اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ضرورت رسیدگی به وضعیت سینماهای قزوین/دولت باید وارد عرصه شود

ضرورت رسیدگی به وضعیت سینماهای شهر قزوین موضوعی است که اظهارات سینماداران، کارشناسان و مسئولان نیز آن را تأیید می‌کند.

ضرورت رسیدگی به وضعیت سینماهای قزوین/دولت باید وارد عرصه شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سینما آیینه جادوی جهان‌نما به عنوان یکی از رگ‌های حیات فرهنگی هر جامعه، تبلور روح جمعی هنر و خرد در زندگی مردم و بازوی تبلیغی عقیده و فرهنگ حاکم بر یک جامعه مستلزم تقویت هرچه بیشتر و رسیدگی هرچه بهتر است؛ اما وضعیت سینماهای شهر قزوین نیاز به رسیدگی دارد که البته اظهارات سینماداران، کارشناسان و مسئولان گواه این مدعاست.

در شرف تعطیل کردن سینما هستیم

مدیر سینما مهتاب قزوین با بیان اینکه در شرف تعطیل کردن سینما هستیم، می‌گوید: به انجمن سینماداران نامه نوشته‌ام که میخواهم سینما را تعطیل کنم، چون این روزها استقبال از سینما بسیار کم شده و چرخ سینما نمی‌چرخد.

محمدرضا بصیری علت ایجاد این شرایط را کیفیت پایین فیلم‌ها عنوان می‌کند و می‌افزاید: گاه خیلی از این فیلم‌ها که هفت بار در روز اکران می‌شود، کمتر از 200 هزار تومان در روز فروش می‌کند که این برای یک روز کاری سینما مبلغ خیلی کمی است.

بصیری ادامه می‌دهد: ماندن در عرصه سینماداری تنها عشق و علاقه می‌خواهد و در غیر این صورت در شرایط فعلی یک سینمادار فقط ضرر می‌کند و چون سینماداران حتی توان پرداخت دستمزد حداقلی کارگران را هم ندارند و مجبور به کم کردن تعداد آن‌ها هستند.

وی ضمن در خواست حمایت از مسئولان و شورای شهر تصریح می‌کند: اگر در طول سال چند فیلم پرفروش مانند «رسوایی» که باعث رونق سالن‌های سینما می‌شوند به سینماداران داده شود، می‌توان آن را اداره کرد.

مدیر سینما مهتاب قزوین با اشاره به اینکه ادامه دادن کار در شرایط فعلی بسیار دشوار است، خاطرنشان می‌کند: فروش امسال فقط در زمان اکران رسوایی خوب بود؛ البته سال گذشته نیز چند فیلم پرفروش به سینما رسید؛ اما امسال میزان فروش تا به امروز خیلی پایین بوده است.

بصیری اضافه می‌کند: 50 درصد از درآمد یک فیلم به سینمادار می‌رسد که با کسر عوارض شهرداری، مالیات بر ارزش افزوده و محاسبه هزینه‌های جاری مانند آب، برق، گاز، تلفن، دستمزد نیروی انسانی و از همه بدتر هزینه سنگین تعمیرات و نگهداری تجهیزات، چیزی باقی نمی‌ماند و چرخ زندگی سینمادار هم مانند چرخ سینما نمی‌چرخد.

دولت باید وارد عرصه شود

از دیدگاه غلامحسین لطفی کارشناس مسائل سینمایی نیز علت کاهش استقبال مردم از سینماها، پایین آمدن کیفیت فیلم‌ها و سینماهاست.

لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه دولت باید وارد عرصه سینما شود، می‌گوید: دولت با ایجاد تسهیلات و گشودن چتر حمایتی خود برای فیلم‌سازان و سینماداران می‌تواند علاوه بر تقویت سینماداران به ساخت فیلم‌های باکیفیت کمک کند.

وی با بیان اینکه نباید نادیده گرفت که سینما امروز رقیبان بسیار قدرتمندی دارد، عنوان می‌کند: به عنوان نمونه فیلم‌هایی که در سینما اکران می‌شود، با قیمت بسیار پایین قابل تهیه و مشاهده در سینمای خانگی است و حتی فیلم‌های تلویزیونی هم به دلیل کیفیت بالایی که دارد، موجب می‌شود تا مردم تماشای فیلم در خانه خود را بر فیلم دیدن در سینما ترجیح دهند.

لطفی تعداد کم سینما در شهر قزوین را مورد توجه قرار می‌دهد و تصریح می‌کند: علت این موضوع نبود بازار پررونق برای سینماست؛ چراکه سینما نه تنها هنر بلکه گونه‌ای از صنعت است و صنعت نیز به سودآوری نیاز دارد؛ همان گونه که هر کالایی که تقاضای مصرف بالایی داشته باشد، تعداد فروشندگان آن نیز زیاد می‌شود.

وی سینما را مکانی برای هم‌افزایی احساسات مردم می‌داند و می‌گوید: سینما به عنوان یک محیط تفریحی جمعی باعث ایجاد مشارکت مردم روی یک اتفاق می‌شود و به همین دلیل مخاطب در صورت مواجهه با سالن‌های خلوت، رغبت خود را برای رفتن به سینما از دست می‌دهد.

این کارشناس ارشد بازیگری یادآور می‌شود: این فرآیند در نهایت به خالی شدن سینماها از مردم و حتی مخاطبان حرفه‌ای و همیشگی سینما می‌انجامد.

لطفی در خصوص راه‌های ترغیب مردم برای حضور در سینماها با تأکید بر نقش بسزای فرهنگ‌سازی در این زمینه، اضافه می‌کند: مردم برای رغبت یافتن نسبت به سینما باید بدانند که این عنصر یکی از معیارهای رشد فرهنگی جامعه است.

وی ادامه می‌دهد: کارهای زیادی برای رونق سینما می‌توان انجام داد که اصلاح ساختار جغرافیایی و انتقال آن به مکان‌هایی که مردم بیشتر در آن حضور خانوادگی دارند، از جمله این راه‌ها به شمار می‌رود.

این کارشناس سینما با اشاره به انجام چنین اقداماتی در کشورهای خارجی، بیان می‌کند: در این کشورها بلیط سینما خیلی گران‌تر از کشور ماست، اما آن‌ها امروزه سینماها را با تعداد سالن‌های بیشتر و صندلی کمتر در هر سالن در مکان‌هایی مانند مراکز خرید می‌سازند تا استقبال از سینما بیشتر شود.

ایجاد سینما سیاست اجرایی دولت نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین با بیان اینکه تعداد سینماها در قزوین بسیار کم است، به خبرنگار ما می‌گوید: هرچند ایجاد سینما از سیاست‌های اجرایی دولت نیست و باید بخش خصوصی برای ایجاد سینما اقدام کند؛ اما دولت در صورت استقبال سرمایه‌گذاران از آن‌ها حمایت می‌کند و فقط باید کسی پیدا شود که داوطلب ایجاد سینما باشد تا سازمان سینمایی کشور از او حمایت کند.

محمدحسین شفیعی‌ها با بیان اینکه تنوع فیلم‌ها در سینماهای قزوین پایین است، تصریح می‌کند: تعویض فیلم روی پرده سینما ساختار خاص خود را دارد که یکی از معیارهای آن میزان فروش فیلم است و کم بودن تعداد سینما نمی‌تواند سینمادار را مجبور به تعویض فیلم کند و اکران نشدن برخی فیلم‌ها هم به دلیل همان مشکل کمبود تعداد سینماهاست.

وی می‌افزاید: تنها یک سینمای استاندارد در قزوین وجود دارد که علت این موضوع نبود پارکینگ برای سینما بهمن و نبود فضا برای افزایش تجهیزات فنی این سینماست که امکان تجهیز و استانداردسازی را سلب می‌کند.

شفیعی‌ها در خصوص وضعیت سینما مینودر می‌گوید: مینودر یکی از مناطقی است که به شدت نیاز به وجود سینما دارد اما سینما مینودر به دلیل اختلاف بین مؤسسان آن رها شده است.

این مسئول یادآور می‌شود: مذاکراتی انجام شده که سینما مینودر به فروش برسد و اقداماتی هم در دو سال گذشته انجام شده اما پیگیری لازم صورت نگرفته است.

وی با تأکید بر عدم تغییر کاربری این سینما اضافه می‌کند: سینما ملت نیز که چندی پیش برای تعمیرات تعطیل شد به دلیل اختلافات ورثه‌ای مالکان، به حال خود رها شده است، هرچند مالکان این سینما رغبتی به ساخت آن ندارند؛ اما صحبت‌هایی با آنان انجام شده و توافقاتی هم بر سر ساخت این سینما صورت گرفته است.

شفیعی‌ها اذعان می‌کند: در این خصوص حتی به مالکان فرصتی هم داده شده تا مشکلات حقوقی سینما را برطرف و سینما را بازسازی کنند.

بر اساس این گزارش، قزوین نیاز فوری به تقویت سینماها و بهبود وضعیت آن‌ها دارد و این مسئله به دلیل دخیل بودن نهادهای مختلف در آن نیازمند همکاری نهادها و مسئولان است تا در رگ‌های حیاتی فرهنگ استان بار دیگر خون جاری شود.

انتهای پیام/77014/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول