اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی فقیه در فارس:

مداومت در نماز رمز مقاومت بر نا‌مرادی‌ها است

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: مداومت در نماز، رمز مقاومت در برابر شدائد و نا‌مرادی‌ها است.

مداومت در نماز رمز مقاومت بر نا‌مرادی‌ها است

آیت‌الله اسدالله ایمانی صبح امروز در حاشیه برگزاری مراسم تجلیل از ادارات برتر این استان در امر نماز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز با اشاره به این سخن معصوم با عنوان «ولایحمل هذاالالم الااهل‌البصر والصبر»، اظهار داشت: برخی نامرادی‌ها را جز با استعانت از صبر و بصیرت حاصل از نماز نمی‌توان طی کرد.

وی افزود: قرآن برای مبارزه با مشکلات و ایستادن در برابر سختی‌ها نسخه‌ای برای ما نوشته که همان «استعینوا بالصبر والصلاة» است.

ایمانی ادامه داد: اگر بنا دارید در مقابل سختی‌ها بایستید و در برابر کژی‌ها و ناهمواری‌ها مقاومت داشته باشید راه منحصر به فرد آن این است که از صبر و نماز بهره ببرید.

به گفته وی، صبر معلول نماز است و نمازخوانان به صبر می‌رسند و همین صبر آنان را به خواسته‌هایشان می‌رساند.

نماینده ولی فقیه در فارس عنوان کرد: در شرایط فعلی جامعه ما از سه سمت مورد هجمه قرار گرفته که شامل تهاجم به بنیان‌های فکری و اعتقادات مردم، دیگری ترویج لا‌ابالی‌گری و اباحی‌گری رفتاری و سوم مشغول کردن امت اسلامی به خود است. 

نماز قلب و روح و اندیشه فرد و جمع را پاک می‌کند

نماینده ولی فقیه در فارس همچنین گفت: راه مقابله با این سه هجمه در نماز نهفته است؛ چنانکه در مورد مصائب اقتصادی آیات متعددی تأکید دارد که نماز اعتقادات جامعه را اصلاح می‌کند.

وی با اشاره به آیه شریفه «الَیْهِ یَصْعَدُالْکَلِمُ‌الطَّیِّبُ وَالْعَمَلُ‌الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ»، تصریح کرد: کلمه طیب به سوی خداوند صعود می‌کند و او عمل صالح را بالا می‌برد.

ایمانی ادامه داد: کلمه طیب به سوی پروردگار می‌رود و این کلمه از فکر پاک و طیب ناشی می‌شود و عمل صالح را نتیجه می‌دهد و این عمل صالح و اعتقاد پاک از نماز است.

وی اضافه کرد: از همین رو است که در اهمیت نماز بیان شده است که «ان قبلت قبل ما سواها» یعنی اگر پذیرفته شود، بقیه کارها بررسی و قبول می‌شود.

ایمانی ابراز کرد: از این دو آیه درمی‌یابیم که عمل صالح از طرف کسی پذیرفته است که نماز وی پذیرفته باشد.

امام جمعه شیراز بیان کرد: در بحث لا‌ابالی‌گری رفتاری نیز ابتدا نماز ضایع می‌شود و آنگاه اباحی‌گری به میان می‌آید؛ چنانکه در آیه «ان‌الصلاة تنهی عنی‌الفحشا والمنکر»، آمده است.

فضای انس با نماز در جامعه تقویت شود

وی اذعان داشت: سومین هجمه دشمن نیز تنها با بصیرت داشتن در برابر دشمن خنثی می‌شود، به نحوی که می‌توان گفت مداومت در نماز مقاومت در برابر ناهنجاری‌ها را به همراه دارد.

ایمانی ادامه داد: اگر می‌خواهید زندگی مادی خوبی داشته باشید، باید فرزندان و خانواده خود را با نماز آشنا کنید.

وی اذعان کرد: آنها که وظیفه اقامه نماز دارند، بهترین خدمت را به افکار، عبادات و اعمال صالح و ایستادگی مردم کرده‌اند.

به گفته وی، باید فضای انس با نماز در جامعه بسیار و تلاش شود که در ماه رمضان مساجد ما آباد باشد. 

مجالس به جای منزل در مساجد برگزار شود 

امام جمعه شیراز در ادامه گفت: آباد شدن مساجد به نماز و عباداتی است که در آن برگزار می‌شود؛ چنانکه «اِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَاللَّه مَنْ امَنَ‌بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ‌الْاخِرِ وَاَقامَ‌الصَّلوةَ»، بیان شده است.

وی افزود: جلسات در خانه خوب است، اما زمانی که مساجد پر باشد و تا هنگامی که مساجد هنوز پر نشده قرار دادن مجالس در خانه به معنای غریب قرار دادن مسجد است. 

اقامه نماز مساجد را آباد می‌کند 

نماینده ولی فقیه در فارس تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان باید رونق نماز در مساجد را شاهد باشیم که همان معنای آباد کردن مسجد است.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه افسوسی در شیراز وجود دارد و آن اینکه در مسجد شهدا شبستان گودی هست که سرداب مانند بوده و دربی جدای از مسجد داشته است.

ایمانی بیان کرد: یک روحانی نقل می‌کرد که این شبستان محل نماز شب همسایه‌های مسجد شهدا بوده و اگر کسی نیم ساعت به اذان صبح مانده وارد مسجد می‌شد جا برای نماز خواندن پیدا نمی‌کرد.

وی اذعان داشت: اکنون در خانواده‌ها گویی نماز صبح اختیاری شده است و افراد قضای صبح به جا آوردن را به عادت بدل کرده‌اند.

امام جمعه شیراز با اشاره به آیه شریفه «أَقِمِ‌الصَّلاَةَ‌لِدُلُوکِ‌الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ‌اللَّیْلِ وَقُرْآنَ‌الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ‌الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُودًا» تصریح کرد: نماز صبح همواره مقرون با حضور فرشتگان است و گناهان را پاک می‌کند.

وی افزود: آن نمازی گناهان را می‌برد که مطابق با آیه «اقم‌الصلوه طرفی‌النهار و زلفا من‌اللیل ان‌الحسنات یذهبن‌السیئات» در دو طرف روز و پاسی از شب برگزار شود.

ایمانی در پایان به ادارات و دستگاه‌های دولتی توصیه کرد در برگزاری نماز جماعت جدی باشند و مدیران در صفوف اول نماز حاضر شوند.

به گزارش فارس، در این مراسم از مجموع 55 دستگاه اجرایی فارس 26 دستگاه فعال در امر اقامه نماز که بالای 90 درصد امتیاز را کسب کرده‌ بودند، تجلیل شدند.

انتهای پیام/2448/ذ40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول