اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌و‌گوی استاندار مازندران با فارس اعلام شد/ بخش نخست

پالایشگاه ساری منتظر سرمایه‌گذار است/ فایل سایپای گهرباران باز است

استاندار مازندران با اعلام اینکه برای اجرا و ساخت پالایشگاه مازندران منتظر سرمایه‌گذار جدید هستیم درباره وضعیت کارخانه سایپای گهرباران نیز تاکید کرد: فایل سایپای گهرباران باز است.

پالایشگاه ساری منتظر سرمایه‌گذار است/ فایل سایپای گهرباران باز است

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از ساری، سیدعلی‌اکبر طاهایی استاندار مازندران امروز در جمع خبرنگاران فارس به سئوال‌های مطرح شده پاسخ گفت.

بخش نخست این مصاحبه به پروژه‌های اقتصادی به ویژه پالایشگاه اختصاص داشت.

فارس: دولت مصوبات بزرگی مانند راه‌اندازی پالایشگاه در مازندران را از زمان شروع فعالیت دولت نهم مصوب کرده بود، پالایشگاه با وعده‌های داده شده به نبود سرمایه‌گذار ختم شد، بهتر نبود طرح‌های اجرایی دیگری را در دستور کار قرار می‌دادید؟

طاهایی: بحث احداث پالایشگاه و انتخاب منطقه پشتکوه به این منظور بود که از عرصه‌های منابع ملی بهتر بهره‌برداری شود و از اول، دولت امکان راه‌اندازی این پالایشگاه را با در اختیار گذاشتن 200 هکتار زمین ملی و مجوز محیط زیست فراهم کرد تا از اراضی منطقه‌ پشتکوه استفاده بهینه شود.

فراهم کردن شرایط سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری در شرایطی که حلقه تحریم‌ها در سال 90 و 91 تنگ‌تر شد بسیار سخت بود و حتی بانک مرکزی نیز در شرایط غیرعادی قرار گرفت.

اما در زمان کلنگ‌زنی این پروژه، استانداری میل به کلنگ‌زنی در زمانی که تعیین شده را نداشت اما از مالزی و امارات سرمایه‌گذارانی آمده بودند و در سفر سوم نیز مهمانان خارجی حضور داشتند و بخشی از کار ناشناخته ماند و برای ما روشن نشد.

سرمایه‌گذار دوم پالایشگاه مازندران نیز باید 20 درصد به عنوان وثیقه می‌گذاشت که محل مرجع این تصمیم استانداری نبود، وزارت نفت توسط یک شرکت چینی قرار بود مراحل کار را پیگیری کنند که این سرمایه‌گذار اسناد را ارائه و تقدیم کرد و استانداری در این زمینه همکاری کرد.

در مرحله بعدی نیز برای پالایشگاه مازندران در منطقه چهاردانگه ساری، بازدید سرمایه‌گذارانی از اسپانیا و استرالیا را فراهم کردیم.

اخیرا نیز سرمایه‌گذار جدیدی از واحد پتروشیمی قزوین وارد این عرصه شده است که در مرحله شناسایی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری است.

فارس: پالایشگاه بهشهر به کجا ختم شد؟

طاهایی: مشکل پالایشگاه بهشهر نداشتن مجوز محیط زیست بود که کلنگ آن نیز با حضور وزیر وقت نفت به زمین زده شد.

‌قرار بود گام‌های بعدی بعد از کلنگ‌زنی برداشته شود اما با وجود اینکه وزیر نفت برای کلنگ‌زنی اکراه داشت، علاقه‌مندی و پیگیری نماینده مجلس در بهشهر، سبب همراهی استانداری با این پروژه شد.

در نهایت به دلیل عدم صدور مجوز زیست محیطی به دلیل نزدیکی با تالاب بین‌المللی میانکاله، این پروژه نیز به سرانجام نرسید.

فارس: کارخانه خودروسازی سایپا در گهرباران در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

طاهایی: سرمایه‌گذاری سایپا در زمان من مطرح شد، بعد از اینکه راه‌اندازی ایران خودرو در دوران تصدی آقای شفقت و کریمی استانداران قبل از من در بابل مطرح شد، در دوران من به افتتاح رسید ضمن اینکه برای ایران خودرو طرح توسعه در دستور کار قرار گرفت.

توسعه کارخانه ایران خودروی بابل به طور کامل نیازمند زیرساخت‌‌هایی مانند اتصال سراسری به راه‌آهن سراسری داشت، این طرح را پیگیری کردیم.

درباره کارخانه سایپای گهرباران نیز باید گفت که این مسئله با نظر مساعد مهندس محرابیان وزیر صنعت سابق در زمین مسکن مهر که مربوط به دانشگاه علوم کشاورزی بود مطرح شد.

برای اجرای این کار با مصوبه دولت، طرح مسکن مهر از زمین منطقه گهرباران جدا شد و به سازمان جنگل‌ها برگشت داده شد.

از 100 هکتار زمین اختصاص یافته به مسکن مهر، 60 هکتار به سایپا واگذار شد که با بحران‌های مالی مواجه شدیم اما فایل و موضوع سرمایه‌گذاری سایپا باز است.

انتهای پیام/86003/ش20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول