختمان در پنجمین همایش مقررات ملی ساختمان و دریافت لوح تقدیر از وزارت راه و شهرسازی را کسب کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مقررات ملی این سازمان در مجموع 21 مبحث بوده که به مهندسانی که وارد این سازمان می‌شود ارائه خواهد شد افزود: مجمع عمومی سازمان استان از اجتماع تمامی اشخاص حقیقی عضو دارای حق رأی سازمان که منحصر به دارندگان مدرک تحصیلی در رشته‌های مهندسی ساختمان و رشته‌های مرتبط است، تشکیل می‌شود.

این مسئول اذعان داشت: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان یک نوع سندی است که حاوی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان و چگونگی رعایت مقررات ملی ساختمان بوده که این موضوع حدود چهار یا پنج سال است که در این استان اجرا می‌شود.

بیجار گفت: تمام ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود، حسب مورد دارای یک یا چند بازرس هستند که موظفند در چارچوب قانون و آئین‌نامه اجرایی عمل کنند بنا بر این طبق ماده 4 قانون، اشتغال اشخاص حقیقی و حقوقی به آن دسته از امور فنی در بخش‌های ساختمان و شهرسازی که توسط وزارت یاد شده تعیین می‌شود، مستلزم داشتن صلاحیت حرفه‌ای است.

وی تصریح کرد: برای تمامی ساختمان‌های موجود در این استان، پروانه ساخت از شهرداری صادر نخواهد شد فقط در صورتی که ناظرین این سازمان تأیید کنند پرونده ساختمانی محقق می‌شود لذا طبق ماده 30 شهرداری‌ها و مراجع صدور پروانه ساختمان، پروانه شهرک‌سازی و شهرسازی و سایر مجوزهای شروع عملیات ساختمان و کنترل و نظارت بر این گونه طرح‌ها در مناطق و شهرها برای صدور پروانه و سایر مجوزها تنها نقشه‌هایی را خواهند پذیرفت که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده پروانه اشتغال به کار و در حدود صلاحیت مربوط امضا شده باشد و برای انجام فعالیت‌های کنترل و نظارت از خدمات این اشخاص در حدود صلاحیت مربوط استفاده کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تمامی افرادی که در جایی مشغول به کار هستند باید شرایط قانونی را داشته باشند گفت: ناظرین، نظارت مضاعف را در زمینه ساخت و ساز مسکن‌های مهر انجام می‌دهند چرا که باید مقررات ملی ساختمان‌ها در آنها نیز رعایت شود.

بیجار در زمینه تعداد افراد تحت پوشش این سازمان افزود: 2 هزار و 500 نفر عضو این سازمان بوده و حدود 1000 نفر پروانه اشتغال دارند و می‌توانند کار حرفه‌ای انجام دهند و مابقی اجازه کار کردن ندارند.

وی در زمینه رسیدگی به شکایات اشخاص بیان کرد: طبق ماده 17 قانون هر سازمان نظام مهندسی ساختمان در هر استانی دارای یک شورای انتظامی متشکل از یک نفر حقوقدان به معرفی رئیس دادگستری استان و دو تا چهار نفر مهندس خوشنام که به معرفی هیئت مدیره و با حکم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسان ساختمان برای مدت سه سال منصوب می‌شوند، خواهد بود و رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تخلفات حرفه‌ای و انضباطی و انتظامی مهندسان و کاردان‌های فنی به عهده این شورا است.

این مسئول با اشاره به میزان صدور پروانه‌های اشتغال متذکر شد: سال گذشته، 98 پروانه اشتغال، 43 فقره تمدید پروانه و نیز در مجموع 249 فقره تأسیس و تمدید مجوز در دست این سازمان است.

انتهای پیام/75002/صا40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول