اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

حال و هوای آستارا در ماه رمضان

مردم شهرستان مرزی آستارا حال و هوای خاصی در ماه رمضان دارند که امروزه برخی از آداب ویژه این ماه منسوخ شده و تعدادی نیز هنوز پابرجاست.

حال و هوای آستارا در ماه رمضان

به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، در بین ماه‌های سال قمری، ماه مبارک رمضان از قداست و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

ویژگی و امتیاز مهم ماه مبارک رمضان، نزول قرآن کریم بر قلب نازنین پیامبر خدا (ص) برای نجات و هدایت انسان‌ها در این ماه پربرکت است.

از امام صادق(ع) نقل شده است که «هرگاه روزه گرفتی، گوش و چشم خود را از حرام، روزه بدار و تمام اعضا و اندامت را از زشتی و پرگویی و اذیت کردن خدمتکاران باز دار، باید وقار روزه در تو باشد، تا می‌توانی، خاموش باش، مگر از ذکر خدا و روزی که روزه‌داری با روزی که روزه نداری یکسان نباشد، از خندیدن با صدای بلند دوری کن زیرا خداوند این کارها را دشمن می‌دارد.

حدیث مذکور نشان می‌دهد که ماه رمضان در نزد خداوند افضل‌تر از ماه‌های دیگر است و همه باید به معنای واقعی در این ماه روزه باشند.

یکی از آداب و رسوم مردم شهرستان مرزی آستارا در ماه مبارک رمضان، بیدار کردن یکدیگر برای سحر است.

در گذشته موذن از طریق مناره مسجد مردم را برای سحر بیدار می‌کرد و یا اینکه افراد محل به نوبت هر شب همسایه‌ها را بیدار می‌کردند، اما امروزه به دلیل پیشرفت وسایل ارتباطات این امر انجام نمی‌گیرد و با زنگ تلفن، ساعت و ... بیدار می‌شوند.

روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان موهبتی الهی است که از سوی خداوند برای تزکیه نفس و خودسازی بندگان مقرر شده و ارزش گذاشتن و حفظ حرمت در این ماه پر برکت وظیفه تمام مسلمانان است.

*همسایه‌ها یکدیگر را هنگام سحر بیدار می‌کردند

یکی از شهروندان آستارایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره سنت‌های گذشته ماه مبارک رمضان در این شهرستان، اظهار کرد: آستارایی‌ها پس از صرف غذا در هنگام سحر دعا و قرآن می‌خوانند و بر این باورند که در این ماه غذاها باید ساده و مختصر باشد و بیشتر از خرما و کشمش استفاده می کردند.

میکائیل وفایی با بیان اینکه در هنگام سحری همسایه‌ها همدیگر را برای سحری بیدار می‌کردند، افزود: اگر چراغی در خانه‌ای در هنگام سحری روشن نبود همسایه نزدیک وی او را برای سحری بیدار می‌کرد.

این شهروند با اشاره به اینکه در زمان ماه مبارک رمضان موذن مسجد در محله ما مردم را برای سحری بیدار می‌کرد گفت: شخص متدینی به نام رمضان که خدام مسجد بود از مناره مسجد به مردم می‌گفت که از خواب غفلت بیدار شوید و مردم نیز برای صرف سحری و اقامه نماز صبح از خواب بیدار می‌شدند.

*آبگوشت غذای افطاری آستارایی‌ها در ماه رمضان

یکی دیگر از شهروندان آستارایی درباره آیین افطار در این شهر گفت: مردم آستارا قبل از غذا با آب داغ افطار می‌کنند و معتقدند این رسم همچنان در بسیاری از خانه‌ها ادامه دارد.

اسماعیل نصیریان، فرنی و آبگوشت را از عمده‌ترین غذا برای افطار در آستارا عنوان کرد و افزود: شیر برنج و کوفته و آش دوغ محلی نیز از دیگر غذاهای مورد علاقه مردم در زمان افطار است که این سنت هنوز در برخی از مناطق آستارا پابرجاست.

وی اظهار کرد: از قدیم رسم بر این بود که به خاطر بهره‌مندی بیشتر از ثواب در ماه مبارک رمضان سحرگاه به درب خانه همسایه‌ها می‌رفتند و آنها را برای سحری بیدار می‌کردند این عمل بسیار پسندیده و زیبا اکنون فراموش شده است.

*رمضان ماه مغفرت و نزدیک شدن به خداست

امام جمعه آستارا نیز در گفت‌وگو با فارس در زمینه ماه مبارک رمضان و فضیلت‌های آن، اظهار کرد: رمضان از ماه‌های پر برکت و ارزشمند است و ماه مغفرت و نزدیکی به خداست.

حجت‌الاسلام کاظم حافظ‌نیا، قرائت قرآن، دعا و ذکر را از آداب این ماه ذکر کرد و افزود: باید از هر کدام مقدار معینى انتخاب و در هر روز انجام شود.

وی مهم‌ترین دعاها در شب و روز را دعا براى ولى امر، خلیفه خداوند امام زمان (عج) دانست و تصریح کرد: در ماه رمضان باید براى پدر، مادر، نزدیکان، همسایگان و هر کسى که حقى به گردن او دارد و تمام مؤمنان، دعا و استغفار کند.

امام جمعه آستارا، افطارى دادن به روزه‌داران را از اقدام‌های مهم در ماه رمضان برشمرد و یادآور شد: پاداش این عمل بسیار زیاد است.

وی با تأکید بر اینکه نمازهاى مستحبى ماه رمضان و شب قدر بسیار زیاد است و نباید فراموش شود، تصریح کرد: از اعمال شب قدر، خواندن دعاى گشودن قرآن و روى سر گذاشتن قرآن است که این سنت از سال‌های بسیار دور همچنان ادامه دارد.

*رمضان ماه پالایش انسان‌ها از گناهان است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آستارا نیز با بیان اینکه رمضان ماه مهمانی خداوند است، اظهار کرد: در ضیافت مجلل و پر شکوه ماه مبارک رمضان، مهمانان باید با شرایط ویژه وارد این بزم الهی شوند تا بتوانند استفاده و لذت کافی را از این ماه ببرند و از فیوضات آن بهره‌مند شوند.

حجت‌الاسلام حسن ملائکی با اشاره به اینکه تمام مساجد آستارا پذیرای مومنان در ماه رمضان است، خاطرنشان کرد: تمام مساجد شهری و روستایی در این ماه پر خیر و برکت آماده برگزاری مراسم‌های معنوی است که امیدواریم این مساجد از انسان‌های پرهیزکار و مومن پر شود.

وی توجه بیشتر به قرآن و فراگیری قرائت و تفسیر قرآن را از جمله برنامه‌هایی دانست که همواره در این ماه انجام می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آستارا با بیان اینکه رمضان ماه پالایش انسان‌ها از گناهان است، خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان، سبقت مومنان از یکدیگر به نیکوکاری، اطعام، آیین افطاری و رسیدگی به فقرا بسیار زیاد می‌شود.

انتهای پیام/84001/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول