اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بهره‌برداری از جاده قزوین- الموت- تنکابن تا 3 سال آینده

جاده قزوین- الموت- تنکابن به عنوان تنها راه دسترسی جدید از شمال به جنوب رشته کوه البرز طی نیم قرن گذشته، سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد.

بهره‌برداری از جاده قزوین- الموت- تنکابن تا 3 سال آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، از دوره پهلوی اول، یعنی از حدود 50 سال پیش تاکنون، هیچ کریدوری از شمال به جنوب رشته کوه البرز احداث نشده است.

در این مدت فقط راه‌هایی موازی با کریدور مربوط به 50 سال پیش ایجاد می‌شد و یا راه‌های جدیدی به همان کریدور اضافه یا کریدور پیشین، کیفی‌سازی می‌شد.

با سفر مقام معظم رهبری به قزوین در آذر ماه سال 82 طرحی به تصویب رسید که با اجرای آن جاده قزوین- الموت- تنکابن به عنوان تنها کریدور جدید پس از 50 سال در این مسیر ایجاد می‌شود و به واسطه پوشش دادن چند استان کشور، مزایای زیادی را برای آن‌ها به ویژه قزوین به دنبال دارد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در خصوص چگونگی اجرا و پیشرفت فیزیکی این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: عملیات اولیه اجرای طرح احداث جاده قزوین- الموت- تنکابن از سال 86 آغاز شد و از سال 88 شکل جدی‌تر به خود گرفت.

نادر محمدزاده با بیان اینکه طرح یاد شده در سه مرحله به اجرا درمی‌آید، ادامه ‌داد: طول مسیر 148 کیلومتری بین ابتدا و انتهای این جاده به سه قسمت 62، 52 و 34 کیلومتری تقسیم شده که فاز 62 کیلومتری آن در حال حاضر با حدود 65 درصد پیشرفت فیزیکی همراه است.

محمدزاده ضمن مطلوب ارزیابی کردن پیشرفت اجرای طرح، ‌افزود: برخی قسمت‌های این جاده به دلیل کوهستانی بودن و قرار داشتن در شیب‌های تند کوه، به پل‌ها و دیواره‌های نگهدارنده‌ای برای جلوگیری از ریزش نیاز دارند و همین امر موجب کندی سرعت اجرای طرح می‌شود.

وی بیان کرد: به دلیل شرایط جوی در این قسمت از مسیر، دوره کاری کوتاه و محدود به فاصله زمانی بین اردیبهشت تا شهریور ماه است که این موضوع نیز به کندتر شدن اجرای طرح کمک می‌کند. 

*پایان فاز نخست تا سال آینده

این مسئول اضافه کرد: با اجرای بیش از 90 درصد از قطعه 65 کیلومتری این جاده تا سال آینده، فاز نخست این طرح به پایان می‌رسد.

محمدزاده با اشاره به آغاز اجرای فاز دوم طرح احداث جاده قزوین- الموت- تنکابن، ادامه داد: فاز دوم این طرح قطعه‌ای با شرایط بسیار دشوار و شامل حدود 25 تونل است که تعداد زیادی پل و آب‌رو را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از این تونل‌ها به طول 4.2 کیلومتر جزو بزرگ‌ترین تونل‌های کشور محسوب می‌شود، ‌گفت: این در حالی است که بزرگ‌ترین تونل کشور در حال حاضر سه کیلومتر طول دارد.

محمدزاده عنوان کرد: ساخت تونل 4.2 کیلومتری در فاز دوم، علاوه بر کوتاه کردن فاصله، شرایط نگهداری، راه و نیز عبور و مرور را در فصل زمستان به مراتب بهبود می‌بخشد.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین با بیان اینکه با آغاز اجرای فاز دوم از فروردین ‌ماه سال جاری، حدود 20 کیلومتر از آن بازگشایی شده است، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه بهره‌برداری از فاز دوم هنوز نهایی نیست، امکان ارتباط و تردد کارگاهی و ماشین‌آلات راه‌سازی را فراهم می‌کند.

محمدزاده با اشاره به تقسیم مسیر 52 کیلومتری فاز دوم به شش قطعه، اذعان ‌کرد: علت این امر آن است که به هنگام اجرای طرح، در مواقع رسیدن به تونل ضمن ایجاد شرایطی برای اجرای طرح از دو طرف، بتوان ساخت خود تونل‌ها را هم به اجرا درآورد.

وی ادامه ‌داد: همچنین فاز سوم احداث جاده قزوین- الموت- تنکابن به طول 34 کیلومتر به بهسازی جاده‌ منطقه 3000 جاده تنکابن اختصاص دارد.

پیش‌بینی 550 میلیارد تومان برای احداث جاده

محمدزاده در خصوص هزینه‌های اجرای طرح یاد شده، بیان کرد: اعتبار اجرای کل این طرح 550 میلیارد تومان بود و در صورتی که بنای کار به تأمین اعتبارات سالانه گذاشته می‌شد، با اختصاص 20 میلیارد تومان در هر سال، اجرای طرح بیش از 27 سال به طول می‌انجامید.

این مسئول ادامه داد: با مصوبه هیئت دولت مقرر شده است مبلغ 450 میلیارد تومان از این اعتبارات از محل فروش سهام فولاد خوزستان تأمین شود و با توجه به اعتبار هزینه شده به میزان 50 میلیارد تومان در سال‌های گذشته و پیش‌بینی اعتبار از ردیف‌های بودجه سالانه، اعتبار اجرای طرح در مدت سه سال به صورت کامل تأمین شده است.

بهره‌برداری از جاده قزوین- الموت- تنکابن در سال 95

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین عنوان می‌کند: بر اساس برنامه زمان‌بندی کنونی بناست طرح احداث این جاده تا سال 95 به پایان برسد.

وی در تبیین عظمت طرح یاد شده ادامه داد: این طرح پس از آزادراه تهران- شمال که دشوارترین طرح در دست اجرای کشور در حوزه راه است و از راه‌های اصلی درجه یک کشور با مشخصات آزادراهی محسوب می‌شود، در شمار دشوارترین طرح‌های حال حاضر کشور قرار دارد.

180 کیلومتر کاهش مسیر/ 100 میلیون لیتر صرفه‌جویی در سوخت

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کاهش 180 کیلومتری طول مسیر قزوین به مازندران با احداث این جاده، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال نخست بهره‌برداری، سه میلیون دستگاه خودرو از آن عبور کند و سالانه یک صد میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی شود.

این طرح اقتصاد منطقه را متحول می‌کند

مزایای احداث جاده قزوین- الموت- تنکابن برای کشور، منطقه و استان قزوین موضوعی است که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در خصوص آن به خبرنگار فارس در قزوین ‌گفت: جاده قزوین- الموت- تنکابن می‌تواند به عنوان یک محور پدافندی عمل کند و در کاهش فاصله مسیر به استان‌های شمالی به ویژه مازندران نیز مؤثر است.

منوچهر حبیبی با بیان اینکه اجرای طرح یاد شده اقتصاد منطقه را متحول می‌کند، ‌افزود: از آنجا که این جاده از مسیرهای پرتردد شمالی کشور و برخوردار از جاذبه‌های دیدنی فراوان است، می‌تواند موجب انتخاب این مسیر از سوی گردشگران و بهره‌مندی منطقه از اقتصاد پاک و سالم حاصل از گردشگری شود.

اتصال مناطق صعب‌العبور قزوین به یک راه استاندارد

حبیبی اتصال مناطق صعب‌العبور استان از جمله الموت غربی و شرقی به یک محور اصلی و راه استاندارد را از دیگر مزایای احداث این جاده عنوان ‌کرد و ادامه ‌داد: همچنین این طرح می‌تواند برای آن دسته از ساکنان الموت که از لحاظ سببی و نسبی قرابت‌هایی با اهالی تهران و استان‌های شمالی دارند، حائز اهمیت باشد.

وی با اشاره به کارکرد ملی این طرح و پوشش بخشی از نیاز استان‌های تهران، البرز، قزوین، مازندران و گلستان، تصریح کرد: احداث جاده قزوین- الموت- تنکابن به واسطه کوتاه کردن مسیر برای اهالی پایتخت و استان‌های مرکزی و شمالی در اقتصادی کردن سفرها اثرگذار است.

این مسئول خاطرنشان کرد: جاده یاد شده با شروع از منطقه حصارخروان در نزدیکی شهرستان آبیک، وارد منطقه الموت شرقی می‌شود و به سمت تنکابن در استان مازندران ادامه مسیر می‌دهد.

حبیبی این طرح را جزو بزرگ‌ترین طرح‌های استان قزوین از نظر اعتبار ‌دانسته و یادآور شد: گردشگری یکی از محورهای چهارگانه توسعه استان قزوین است و این استان به عنوان یک منطقه بهره‌مند از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، به دلیل قرار داشتن بخش زیادی از جاذبه‌های تاریخی در داخل استان، دسترسی به آن‌ها به آسانی امکان‌پذیر است.

وی بیان ‌کرد: با احداث این جاده شرایط برای معرفی جاذبه‌های طبیعی استان و در نتیجه توسعه گردشگری در این بعد نیز فراهم می‌شود.

بر پایه این گزارش، کاهش ترافیک به عنوان دغدغه امروز جوامع، صرفه‌جویی در سوخت، کاهش طول مسیر، رونق گردشگری و نظایر آن دلایلی هستند که سبب می‌شوند اهالی استان‌هایی همچون قزوین چشم‌انتظار بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از این طرح ملی باشند؛ طرحی که مسافران، گردشگران و دوست‌داران طبیعت شهرهای شمالی کشور را از جاذبه‌های دیدنی قزوین و الموت، آشیانه عقاب‌ها نیز بهره‌مند می‌کند.

انتهای پیام/77011/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول