اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه:

والدین بهترین الگوی آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندان هستند

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه فرزندان از والدین خود نسبت به دیگران سریع‌تر الگوبرداری می‌کنند، گفت: آنان بهترین الگوی آموختن مهارت‌های زندگی به فرزندانشان هستند.

والدین بهترین الگوی آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندان هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام حسین دهنوی صبح امروز در همایش خانواده موفق با محوریت حجاب ـ تربیت اسلامی که در آمفی‌تئاتر فرهنگسرای بانو حضرت زهرا (س) قزوین برگزار شد، اظهار داشت: فرزندان از هر رفتار زشت و خوب پدران و مادران سریع الگو می‌گیرند و مشابه آن رفتار را تکرار می‌کنند.

وی ابراز داشت: والدینی که در خانواده از رفتارهای ناپسند مانند فحش دادن، دروغ‌گویی و بددهنی نسبت به یکدیگر استفاده می‌کنند فرزندان آنان نیز مشابه همان رفتار را در خانواده انجام می‌دهند که این وضعیت خوبی نیست.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: برخی از کودکان کوچک که حتی مدرسه نرفته‌اند به دلیل اینکه والدینشان در خانه خوب رفتار می‌کنند از ادب و متانت خوبی در گفتار برخوردارند و بر این اساس باید والدین مواظب رفتارشان در خانواده باشند.

دهنوی با اشاره به اینکه برخی والدین در برابر خطاهای فرزندانشان سریع عکس‌العمل نشان می‌دهند و برخوردهای تندی با آنان می‌کنند، بیان کرد: برخی دیگر از والدین نیز از خطاهای فرزندانشان غفلت می‌کنند که هر دو روش نادرست است.

این کارشناس ادامه داد: والدین زمانی که متوجه سی‌دی‌های مبتذل یا فیلم‌های مستهجن در موبایل فرزندانشان می‌شوند سریع با آنان برخورد تندی می‌کنند و آنان را از گوشی همراه محروم می‌کنند.

دهنوی یادآور شد: برخی دیگر از والدین نیز وقتی فرزندشان از یک سیگار استفاده می‌کند سریع او را از منزل بیرون می کنند که این راهکارها برای اصلاح رفتاری آنان روش‌های مناسبی نیست و والدین باید بدانند این روش‌ها آسیب‌های بیشتری را به فرزندانشان وارد می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه والدین باید با انجام گفت‌وگوهای صمیمانه و برقراری رابطه عاطفی با فرزندانشان، آنان را از انجام خطاهایشان آگاه کنند، اظهار داشت: آنان با به‌کارگیری این روش نفس لوامه و وجدان فرزندان را نسبت به خطاهایشان بیدارتر می‌کنند و همین امر موجب می‌شود تا آنان از انجام گناه خودداری کنند.

*والدین مشکلات رفتاری فرزندان را با محبت اصلاح کنند

این کارشناس با اشاره به اینکه محبت کردن، توجه کردن به خواسته‌های منطقی فرزندان و رعایت حقوق متقابل کلید برطرف کردن بسیاری از مشکلات در خانواده است، ابراز داشت: با داشتن این ویژگی‌ها می‌توان هر مشکلی در خانواده را برطرف کرد.

وی با اشاره به مادرانی که محجبه هستند ولی دخترانشان حجاب را رعایت نمی‌کنند، ابراز داشت: برخی از مادران که حجاب را رعایت و نماز اقامه می‌کنند، دارای برخی اعمال زشت از جمله بددهنی هستند و همین امر موجب می‌شود که دختران آنان به رعایت حجاب و اقامه نماز بی‌توجه باشند.

دهنوی با اشاره به حدیثی مبنی بر اینکه «نماز جلوی فحشا را می‌گیرد»، بیان کرد: زمانی که اقامه نماز و رعایت حجاب مادران آنان را از عمل زشت مانند دروغ‌گویی و بددهنی باز نمی‌دارد فرزندان آنان نیز به رعایت انجام این واجبات بی‌تفاوت می‌شوند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مادران برای اینکه فرزندانشان را با حجاب کنند باید از روش الگویی استفاده کنند، یادآور شد: آنان با انجام اعمال خوب از جمله صداقت، محبت، درستی، خوش‌رفتاری بیشتر می‌توانند فرزندانشان را به رعایت حجاب و اقامه نماز علاقه‌مند کنند.

دهنوی ادامه داد: برخی مادران فکر می‌کنند با خواندن به موقع نماز می‌توانند فرزندانشان را نیز به این کار علاقه‌مند کنند که البته این عمل لازم است، ولی کافی نیست.

وی ابراز داشت: آنان باید بدانند با انجام عمل صالح، بهتر می‌توانند آثار و برکات این فریضه دینی را به فرزندانشان نشان دهند و مطمئناً آنان با مشاهده این اعمال بیشتر به اقامه نماز علاقه‌مند می‌شوند.

انتهای پیام/77009/س40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول