اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان خبر داد

فعالیت 9 کمپ ترک اعتیاد در کردستان / حمایت‌ از معتادان پاک‌شده ضعیف است

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر کردستان گفت در حال حاضر 9 کمپ ترک اعتیاد در استان فعالیت می‌کند.

فعالیت 9 کمپ ترک اعتیاد در کردستان / حمایت‌ از معتادان پاک‌شده ضعیف است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سلیم کریمی در جریان بازدید خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان از کمپ تولد دوباره سنندج اظهار کرد: مراکز ترک اعتیاد بر اساس دو ماده 15 و 16 قانون مبارزه با مواد مخدر به صورت اختیاری و اجباری راه‌اندازی و فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در  ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر فضا برای اینکه افراد وارد روش‌های درمان مختلف شوند باز گذاشته است، خاطرنشان کرد:‌ طبق ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر دولت موظف است، مراکزی برای اقامت کوتاه‌مدت معتادین را که به صورت اختیاری اقدام به ترک می‌کند ایجاد کند.

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان تصریح کرد: در ماده 16 قانون‌گذار می‌گوید فردی که ترک نکند مجرم است و ماده 15 را نقض کرده است و از موارد مورد بحث در این دو ماده بحث تجاهر به اعتیاد است.

کریمی اضافه کرد: بر این اساس اگر فردی به صورت عمد یا براساس علم اقدام به مصرف مواد مخدر کند باید به مراکز درمان اجباری برود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو مرکز دی‌آی‌سی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و به منظور کاهش عوارض اعتیاد به ویژه اعتیاد تزریقی در استان فعالیت می‌کند، تصریح کرد: اولویت این مرکز ترک اعتیاد نیست، بلکه هدف اصلی آن کاهش آسیب‌های اعتیاد در جامعه است.

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان خاطرنشان کرد: در مراکز دی‌آی‌سی تنها معتادان تزریقی و پرخطر نگهداری می‌شوند و با انجام اقداماتی از جمله توزیع سرنگ رایگان، یک وعده غذای گرم  به دنبال کاهش آسیب‌های اعتیاد هستیم.

فعالیت 62 مرکز متادون‌درمانی در کردستان

کریمی همچنین از فعالیت 62 مرکز متادون‌درمانی یا ام‌.ام.‌تی در استان خبر داد و گفت: هدف اصلی از ایجاد این مراکز جلوگیری و جایگزین کردن دارو به قصد اجتناب و دوری معتاد از رفتارهای پرخطر نظیر تزریق و مخصوصا تزریق مشترک آموزش برای پرهیز از رفتارهای جنسی حفاظت نشده و کاهش بزهکاری و جرم و جنایت است.

وی به فعالیت دو مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در سنندج و سقز نیز اشاره کرد و بیان داشت: مراکز تی.‌سی از دیگر مراکز ترک اعتیاد است که فرد معتاد به مدت سه تا شش ماه در آن بستری می‌شوند تا مواد مخدر به طور کامل از بدن آن خارج شود.

به گفته سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان، در حال حاضر مراکز ماده 16 در استان نداریم و معتادان برای درمان به سایر استان‌ها ارجاع می‌شوند.

کریمی خاطرنشان کرد: کردستان با توجه به اینکه در بحث اعتیاد وضعیت سفیدی دارد تا کنون ماده 16 در این استان اجرایی نشده است.

به گفته وی، در عید امسال 207 معتاد در استان توسط نیروهای انتظامی با هدف کاهش و جلوگیری از سرقت‌ها دستگیر شدند که تنها 35 نفر از آنها شامل اجرای ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر شدند.

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان تصریح کرد: تنها 20 درصد از معتادانی که توسط نیروی انتظامی دستگیر و به مراکز ترک اعتیاد فرستاده می‌شوند پاکی دوباره بدست می‌آورند و 80 درصد آنان چون به میل خود نیامده‌اند به محض خروج از مراکز ترک اعتیاد دوباره معتاد می‌شوند.

کریمی از داشتن کار و حرفه به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در جلوگیری از بازگشت فرد معتاد بعد از پاک شدن نام برد و گفت: زمینه بازگشت 90 درصد معتادین پاک شده دارای شغل و حرفه‌ وجود ندارد.

حمایت‌ از معتادان پاک‌شده ضعیف است

به گفته وی، متاسفانه حمایت‌ از معتادان پاک‌شده ضعیف بوده و همین امر موجب بازگشت دوباره معتادان به اعتیاد می‌شود.

به گفته سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان، اشتغال، بیمه، مسکن و حرفه‌آموزی از مهم‌ترین مسائلی است که باید برای معتادین پاک‌شده مورد توجه قرار گیرد.

کریمی با بیان اینکه در حال حاضر 9 کمپ ترک اعتیاد در استان فعالیت می‌کند گفت:‌ روش کار هر کدام از این کمپ‌ها با دیگری متفاوت بوده و در هیچ کدام هیچ دارویی مصرف نمی‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: در زمینه ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سهم استان در سال گذشته 771 نفر بود ولی بیش از دو برابر این میزان توسط آموزش فنی و حرفه‌ای استان انجام شد.

انتهای پیام/79002/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول