اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان انتظامی قضات کشور خبر داد

بی‌پایه و اساس بودن 90 درصد شکایات از قضات در کشور

دادستان انتظامی قضات کشور گفت: بیش از 90 درصد شکایات از قضات در کشور بی‌پایه و اساس است.

بی‌پایه و اساس بودن 90 درصد شکایات از قضات در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از روابط عمومی دادگستری استان اردبیل، حجت‌الاسلام احمد شفیعی در همایش قضات استان اردبیل اظهار داشت: تحولات و موفقیت‌های اخیر در دادگستری کل استان اردبیل مایه افتخار قوه قضائیه است که جا دارد از مدیریت و کارکنان قوه قضائیه استان اردبیل قدردانی کنیم.

وی با تشریح مفهوم عدالت و اهمیت عدالت‌خواهی و عدالت گستری خاطرنشان کرد: عدل همان چیزی است که زمین و آسمان‌ها به خاطر آن برافراشته شده است.

دادستان انتظامی قضات کشور یادآور شد: عدل اساس حکومت است و حاکمیت بدون عدالت متزلزل می‌شود به‌طوری که حکومت شاید با کفر بماند اما با ظلم هرگز نمی‌تواند پابرجا باشد و بقائی ندارد.

شفیعی هدف مهم از بعثت انبیای الهی و رسالت ائمه معصومین (ع) را اجرای عدالت و گسترش عدل و قسط دانست و گفت: سخن گفتن از عدالت و رفتار به عدالت و تلاش برای اجرا و تحقق آن بسیار سخت و دارای هزینه‌های سنگینی است اما درعین حال موجب خشنودی خداوند و مایه خیر و برکت و سعادت واقعی می‌باشد.

این مسئول با اشاره به فلسفه انقلاب مردم ایران به رهبری امام راحل و تشکیل حکومت اسلامی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: عملکرد امروز دستگاه قضایی در نظامی که در تداوم قیام حسینی استقرار یافته و حاصل خون شهدای بی‌شمار و مجاهدت بزرگان زیادی می‌باشد تعیین کننده سرنوشت مردم و نظام و ضامن آبرو و حیثیت جمهوری اسلامی ایران است.

دادستان انتظامی قضات کشور با یادآوری قداست امر قضا و اشاره به امانت بودن آن از سوی مقام رهبری و ولی فقیه در زمان غیبت امام معصوم (ع) افزود: قضاوت از شئون امامت است و قضات همواره باید به حساسیت و ارزش مسند قضاوت که جایگاه انبیا و اولیای الهی است، توجه داشته باشند.

شفیعی با اشاره به اینکه امروز در مقابل تمام نابسامانی‌های اجتماعی و مسائل و مشکلات کشور، انگشت حل مشکلات به سمت دستگاه قضایی است، بیان داشت: امروز تمام دنیا و دوستان و دشمنان، توجه و نظرشان را به جمهوری اسلامی ایران دوخته‌اند و در این بین قوه قضائیه به عنوان یکی از قوای سه‌گانه نظام و مهمترین و تاثیرگذارترین آنها نقش بسزایی در سرنوشت حکومت و مردم دارد.

وی با اشاره به اینکه ملت ولایی و شهیدپرور ایران علی‌رغم تمام مشکلات و کمبودها و سختی‌ها در دفاع از آرمان‌های اسلام همیشه پای کار و در صحنه بوده است، تصریح کرد: مردم ایران مستحق بهترین خدمت‌ها هستند.

دادستان انتظامی قضات کشور با تشریح انتظارات مقام معظم رهبری از قوه قضائیه، اقتدار و اعتماد عمومی را دو سرمایه ارزشمند دستگاه قضایی دانست و ادامه داد: اعتماد مردمی نسبت به قوه قضائیه با اطلاع‌رسانی صرف از عملکرد و خدمات ایجاد و تقویت نمی‌گردد بلکه تامین عدالت و درک و لمس عدالت در تمام ابعادش توسط آحاد جامعه اعتماد واقعی و رضایت‌مندی را در پی خواهد داشت و عملکرد و تلاش‌ها باید در جهتی باشد که اعتماد و دلگرمی مردم به حقانیت قرآن و اسلام روز به روز افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، شفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح اهداف و وظایف سیستم‌های نظارتی درون سازمانی در قوه قضائیه مخصوصاً دادسرا و دادگاه انتظامی قضات گفت: دفاع از قضات شجاع، قانونمند و خداترس و جدی، مهمترین رسالت دادسرای انتظامی قضات می‌باشد.

وی با بیان اینکه حدود 90 درصد شکایت از قضات در کشور بی‌پایه و اساس می‌باشد، تاکید کرد: اگر یکایک انسان‌ها مخصوصاً افرادی مثل قضات که در جایگاه خطیر و سرنوشت‌ساز هستند لحظه لحظه و در تمام اعمال و افکار و سخن گفتن خدای خود را حاضر و ناظر ببینند و بدانند، نیازی به نظارت و بازرسی‌ها و اتلاف هزینه‌ها نخواهد بود.

دادستان انتظامی قضات کشور با تحسین ویژگی مقام عالی قضایی استان اردبیل در بحث نظارت کارآمد بر مجموعه یادآور شد: دادسرای انتظامی قضات خود را به تنهایی مسئول نظارت بر عملکرد قضات نمی‌داند و انتظار دارد تمام مدیران در دادگستری‌های سراسر کشور این وظیفه شرعی و قانونی را به نحو مطلوب و شایسته انجام دهند به طوری که این مهم یکی از ویژگی‌ها و موفقیت‌های رئیس کل دادگستری استان اردبیل به شمار می‌رود.

شفیعی با اشاره به کاهش چشمگیر آمار شکایت از قضات استان اردبیل در سال‌های اخیر این امر را مرهون اراده خداترس قضات استان و نظارت کارآمد موجود دانست و خاطرنشان کرد: امروز اردبیل در مقایسه با سایر استان‌های کشور، از جمله استان‌هایی است که دارای کمترین میزان شکایت مردمی از قضات می‌باشد.

این مسئول با اشاره به کمبود شدید کادر قضایی در استان اردبیل اظهار داشت: با توجه به حجم بالای ورودی پرونده به دادگستری می‌بایست میزان آمار موجودی پرونده‌ها در استان اردبیل افزایش می‌یافت اما تلاش صورت گرفته در استان موجب شده تا کاهش چشمگیری در موجودی پرونده‌ها رخ دهد.

دادستان انتظامی قضات کشور افزود: با توجه به شناختی که از استان اردبیل دارم و نظر به آمارهای موجود و نتایج ارزیابی‌ها و بازرسی‌های صورت گرفته، دادگستری کل استان اردبیل در مدت اخیر بسیار موفق عمل کرده و موفقیت‌ها و تحولات موجود مایه افتخار می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، غلامعلی رضایی رئیس کل دادگستری استان اردبیل نیز در ابتدای این همایش گزارشی را از وضعیت موجود در تشکیلات قضایی استان ارائه داد و گفت: علی‌رغم تمام مشکلات و کمبودها قضات و کارمندان دادگستری کل استان اردبیل به برکت صفا و صمیمیت و تلاش شبانه‌روزی توانسته‌اند عملکرد شایسته‌ای داشته و استان اردبیل را از سطح پایین در ارزیابی‌های کشوری به رتبه‌های برتر ملی ارتقا دهند.

رتبه اول دادگاه‌های تجدیدنظراستان از حیث میانگین اوقات رسیدگی و موجودی پرونده‌ها و رتبه دوم کشوری کل استان از نظر رسیدگی و عملکرد اداری و قضایی از جمله موفقیت‌های مورد اشاره در گزارش رئیس کل دادگستری استان اردبیل بود.

رضایی با اعلام اینکه میانگین کادر قضایی کشور 56 نفر و در استان اردبیل 54 نفر می‌باشد، یادآور شد: هرچند از نظر تعداد کادر قضایی استان اردبیل حتی از میانگین کشوری نیز در سطح پایین‌تر قرار گرفته اما تلاش طاقت‌فرسای کارکنان اعم از قضات و کارمندان، افتخار مختومه شدن 280 هزار پرونده در طول سال 91 را در تاریخ دادگستری به ثبت رساندند.

وی ادامه داد: در سال 91 حدود 222 هزار و 922 فقره پرونده وارده دادگستری کل استان اردبیل بوده است که با لحاظ موجودی مانده از سال‌های قبل، آمار پرونده‌های موجود در استان به 280 هزار فقره در سال گذشته رسید در حالی‌که با همت والای کارکنان به این تعداد در طول سال رسیدگی شد.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل با بیان اینکه علاوه بر اینکه در تمام شعبات اعم از دادگاه‌ها، دادیاری‌ها و بازپرسی‌ها اوقات رسیدگی در استان اردبیل بسیار کمتر از میانگین کشوری است، گفت: در دادگاه‌های تجدیدنظر استان اردبیل وقت 12 روزه برای رسیدگی وجود دارد و موجودی پرونده‌ها از 15 فقره تا حداکثر 45 فقره می‌باشد که در سطح کشور نمونه است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، تجلیل از روسا و دادستان‌های نمونه حوزه‌های قضایی تابعه که در شاخصه‌هایی همچون کاهش آمار پرونده‌ها و نیز حجم بالای مصالحه در اختلافات مردمی دارای عملکرد قابل توجه بودند از برنامه‌های دیگر این همایش با حضور دادستان انتظامی قضات بود.

انتهای پیام/62001/ط/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول