اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

محرومیت اسکواش در زاهدان

تیم اسکواش سیستان و بلوچستان از داشتن یک سالن اختصاصی محروم بوده و زیر بار مشکلات اقتصادی، فعالیت آن با رکود مواجه شده است.

محرومیت اسکواش در زاهدان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، رشته اسکواش ورزشی راکتی است که به صورت تک‌نفره (2 بازیکن) و دونفره (4 بازیکن) در زمینی کاملا احاطه‌ شده با دیوارهای معمولا شیشه‌ای بازی می‌شود، در میان سایر ورزش‌های راکتی ایران یعنی پینگ پنگ، تنیس و بدمینتون رشته اسکواش هنوز هم ناشناخته‌ترین ورزش راکتی محسوب می‌شود.

ورزش اسکواش در اوایل قرن 20 در پاکستان رایج شد و سپس در سراسر دنیا مورد استقبال قرار گرفت، اما مدت زمان کوتاهی بعد به دلیل مشکلات اقتصادی و مالی منحل شد.

بازی اسکواش از حدود سال 1320 شمسی با ورود کارکنان انگلیسی شرکت نفت به آبادان و ساخت سالن اسکواش برای بازی و تفریح خود و اعضای خانواده وارد ایران شد.

ورزش اسکواش از سال 1380 فعالیت رسمی خود را در استان سیستان و بلوچستان آغاز کرد.

رئیس هیئت اسکواش سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با فارس در زمینه آخرین وضعیت ورزش اسکواش شهرستان زاهدان اظهار داشت: رشته ورزشی اسکواش شهرستان زاهدان با وجود همه مشکلات شدید مالی و عدم حمایت مسئولان و وعده‌های چند ساله در ارتباط با ساخت سالن اختصاصی کورت (شیشه‌ای) جهش خوبی داشته و در سال گذشته تیم هیئت اسکواش شهرستان زاهدان در لیگ بانوان در رده پنجم قرار گرفت.

علیرضا جواهری افزود: با راه‌اندازی انجمن‌های اسکواش در آموزش و پرورش و تعامل مناسب با دانشگاه‌ها، شهرداری‌‌ها، نیروهای مسلح، تربیت بدنی زندان‌ها و همچنین میزبانی مسابقات مهمی چون قهرمانی آسیا در بخش نوجوانان و جوانان برای اولین بار، این رشته در حال توسعه است.

وی با اشاره به نکات مورد توجه در ورزش اسکواش اضافه کرد: اسکواش ورزشی بوده که نیاز به آمادگی جسمانی بالا دارد و کم و زیاد شدن سرعت و شتاب‌های پی‌ در پی ممکن است باعث مشکلات قلبی شود به همین دلیل مراقبت‌هایی برای جلوگیری از خطرات احتمالی لازم است.

رئیس هیئت اسکواش سیستان و بلوچستان گفت: شدت تغییرات فیزیکی و شتاب پی در پی ممکن است به قلب و عروق فشار آورد بنابراین از سن 40 سالگی به بالا باید ورزشکاران تست‌های ورزشی بدهند تا از نبود خطر و آسیب مطمئن شوند.

جواهری با اشاره به اینکه ورزش اسکواش نیاز به شرایط فیزیکی بسیار خوبی دارد و از دوران کودکی قابل انجام است ادامه داد: این ورزش باعث انعطاف‌پذیری بیشتر و سرعت و عکس‌العمل بالاتر بوده لذا استقامت بدن را به هنگام فعالیت شدید بیشتر می‌کند و سبب شتاب بیشتر و بهبود سریع‌تر می‌شود.

رئیس هیئت اسکواش سیستان و بلوچستان اضافه کرد: بازیکنان باید تجهیزات ورزشی، مانند راکت و کفش خود را با احتیاط انتخاب کنند، لذا این ورزش را همراه با ورزش‌های استقامتی دیگر انجام داده و قبل از ورزش بدن خود را گرم کنند.

هیئت‌های ورزشی بازوی توانای تربیت بدنی در گسترش ورزش هستند

رئیس هیئت اسکواش سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: اسکواش به انگلیسی Squash، ریشه‌ گرفته از واژگان squeeze together  crush ورزشی راکتی است که به صورت تک‌نفره (2 بازیکن) و دونفره (چهار بازیکن) در زمینی کاملا احاطه‌ شده با دیوارهای معمولا شیشه‌ای بازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از دشواری‌های رشته ورزشی اسکواش این بوده که برخلاف دیگر ورزش‌های راکتی، توپ در اغلب اوقات از پشت سر بازیکن می‌آید اضافه کرد: اسکواش با توپ و راکت مخصوص بازی می‌شود، هدف اصلی این بازی، ضربه‌ای به توپ است که حریف نتواند به راحتی ضربه بعدی را به دیوار بزند و یا به دشواری واکنش نشان دهد.

جواهری متذکر شد: همه رشته‌های ورزشی با بحران‌های اقتصادی مواجه شده‌اند و اسکواش نیز در این شرایط نامطلوب روزهای خود را به سختی پشت سر می‌گذارد، منتفی شدن حضور تیم‌های ملی اسکواش در رقابت‌های مهم بین‌المللی تنها یکی از تبعات به وجود آمدن مشکلات حاد اقتصادی برای اسکواش است.

رئیس هیئت اسکواش سیستان و بلوچستان گفت: به خاطر مشکلاتی که در زمینه بودجه‌ای به وجود آمده با شرایط نامطلوبی در زمینه جذب جوانان و گرایش ‌آنان در بازی‌ اسکواش روبه رو هستیم.

وی یادآور شد: بی پولی هم اکنون درد مشترک همه فدراسیون‌ها است البته نباید فراموش کرد که ما در گذشته هم این مشکل را داشتیم، اما اکنون بیشتر شده است.

جواهری ادامه داد: هیئت‌های ورزشی بازوی توانای تربیت بدنی در گسترش ورزش هستند به همین دلیل باید بیشتر مورد حمایت دولت و مجلس قرار گیرند.

رئیس هیئت اسکواش سیستان و بلوچستان با اشاره به روش اصولی بازی اسکواش گفت: اولین قدم برای شروع بازی اسکواش، گرفتن صحیح راکت است چرا که گرفتن درست راکت، پایه و اساس ضربه زدن درست و در نتیچه کنترل توپ در بازی اسکواش است، اگر راکت را اشتباه در دست بگیرید، تکنیک‌ها را درست فرا نمی‌گیرید و ضربه شما قدرت لازم را نخواهد داشت.

این مسئول ادامه داد: بزرگ‌ترین مانع پیشرفت برای یک بازیکن مبتدی، گرفتن راکت اسکواش مانند چماق است لذا در صورت گرفتن اشتباه راکت پیشرفت چندانی نخواهید کرد پس باید سعی شود حتما راکت را درست بگیرید.

جواهری بیان داشت: بزرگ‌ترین اشتباه بازیکنان این است که فکر می‌کنند گرفتن راکت برای زدن ضربه فورهند و بک‌هند متفاوت است، در حالی که تفاوت اینها فقط در جهت چرخش ساعد است.

نبود سالن اختصاصی از مشکلات عمده ورزش اسکواش در استان است

رئیس هیئت اسکواش در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مسئولان تربیت بدنی چه در زمان گذشته و چه در حال حاضر برای رفع مشکلات و احداث سالن کورت شیشه‌ای در شهرستان‌های سیستان و بلوچستان کار خاصی انجام نداده‌اند.

وی اضافه کرد: امیدواریم در سال‌جاری با مساعدت اسپانسرها مشکل عمده رشته ورزشی اسکواش که ساخت سالن اختصاصی برای این رشته است، حل شود.

روند رو به کند ورزش اسکواش در زاهدان

دبیر هیئت بازی‌های اسکواش شهرستان زاهدان هم گفت: اسکواش همانند سایر ورزش‌های راکتی در ایران پیشرفت کندی را در پیش گرفته است که کمبود منابع مالی تنها دلیل این روند کند است.

محمدرضا میکانیکی افزود: با وجود همه مشکلاتی که در این رشته وجود دارد در سال‌های اخیر بازیکنان متعددی در اسکواش ایران نامی برای خود دست و پا کرده‌اند همچون سلیمان پاتریک که مقام اول قهرمان جام فجر در سال 84 و مرتضی یوسف‌زهی مقام سوم را از آن خود کردند.

وی ادامه داد: این در حالی است که هیئت اسکواش این شهرستان با توجه به محدودیت‌ها و نداشتن سالن اختصاصی سال گذشته در مسابقات شرق کشور برای اولین بار از لحاظ تیمی دوم و انفرادی زیر 19 سال محمدصادق ذالفقاری مقام اول را کسب کرد و در بالا‌ترین امتیاز استانی قرار گرفت.

کمبود وسایل ورزشی مشکل عمده اسکواش زاهدان است

مربی تیم‌ ورزشی اسکواش زاهدان با اشاره به کمبود شدید لوازم ورزشی این رشته عنوان کرد: کمبود شدید راکت و توپ که از ابزار اولیه این رشته بوده از مهم‌ترین مشکلات ما است لذا از مدیرکل ورزش و جوانان استان درخواست می‌‌‌شود تا ورزشکاران این هیئت را یاری کند.

حامد شهریاری اضافه کرد: با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته در اسکواش بازان این شهرستان با کمترین امکانات از سال 80 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و مقام اول تیمی را نیز کسب کرده‌اند.

وی یادآور شد: امیدواریم تیم‌های اسکواش شهرستان زاهدان با حمایت اسپانسرها و بخش خصوصی بتوانند در لیگ برتر استانی و کشوری حضور یابد و مقام برتر را کسب کنند.

مربی تیم‌ تربیت بدنی رشته ورزشی اسکواش زاهدان افزود: بر خلاف تصور کسانی که اطلاعات زیادی در رابطه با این ورزش ندارند و این گونه می‌پندارند که ورزش کردن در اتاقی کوچک و بسته نه می‌تواند پر تحرک باشد و نه نشاط آور، این ورزش سرشار از هیجان و نشاط است و فعالیت بدنی زیادی دارد.

امید می‌رود مسئولان ورزشی استان توجهات مالی خود را نسبت به تیم‌های ورزشی استان به ویژه تیم اسکواش بیشتر کرده تا برای ادامه راه و پیشرفت در عرصه‌های ملی و بین‌المللی به خاطر مشکلات مالی، استعدادها و توانایی‌های نوجوانان و جوانان این خطه هدر نرود.

===============

گزارش از سعیده مرادقلی

===============

انتهای پیام/75002/ن40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول