اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان:

کاهش جمعیت یک تهدید است / جمعیت متوازن سبب اقتدار نظام می‎شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: کاهش جمعیت یک تهدید است و اگر این روند با سرعت 1.6 درصد پیش برود در سال 1480 رفته رفته رشد جمعیت منفی و به 32 میلیون نفر تقلیل خواهد یافت.

کاهش جمعیت یک تهدید است / جمعیت متوازن سبب اقتدار نظام می‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان محمد نعیمی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: باید به موازات تنوع جمعیت، رویکردها و سیاست‎ها به سمت سلامت تغییر پیدا کند.

وی تصریح کرد: آمار دنیا نشان می‎دهد که در حال حاضر تقریباً بیش از 7 میلیارد جمعیت روی کره زمین زندگی می‎کنند و طبق جدیدترین آمار بیش از 76 میلیون جمعیت در ایران است.

سالانه 900 هزار نفر به جمعیت کشور اضافه می‎شود/ ایران به لحاظ رشد جمعیت رتبه هجدهم دنیا را دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه نرخ متوسط رشد جمعیت در کشور 1.3 درصد است، خاطرنشان کرد: این آمار نشان می‎دهد که رشد جمعیت متناسب با ظرفیت‎ها و استعدادهای منطقه‎ای نیست.

نعیمی با اشاره به اینکه سالانه 900 هزار نفر به جمعیت کشور اضافه می‎شود، متذکر شد: ایران به لحاظ رشد جمعیت رتبه هجدهم دنیا را دارد و سومین کشور منطقه بعد از پاکستان و مصر است و در آسیا نیز رتبه دهم را از لحاظ رشد جمعیت دارد.

وی با بیان اینکه جمعیت یکی از شاخصه‎های اقتدار محسوب می‎شود، اذعان کرد: کشورهایی که جمعیت بیشتری دارند به لحاظ فعالیت و مولد بودن از موفقیت بیشتری برخوردار خواهند بود. 

تراکم جمعیتی به واسطه گستره سرزمینی پایین است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه تراکم جمعیتی کشور به واسطه گستره سرزمینی و استعدادهای آن پایین است، ابراز داشت: اگر جمعیت کشور تقریباً به رشد دو برابری یعنی 150 میلیون جمعیت هم برسد به جرگه کشورهای سرزمینی متوسط خواهیم پیوست.

نعیمی یادآور شد: باید تلاش کنیم باروری به سمت جایگزینی 2.1 برسد؛ مخصوصاً در استان‎ها و شهرستان‎هایی که نرخ جمعیتی پایینی دارند این موضوع باید جدی گرفته شود؛ همچنین در مناطقی که میزان باروری بالاتر از سطح جایگزینی است باروری باید در سنین خودش اتفاق بیفتد.

وی بیان داشت: شیفت باروری دوره جوانی از سنین 18 تا 25 سال به سنین پایان دوره باروری یعنی 30 سال به بالا رسیده که این یک معضل جدی است، چراکه باروری در این سنین از ریسک بالایی برخوردار است. 

ترکیب جمعیتی فرصت یا چالش؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه ترکیب جمعیتی کنونی می‎تواند فرصت یا چالش باشد، اذعان کرد: جمعیت جامعه به سمت پیری در حرکت است بنابراین باید به جمعیت مولد توجه بیشتری شود.

نعیمی در پایان تسهیل در ازدواج را در افزایش آمار آن مؤثر خواند و گفت: با تسهیل ازدواج نرخ باروری افزایش و جمعیت کشور متوازن می‎شود که این امر موجبات اقتدار نظام را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/83001/ذ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول