اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین خبر داد

پیشرفت 65 درصدی ‌قطعه نخست جاده قزوین ـ الموت ـ تنکابن

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین از پیشرفت 65 درصدی در اجرای قطعه نخست جاده قزوین ـ الموت ـ تنکابن خبر داد و گفت: در قطعه دوم، عملیات ابتدایی در حال انجام است.

پیشرفت 65 درصدی ‌قطعه نخست جاده قزوین ـ الموت ـ تنکابن

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، نادر محمدزاده بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: سال 91 از نظر اعتباری سال سختی بود اما در عین حال چند طرح اساسی در حوزه راه و شهرسازی در استان قزوین پیگیری و اجرا شد که پیشرفت خوبی داشته‌اند.

وی افزود: مهم‌ترین طرحی که ابتدای سال جاری آغاز شد، فاز دوم محور قزوین ـ الموت ـ تنکابن بود که تاکنون پیشرفت خوبی داشته است به طوری که در استان قزوین حدود 20 کیلومتر بازگشایی شده است.

این مسئول اضافه کرد: دو طرف دهانه یکی از تونل‌ها به طور کامل باز شده و آمادگی آغاز حفاری ورودی تونل را پیدا کرده و در تونل دیگر نیز به ورودی تونل رسیده‌ایم.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین با بیان اینکه اصلی‌ترین تونل این مجموعه حدود 300/4 کیلومتر طول دارد و یکی از بزرگترین تونل‌های کشور به شمار می‌رود، عنوان کرد: امیدواریم در دو هفته آینده موفق شویم به ورودی این تونل دست یابیم و عملیات اجرایی دهانه ورودی تونل را آغاز کنیم.

محمدزاده تصریح کرد: استان مازندران عملیات اجرایی کیلومتر 34 تا 40 طرح را آغاز کرده است اما با توجه به اینکه در این قسمت از طرح که در استان مازندران واقع شده، وجود جنگل و زمین‌های زراعی موجب شده طرح با مشکلاتی رو به رو شود.

وی ادامه داد: باید با اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست هماهنگی‌های بیشتری انجام شود تا آسیبی به محیط زیست و منابع طبیعی وارد نشود.

محمدزاده بیان کرد: برای اینکه سرعت انجام طرح افزایش یابد، از دهانه خروجی تونل چهار کیلومتری نیز عملیات اجرایی را آغاز می‌کنیم زیرا در خروجی تونل جنگل نداریم و این احتمال می‌رود که به این طریق سرعت کار در قسمت مازندران افزایش یابد.

این مسئول اظهار داشت: برای قطعه نخست جاده قزوین ـ الموت ـ تنکابن که در استان قزوین واقع شده تاکنون حدود 50 میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل این قطعه 100 میلیارد تومان دیگر نیز نیاز است.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین با اشاره به اینکه برای قطعه دوم نیز همین مبلغ با پیش پرداخت در اختیار مجری طرح قرار گرفته است، افزود: میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای قطعه دوم 411 میلیارد تومان و اعتبار لازم برای بهسازی یک قطعه از این جاده که در استان مازندران واقع شده 50 میلیارد تومان است.

محمدزاده اضافه کرد: در مجموع ساخت این جاده به حدود 550 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که 450 میلیارد تومان آن از محل سهام تأمین می‌شود و امیدواریم باقی‌مانده این مبلغ از بودجه سنواتی و کمک‌هایی از سفر مقام معظم رهبری، تأمین شود.

وی ادامه داد: در صورتی که عملیات اجرایی این طرح بر اساس زمان‌بندی پیش رود امیدواریم قطعه نخست این طرح که طول آن 62 کیلومتر است در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

این مسئول با اشاره به محدودیت‌های عملیات اجرایی این طرح گفت: به دلیل شرایط جوی ایام کار در این طرح محدود است به طوری که از اردیبهشت تا اواخر مهر ماه امکان اجرای عملیات قطعه نخست این طرح وجود دارد بنابر این زمان تأمین منابع مالی بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود سه میلیون خودرو در سال از این مسیر عبور کند، اظهار کرد: با بهره‌برداری از این طرح مسیر قزوین به تنکابن حدود 180 کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود که این موضوع در صرفه‌جویی میزان سوخت خودروهایی که در این مسیر تردد می‌کنند نقش مهمی دارد.

محور قزوین ـ رحیم‌آباد ـ کلاچای از راه‌های مناسب کشور است

محمدزاده با اشاره به روند اجرایی طرح قزوین ـ رحیم‌آباد ـ کلاچای گفت: سال گذشته مصوبه‌ای از دولت برای این محور گرفتیم که یک صد میلیارد تومان اعتبار از محل فروش سهام برای آن در نظر گرفته شود که به زودی مناقصه آن انجام و پس از انتخاب پیمانکار عملیات اجرایی طرح تا پایان شهریور ماه سال جاری آغاز می‌شود.

وی افزود: این طرح نیز یکی از طرح‌های مهم اداره کل راه و شهرسازی قزوین به شمار می‌رود که محور باراجین آغاز مسیر است و از مسیرهای شاهرود، نقطه‌ای بین رجایی‌دشت و رازمیان که با شاهرود تلاقی دارد و از آنجا به ارتفاعات بالادست لشکان منتقل می‌شود.

به گفته این مسئول آغاز عملیات اجرایی این طرح از شاهرود به سمت انتهای محور استان قزوین به مناقصه گذاشته می‌شود و عملیات اجرایی ادامه این طرح که در استان گیلان واقع شده است به صورت مستقل به وسیله اداره کل راه و شهرسازی گیلان به اجرا در می‌آید.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین خاطرنشان کرد: این مسیر پل ارتباطی استان قزوین با استان گیلان است و با توجه به شیب‌ها، پیچ‌ها و شرایط اقلیمی که برای راه در مسیر اجرای این طرح وجود دارد، از لحاظ کیفیت دسترسی از راه‌های مناسب کشور است.

محمدزاده با اشاره به روند اجرایی طرح احداث جاده بویین زهرا به ساوه گفت: این طرح در تأمین منابع با مشکلاتی رو به رو بود که در حال حاضر با توجه به رفع این موانع حدود 20 کیلومتر از این مسیر آمادگی آسفالت شدن و بهره‌برداری را دارد.

وی افزود: این طرح در مجموع 70 کیلومتر است که 35 کیلومتر آن در استان قزوین واقع شده و از محورهای پرتردد و پرحادثه به شمار می‌رود که امیدواریم هرچه زودتر عملیات اجرای 15 کیلومتر باقی‌مانده نیز اجرا شود.

این مسئول با بیان اینکه محور قزوین ـ کورانه از طرح‌های فاقد اعتبار مصوب است، گفت: با توجه به اینکه این طرح بدون اعتبار مصوب آغاز شده موفق به اتمام عملیات اجرایی نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین افزود: پیگیری‌های زیادی برای تأمین منابع صورت گرفته است اما با توجه به اینکه این طرح اعتبار مصوب ندارد و شروع طرح‌های جدید در شرایط اعتباری فعلی تقریباً ناممکن است، با کمک گرفتن از محل‌های اعتباری مختلف امیدواریم شرایط این طرح بهبود یابد.

انتهای پیام/77010/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول