اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بروز تب مالت و سالک در قاینات

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بیشترین بروز تب مالت و سالک طی سال گذشته در قاینات بوده است.

بروز تب مالت و سالک در قاینات

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مجید شایسته ظهر امروز در نشست خبری مشترک اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی و دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: بیماری‌های مشترک انسان و حیوان باید با دیدگاه ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یکی از مشکلات اصلی و عمده کشور است، ادامه داد: این بیماری‌ها به صورت یک معضل منابع مالی و انسانی کشور را به خود اختصاص داده است.

وزارت بهداشت 25 درصد کنترل بیماری را دارد

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه توجه به بیماری سالک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اذعان داشت: تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو، تب مالت و هاری در کشور و استان خودنمایی می‌کنند.

شایسته با بیان اینکه برای کنترل‌های بیماری مشترک بین دام و انسان نیاز به همکاری تمام دستگاه‌های مختلف وجود دارد، یادآور شد: اگر وزارت بهداشت تمام توان خود را برای کنترل بیمار‌ی‌ها به کار گیرد، تنها می‌تواند 25 درصد از کار را انجام دهد.

وی سهم دستگاه‌های اجرای را در کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام 75 درصد دانست و تصریح کرد: هوشیاری و آگاهی جامعه از خطرات ناشی از این بیماری‌ها و راه‌های انتقال آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

تب مالت در بهار بیشتر شیوع می‌یابد

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تب مالت از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، متذکر شد: این بیماری بیشتر جمعیت فعال جامعه را درگیر می‌کند.

شایسته زمان شیوع این بیماری را بیشتر فصل بهار دانست و افزود: در این فصل از سال فرآورده‌های دامی بیشتر است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 21 در یک‌صد هزار نفر در کشور به بیماری تب مالت مبتلا شدند، اضافه کرد: در خراسان جنوبی این میزان 27 در یک‌صد هزار نفر بوده است.

بروز بیشترین تب مالت در قاینات

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه بیشترین بروز به تب مالت با 55 در یک‌صد هزار نفر در قاینات بودند، گفت: شهرستان سربیشه با 2.5 در یک‌صد هزار نفر دارای کمترین بروز تب مالت در استان بوده است.

شایسته با بیان اینکه بیماری تب مالت سال گذشته در قاینات سبب بروز مشکلات شده بود، ادامه داد: برای کاهش این بیماری در این شهرستان همایشی برای کنترل این بیماری در قاینات انجام شد.

وی سالک را از بیماری‌های مشترک انسان و دام عنوان کرد و تصریح کرد: این بیماری در اثر گزش پشه خاکی منتقل می‌شود.

بیشترین سالک در قاینات شناسایی شد

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در خراسان جنوبی سالک خشک وجود دارد، اذعان داشت: در سال گذشته 13 در یک‌صد هزار نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند.

شایسته میزان بروز سالک در کشور را 25 در یک‌صد هزار نفر دانست و خاطر نشان کرد: شهرستان قاینات بیشترین سالک را با بروز 19.4 داشته است.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته این بیماری در درمیان مشاهده نشد.

انتهای پیام/69010/ش30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول