اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های همدان مطرح کرد

استفاده از روش تولید شبکه‌سازی در خوشه‌های صنعتی همدان

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های همدان با اشاره به استفاده از روش تولید شبکه‌سازی در خوشه‌های صنعتی استان گفت: همدان نیازمند معرفی طرح‌های اولویت‌دار به سرمایه‌گذاران است.

استفاده از روش تولید شبکه‌سازی در خوشه‌های صنعتی همدان

بهرام هاشمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه 92 درصد از صنایع در سطح کشور صنایع کوچک و متوسط هستند، افزود: در صنعت، اشتغال از یک تا 9 نفر را صنایع خرد، 10 تا 49 نفر را صنایع کوچک، 50 تا 149 نفر متوسط و از 150 به بالا را صنایع بزرگ می‌گوییم.

وی با اشاره به این مطلب که در کشور صنایع تنها با میزان اشتغال سنجیده می‌شوند که این امر مشکلاتی در بر دارد، در تشریح این مطلب گفت: شاید کارخانه‌ای خیلی بزرگ بوده و صادرات و تولید زیادی داشته باشد اما اگر یک تا 9 نفر در آن اشتغال داشته باشد جزو صنایع خرد محسوب می‌شوند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های همدان ادامه داد: در دیگر کشورها صنایع کوچک و متوسط و... با چند آیتم از قبیل اشتغال، صادرات، سرمایه‌گذاری و سطح تکنولوژی سنجیده می‌شود.

به گفته وی اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین رسالت معاونت صنایع کوچک و متوسط توانمندسازی واحدهای صنعتی است.

هاشمی ادامه داد: ارتقای واحدهای صنعتی از خرد به کوچک و متوسط و رشد کمی و کیفی آنها از وظایف معاونت صنایع کوچک و متوسط به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: معاونت صنایع کوچک و متوسط در مرحله نخست ماندگاری واحدهای صنعتی را حفظ می‌کند و سپس با پایین آوردن هزینه‌ها و بالا بردن استانداردها زمینه رشد کمی و کیفی آنها را فراهم می‌‌‌آورد.

 معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های همدان ابراز داشت: رقابت‌پذیری، ارائه انواع تولیدها از طریق پیمانکاری فرعی، مشارکت، شبکه‌سازی و... توسط واحدهای صنعتی از دیگر وظایف معاونت صنایع کوچک و متوسط محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ما در سطح کشور یک نوع تولید را انجام می‌دهیم، یادآور شد: ما باید در وهله نخست مهندسی معکوس کار کنیم یعنی ابتدا بازار را ارزیابی کرده و سپس کارخانه راه‌اندازی کنیم.

*اشتغال و انعطاف‌پذیری محصولات از مزایای صنایع کوچک و متوسط

هاشمی با اشاره به روش‌های تولید، پیمانکاری فرعی را یکی از روش‌های تولید دانست و گفت: در این شیوه، مواد اولیه توسط کارخانه‌های بزرگ تهیه شده و در اختیار واحدهای صنعتی کوچک قرار می‌گیرد تا طبق استاندارهای تعیین شده کالا یا قطعه را تولید و در یک زمان خاص با قیمتی مناسب تحویل دهند.

وی با بیان اینکه مشارکت از دیگر روش‌های تولید است، افزود: در این روش نیز کارخانه‌داری که دستگاه دارد ولی بودجه و سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه را ندارد به صورت مشارکت کار می‌کند.

 معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های همدان ادامه داد: روش دیگر تولید شبکه‌سازی است که در حال حاضر ما در خوشه‌های سطح استان از این روش استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در روش شبکه‌سازی برای مثال در یک مجموعه 50 نفره همه به دنبال خرید مواد اولیه نمی‌روند بلکه مواد اولیه توسط گروهی خریداری می‌شود و درصدی به آنها پرداخت می‌شود و گروهی نیز بازاریابی کالاها را بر عهده می‌گیرند.

به گفته هاشمی این روش‌های تولید از بهره‌وری بالایی برخوردار است چرا که برای صنایع کوچک هزینه کمی در بر دارد و صنایع بزرگ می‌توانند با سرمایه‌گذاری کم در مدت زمان کوتاهی بهره‌وری بالایی داشته باشند.

وی اظهار داشت: اشتغال و انعطاف‌پذیری محصولات از مهمترین مزایای صنایع کوچک و متوسط به شمار می‌رود.

 معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های همدان ادامه داد: صنایع کوچک و متوسط به راحتی می‌توانند با بازار کار کنند و خط تولید خود را با روش‌های تولیدی ذکر شد تغییر دهند بنابراین در برابر بازار که هر روز کالاهای جدیدی درخواست می‌کند انعطاف‌پذیری دارند.

وی تأکید کرد: واحدهای صنعتی کوچک می‎‌توانند با روش‌های تولید شبکه‌سازی، پیمانکاری فرعی، برون‌سپاری و مشارکت کالاهای اساسی تولید کنند و سهم زیادی را از بازار داشته باشند.

هاشمی با بیان اینکه ارزش افزوده کشورهای جنوب شرق آسیا بالای 70 درصد است، اظهار کرد: رشد این کشورها از جمله ژاپن با صنایع کوچک و متوسط آنها صورت گرفت چرا که هزینه‌‎ها پایین می‌آید.

*همدان در صنایع کوچک و متوسط پیشرو است

وی یادآور شد: از دیگر مزیت‌های صنایع کوچک و متوسط این است که به راحتی می‌توان این صنایع را از نظر سطح تکنولوژی به روز کرد در حالی که امکان این امر در صنایع بزرگ اندک است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های همدان افزود: آموزش علم جدید به نیروها، تغییر سریع خط تولید و عمل سریع از تئوری تا اجرا به دلیل کم بودن خط‌های مدیریتی از دیگر مزایای صنایع کوچک و متوسط به شمار می‌رود.

وی با اشاره به جایگاه استان همدان در صنایع کوچک و متوسط گفت: صنایع کوچک و متوسط کار جدیدی است که استان همدان در این قضیه پیشرو بوده و جزو استان‌های برتر کشور است.

هاشمی در ادامه سخنانش تصریح کرد: صنعتگران ما باید صنایع کوچک را خوب بشناسند چرا که به کمک آنها آمده تا توانمند شوند.

وی بیان داشت: از ورود سرمایه‌گذاری تا زمانی که بخواهد تولید کند و رقابت‌پذیر باشد و مشارکت داشته باشد ما از صنایع کوچک و متوسط حمایت می‌کنیم و نیاز هست که در این زمینه بیشتر اطلاع‌رسانی شود.

به گفته معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های همدان متقاضیان می‌توانند از تسهیلات و امکاناتی که برای صنایع کوچک وجود دارد در راستای ارزش افزوده و اشتغال و... استفاده کنند.

وی تأکید کرد: معاونت صنایع کوچک و متوسط با ارائه آموزش‌های رایگان، کمک‌های فنی و اعتباری یارانه‌ای و از طریق صندوق ضمانت به صنایع کوچک و متوسط در راستای کمک به صنعت و اشتغال خدمات‌رسانی می‌کند.

هاشمی با اشاره به جذب سرمایه در استان ادامه داد: ما باید اولویت‌ها را شناسایی و به سرمایه‌گذاران معرفی کنیم.

وی ابراز داشت: دستگاه‌های ذینفع و ذیربط باید با هم ارتباطی خوب و جلسات هماهنگی اثرگذاری داشته باشند تا سرمایه‌گذاران را جذب کنند.

 معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های همدان با اشاره به حمایت‌های خوب مسئولان ذیربط در زمینه صنایع کوچک و متوسط افزود: بستر کار برای سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک و متوسط در استان آماده است و همه نوع حمایت‌ها در این راستا وجود دارد و نیاز است که ما طرح‌ها را به سرمایه‌گذاران معرفی کنیم.

انتهای پیام/89006/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول