اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین:

7 درصد جمعیت استان قزوین زیر پوشش کمیته امداد هستند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان قزوین گفت: 45 هزار نفر به صورت مستمر و 40 هزار نفر نیز به صورت موردی از سوی کمیته امداد حمایت می‌شوند که حدود هفت درصد از جمعیت استان قزوین را شامل می‌شود.

7 درصد جمعیت استان قزوین زیر پوشش کمیته امداد هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، هدایت صفری امروز در جمع خبرنگاران استان قزوین اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی در نخستین روزهای انقلاب به دست مبارک حضرت امام (ره) تأسیس شد و امروز با منویات مقام معظم رهبری به قله رسیده است.

وی افزود: کمیته امداد قطعه‌ای از قطعات نظام و حلقه اتصال بین اغنیا و فقرا است و امروز این اتفاق افتاده که آحاد جامعه به فیض خدمت به نیازمندان نائل شوند.

این مسئول اضافه کرد: امروز کمیته امداد امام خمینی در سطح کشور و حتی در سطح بین‌المللی فعالیت دارد و تجارب و دستاوردهای موفق خود را به مجامع مختلف دنیا انتقال می‌دهد و در سطح داخلی الگویی در حوزه توانمندسازی شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی با اشاره به فعالیت‌های این نهاد عنوان کرد: فعالیت‌های کمیته امداد امام راحل در حوزه‌های مختلفی مانند حوزه اشتغال و خودکفایی، حوزه معیشتی برای خانواده‌ها، حوزه مشاوره دینی و تخصصی، کمک هزینه ازدواج و جهیزیه برای خانواده‌ها و سرفصل‌های دیگری که در آن لحاظ شده است، فعالیت دارد.

این مسئول استان قزوین تصریح کرد: این نهاد در بعد دوم فعالیت‌های خود، احیا و تقویت سنت‌های حسنه اسلامی را از طریق کمک‌هایی که به وسیله مردم صورت می‌گیرد، دنبال می‌کند و بستری را فراهم کرده که مردم در این بستر به فیض خدمت به نیازمندان نائل شوند.

صفری بیان کرد: یکی از ویژگی‌های نظام ولایی انفاق است که پاسخگویی به فطرت سلیم انسانی و پیام دین برای بنیان جامعه اسلامی به شمار می‌رود و در نظام ولایی مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

وی افزود: امروز کمیته امداد امام راحل با پیگیری‌های خوبی که در این حوزه داشته موجب شده همبستگی و همدلی در جامعه افزایش یابد و دل‌ها برای یکدیگر بتپد.

این مسئول اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی سعی کرده پس از پشت سر گذاشتن سه دهه خدمت رسانی، در دهه چهارم عمر خود بحث توانمندسازی و انسان پروری در برابر فقیر پروری را سرلوحه کارهای خود قرار دهد و نگرش رشد و بالندگی را پیگیری می‌کند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان قزوین گفت: امروز چتر حمایتی کمیته امداد برای اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند جامعه گسترده شده و جامعیت آن موجب شده که بسته به نوع نیاز افراد نیازمند و آسیب پذیر بسته‌های متنوع خدماتی ارائه شود.

صفری با بیان اینکه کمیته امداد بحث توانمند شدن خانواده‌های زیر پوشش را به صورت جدی دنبال می‌کند، افزود: دیدگاه کمیته امداد توانمندسازی خانواده‌های زیر پوشش به صورت هدفمند و در مدت زمان مشخص است که با این نگاه موفق شده در سال گذشته دو هزار و 50 خانواده زیر پوشش را توانمند کرده و از بدنه حمایتی مادی خارج کند.

وی اضافه کرد: امسال نیز پیش بینی می‌شود یک‌هزار و 500 خانواده زیر پوشش خودکفا شده و از چرخه حمایتی کمیته امداد خارج شوند.

این مسئول ادامه داد: این آمار نشان از موفقیت کمیته امداد امام خمینی استان قزوین در اجرای ماده 39 برنامه پنجم توسعه که بر اساس آن هر سال 10 درصد از خانواده‌های زیر پوشش باید خودکفا شوند، دارد.

برنامه‌های حمایتی کمیته امداد در پیشگیری از مهاجرت روستائیان تأثیرگذار است

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان قزوین بیان کرد: البته پس از خودکفایی خانواده‌ها، کمیته امداد ارتباط عاطفی، فنی و تخصصی خود را با این خانواده‌ها ادامه می‌دهد و هدف از خودکفایی توانمند شدن در بحث مادی و درآمد زایی است.

صفری با اشاره به اینکه 41 درصد مددجویان تحت حمایت کمیته امداد در شهرها و 59 درصد در روستاها سکونت دارند، گفت: این در حالی است که بر اساس آخرین سرشماری 73 درصد جمعیت استان شهرنشین و 27 درصد روستانشین هستند.

وی افزود: از نظر جنسیتی نیز 49 درصد جمعیت استان قزوین را خانم‌ها و 51 درصد را آقایان تشکیل می‌دهند اما در کمیته امداد 60 درصد مددجویان خانم‌ها و بقیه را آقایان تشکیل می‌دهند.

این مسئول اضافه کرد: این آمار نشان می‌دهد که توجه کمیته امداد امام خمینی استان قزوین بیشتر در مناطق محروم و روستاهاست و برنامه‌های این نهاد در پیشگیری از مهاجرت روستائیان تاثیرگذار بوده و توانسته تا حدودی از مهاجرت روستائیان به شهرها پیشگیری کند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان قزوین با اشاره به اجرای طرح شهید رجایی در استان قزوین گفت: 23 هزار و 881 نفر از سالمندان استان در قالب طرح شهید رجایی مورد حمایت کمیته امداد قرار دارند و این در حالی است که آمار کل سالمندان استان بر اساس آخرین سرشماری 97 هزار نفر است که نشان می‌دهد حدود 25 درصد از کل سالمندان استان مورد حمایت کمیته امداد قرار دارند.

صفری افزود: همچنین 14 هزار و 567 زن سرپرست خانوار که شامل 40 درصد کل زنان سرپرست خانوار استان می‌شود، مورد حمایت این نهاد مقدس قرار دارند.

میانگین سرانه هر یتیم حدود دو برابر میانگین سرانه کشوری است

وی با اشاره به ایتام مورد حمایت کمیته امداد اضافه کرد: در حال حاضر دو هزار و 527 یتیم زیر پوشش کمیته امداد استان قزوین قرار دارند که تاکنون 17 هزار حامی برای آنان جذب شده است.

این مسئول با بیان اینکه میانگین سرانه هر یتیم حدود دو برابر میانگین سرانه کشوری است، گفت: سرانه یک یتیم از محل کمک حامیان به صورت ماهیانه 137 هزار و 200 تومان است در حالی که میانگین سرانه هر یتیم در سطح کشور 74 هزار تومان است و نشان می‌دهد که میانگین سرانه ایتام در استان قزوین دو برابر میانگین سرانه کشوری است.

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین با اشاره به درآمد طرح ایتام در سال گذشته بیان کرد: کل درآمد طرح ایتام و اکرام در سال 91، 41 میلیارد و 592 میلیون ریال بوده که نشان از توجه و کمک قابل قبول حامیان در سطح استان قزوین دارد.

صفری افزود: تعداد حامیان در سال 91 نسبت به سال 90، 23 درصد رشد و سرانه ایتام نیز در سال 91 نسبت به سال 90، 39.7 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اجرای طرح محسنین در استان قزوین گفت: طرح محسنین از سال قبل تاحدودی برجسته شده و پیگیری می‌شود به طوری که در حال حاضر 797 نفر حامی در این طرح ثبت نام کرده‌اند و درآمد سال گذشته این طرح نیز 139 میلیون و 500 هزار تومان بوده است.

این مسئول با اشاره به برنامه‌های فرهنگی کمیته امداد امام راحل بیان کرد: حوزه فرهنگی نیز یکی از سرفصل‌های کاری کمیته امداد امام راحل است که در سال گذشته در استان قزوین بیش از هفت میلیارد ریال در این حوزه هزینه شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین افزود: در حال حاضر یک‌هزار و 100 نفر از افراد زیر پوشش این نهاد مقدس در مقاطع مختلف دانشگاهی مشغول تحصیل هستند که بخشی از آنها نیز جزو استعدادهای درخشان به شمار می‌روند.

صفری اضافه کرد: همچنین شش هزار و 500 نفر از دختران زیر پوشش کمیته امداد استان قزوین در شرایط ازدواج قرار دارند که سالیانه تعدادی از آنها در کلاس‌های مشاوره و آموزش خانواده شرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک‌هزار و 352 نفر کمک هزینه ازدواج و جهیزیه دریافت کردند، بیان کرد: این تعداد جهیزیه با اعتباری بالغ بر 935 میلیون تومان و از طریق کمیته امداد امام راحل پرداخت شد که سقف کمک هزینه هر جهیزیه یک میلیون تومان است.

این مسئول افزود: همچنین کمک هزینه جهیزیه موردی برای غیر مددجویان 300 هزار تومان و هدیه ازدواج فرزندان مذکور خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد 200 هزار تومان است.

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین اضافه کرد: برای ازدواج مجدد زنانی که زیر پوشش کمیته امداد هستند نیز 500 هزار تومان کمک هزینه ازدواج پرداخت می‌شود.

صفری با بیان اینکه در حوزه اشتغال در دو سال گذشته هشت هزار و 300 طرح اشتغال، کاریابی و کار انگیزی برای اقشار مختلف انجام شد، بیان کرد: با اجرای این میزان طرح در دو سال گذشته چهار هزار و 50 خانواده زیر پوشش کمیته امداد استان قزوین خودکفا شده و از بدنه کمیته امداد خارج شدند.

وی افزود: امسال نیز پیش بینی می‌شود در ماه مبارک رمضان جشن شکرانه توانمندی و خودکفایی یک‌هزار و 500 نفر برگزار شود.

بیش از 140 میلیارد ریال در حوزه مسکن مددجویان هزینه شده است

این مسئول با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از 140 میلیارد ریال در حوزه مسکن مددجویان هزینه شده است، اظهار کرد: در سال گذشته 461 مورد خرید و ساخت مسکن شهری، 154 مورد بهسازی مسکن روستایی، فضاهای جانبی مثل تعمیرات کلی، تعمیرات جزئی، احداث سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه با مبلغ 140 میلیارد و 650 میلیون ریال به وسیله کمیته امداد استان قزوین انجام شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین با اشاره به اینکه حوزه بیمه کمیته امداد یکی از حوزه‌هایی است که به صورت تخصصی پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: کمیته امداد امام راحل در حوزه درمانی پیشرو است زیرا طرح پزشک خانواده از سال 76 در این نهاد اجرایی شده و در حال حاضر حدود 15 هزار نفر بیمه شده درمانی داریم.

صفری با اشاره به اینکه کمیته امداد امام راحل در استان قزوین با 121 مرکز درمانی قرارداد دارد، افزود: برای هر یک از آنها در سه سطح، پزشک خانواده در نظر گرفته شده که در سطح اول به پزشکان عمومی، در سطح دوم به پزشکان متخصص و در سطح سوم به بیمارستان‌ها و مراکز پاراکلینیکی ارجاع داده می‌شوند.

وی اضافه کرد: سال گذشته 49 میلیارد و 780 میلیون ریال در زمینه امور بیمه‌ای، خدمات بهداشتی و درمانی برای جامعه هدف سرمایه گذاری شد.

انتهای پیام/77010/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول